2021-10-14, 19:46
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Bilen är byggd från början till skyddsbil precis som på på Volvos specialfabrik KDO* där radiobilarna och annat byggs.

*Knocked down operations typ

Nilsson bygger om bilar köpta från säljare.

För kunde dom köpa halvfabriksbilar iaf för o slippa riva ned allt

Tack, för uppdateringen
Citera
2021-10-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men sluta.
Lagerljud hör man inne i bilen, brukar vara tydligt när man svänger och följer med belastningen. Sånt här är meningslöst att diskutera. Det är som jag säger.

Det som är intressant att diskutera är huruvida hjullager på bilar kan kollapsa till den grad att det sker olyckor. På lastbilar och släp kan trasiga hjullager orsaka både brand och låsta hjul.

Det är väl fan precis det jag skriver?? Lagerljud hör man inne i bilen, men det hörs också utanför när en bil kör förbi.

Och ja, om lagret ger upp så åker hjulet av, inkl fälg och bromsskivor och oket slits förmisligen i bitar, men då lämnar det INGA sladdspår av gummi och det scenariot är lika osannolikt som de flesta konspirationsteorierna
Citera
2021-10-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Tok! Den köptes ny av Polisen, fullt utrustad med allt i skyddsväg. Den har inte byggs om i Sverige eller köpts begagnad. Tror Du för en sekund att polisen köper in en begagnad bil som gått 7000 mil och låter bygga om denna. Man köpte 2 st av samma modell till Malmö.

Läs om tråden alla fakta om bilen finns.

Jag trodde det i kanske 20 sekunder. Nästan 100 på att det stod i en artikel på AB att bilen köptes in begagnad.

Jag minns att jag läste det och att jag reagerade på att det lät lite bananrepublik med att köpa en begagnad bil. Men jag slog bort det med att det kanske berodde på någon lag om offentlig upphandling, någon märklig EU-regel eller att det är jävligt svårt att få tag på en sån här bil för att alla oljeshejkar har lagt rabarber på allihop.

Men 20 sekunder senare kommer jag på att den som uttalar sig är Sveriges absolut sämsta motorjournalist Robert Collin och inser att det troligtvis är han som har rört i hop det då han har fullt upp med att skriva den årliga artikeln om hur dumt han tycker det är med dubbfria vinterdäck.

Nu när jag går in och läser artikeln på nytt står det att bilen tillverkades 2016 och att den togs i yrkestrafik 2019.

Det skulle betyda att bilen har stått i tre år hos Land Rover Special Vehicle Operations i UK, vilket jag tycker låter märkligt då jag har fått för mig att det finns tillräckligt med oljeschejker för att en sån bil inte ska behöva samla damm i tre år innan Säpo förbarmar sig över bilen.

Antingen har AB rört ihop det, att det är en årsmodell 2016 med leverans till Säpo 2019.

Eller köpte dom två stycken 2016 och den här använts för träning och utbildning 2016-2019.

Nu gissar jag, men det är väl fler än Vilks som har körts runt i den här bilen, alltså är det inte bara Vilks livvakter som ska tränas till att köra den. Det finns ju fler skyddspersoner än Vilks. Alltså måste det väl vara över 50 pers, kanske ännu fler, som ska träna på att köra den här bilen.
Senast redigerad av Matzolle 2021-10-14 kl. 20:17.
Citera
2021-10-14, 20:33
Medlem
Är det bara jag som tycker att bägge killarna ser så lika ut. Man kan nästan tro att det är samma person på bägge bilderna.
Citera
2021-10-14, 20:34
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Jag trodde det i kanske 20 sekunder. Nästan 100 på att det stod i en artikel på AB att bilen köptes in begagnad.

Jag minns att jag läste det och att jag reagerade på att det lät lite bananrepublik med att köpa en begagnad bil. Men jag slog bort det med att det kanske berodde på någon lag om offentlig upphandling, någon märklig EU-regel eller att det är jävligt svårt att få tag på en sån här bil för att alla oljeshejkar har lagt rabarber på allihop.

Men 20 sekunder senare kommer jag på att den som uttalar sig är Sveriges absolut sämsta motorjournalist Robert Collin och inser att det troligtvis är han som har rört i hop det då han har fullt upp med att skriva den årliga artikeln om hur dumt han tycker det är med dubbfria vinterdäck.

Nu när jag går in och läser artikeln på nytt står det att bilen tillverkades 2016 och att den togs i yrkestrafik 2019.

Det skulle betyda att bilen har stått i tre år hos Land Rover Special Vehicle Operations i UK, vilket jag tycker låter märkligt då jag har fått för mig att det finns tillräckligt med oljeschejker för att en sån bil inte ska behöva samla damm i tre år innan Säpo förbarmar sig över bilen.

Antingen har AB rört ihop det, att det är en årsmodell 2016 med leverans till Säpo 2019.

Eller köpte dom två stycken 2016 och den här använts för träning och utbildning 2016-2019.

Nu gissar jag, men det är väl fler än Vilks som har körts runt i den här bilen, alltså är det inte bara Vilks livvakter som ska tränas till att köra den. Det finns ju fler skyddspersoner än Vilks. Alltså måste det väl vara över 50 pers, kanske ännu fler, som ska träna på att köra den här bilen.

Här kan du se ägarhistorik på båda fordonen.
https://biluppgifter.se/fordon/ZAZ486
https://biluppgifter.se/fordon/PBS247
Båda inköpta 2017-12
Lite mer detaljerat på https://www.car.info/ men i princip samma uppgifter.
Senast redigerad av BosseBetong 2021-10-14 kl. 20:49.
Citera
2021-10-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
God idé, jag har gjort samma sak. Ljuden vid 1:04 tror jag inte nödvändigtvis har med olyckan att göra. Det finns liknande ljud innan de första smällarna. Däremot inbillar jag mig att man hör en röst vid 0:50-0:53.

Som redan redovisats så är det tre smällar i rask takt, de första med bara 0,055 sekunders separation. De är inte urskiljbara med mina öron. Intressant att de har så olika karaktär. Den tredje smällen ser ut att ha en speciell efterklang. Det kan anas 0,25 s långa pulser i den avtagande efterklangen, kan det finnas en vägg 40 eller 80 meter från mikrofonen? Är det kanske bara två smällar och den tredje är reflektion? Ett däck smäller i vilket fall bara en gång.

Bilen har en hjulbas på 2922 mm vilket om den sträckan passeras på 0,055 sekunder ger en hastighet på 191,25 km/t. Jämför det med bilens registrerade toppfart på 177 km/t.

Hur ser vägslitaget ut på platsen? Är det djupa fåror i asfalten att åka i? Jag tänker att man byter fil lite forcerat i hög fart och belastningen i däcken blir för hög.

Den tredje smällen har högre amplitud. Den ser inte ut som de två knallarna i början och kan således inte vara en reflektion av dessa.
191 km/h är toksnabbt och omöjligt med en 4,5 tons klump.
Om man kör på en en sån där fartdämpande platta som läggs ut vid vägarbeten eller något annat objekt som orsakar en smäll i hjulupphängningarna så kan det inte vara orsaken till smällarna i ljudklippet eftersom 191 km/h är orimligt högt.
Smällarna med 5 hundradelars tidsintervall kan ju också vara från färden över räcket.

Jag vet inte om det är djupa fåror från tung trafik på platsen.
Jag inbillar mig att olycksbilen mest hållit till på omkörningsfilen och gjorde så när olyckan inträffade.
Vad återstår att titta på. Jag ska kolla klippet igen. Man kan ju förstora upp spektrat. Kanske titta på frekvenser.
Citera
2021-10-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Den tredje smällen har högre amplitud. Den ser inte ut som de två knallarna i början och kan således inte vara en reflektion av dessa.
Om man kör på en en sån där fartdämpande platta som läggs ut vid vägarbeten eller något annat objekt som orsakar en smäll i hjulupphängningarna så kan det inte vara orsaken till smällarna i ljudklippet eftersom 191 km/h är orimligt högt.
Smällarna med 5 hundradelars tidsintervall kan ju också vara från färden över räcket.

Jag inbillar mig att olycksbilen mest hållit till på omkörningsfilen och gjorde så när olyckan inträffade.
Vad återstår att titta på. Jag ska kolla klippet igen. Man kan ju förstora upp spektrat. Kanske titta på frekvenser.

Alla spår börjar i högerfilen, går att se tydligt på vissa bilder
Citera
2021-10-14, 23:12
Medlem
Yatsys avatar
Bromsspåren är märkliga. Från noll går de direkt till vänster över väggrenen (vajerräcken) över till norrgående . Det finns inga raka bromsspår på södergående .
Citera
2021-10-15, 01:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Bromsspåren är märkliga. Från noll går de direkt till vänster över väggrenen (vajerräcken) över till norrgående . Det finns inga raka bromsspår på södergående .
Håller med. Det är lite svårt att förstå varifrån kraften från höger kommer.
Citera
2021-10-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden

Precis, zooma in så ser du att de två första smällarna egentligen är tre, åtminstone som mikrofonen uppfattar det. Jag rekommenderar även hörlurar.

Som jag ser det:

0:42,834 Första smällen
0:42,888 Andra smällen
0:43,056 Tredje smällen
0:43,828 Tredje smällens efterklang upphör
0:45,800 Däcktjut börjar
0:46,900 Passage av mittbarriären
0:47,600 Stora smällen börjar

Vikten har inte så stor betydelse för toppfarten, det tar bara längre tid att komma dit.
Citera
2021-10-15, 04:35
Medlem
Black-lies-matters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Jo funderar vidare.
Har haft en däckexplosion en gång efter E4an och ja det for fort utav helvete åt sidan.
Alla 3 återstående däck gjorde svartstreck då de drogs sidledes och ABS funkar ju inte sidledes.
O vi kan ju säga så här att inte bara Saab gör flygplan denna Volvo flög 20m och upp i en slänt.
Ja bilen lyfte och flög över sidoräcket sen kraschade rakt ner som någon bara släppte bilen.
Tackar min lyckliga stjärna än i dag att det var höger framdäck som exploderade.
Bärgaren hade stora problem att få bilen därifrån, han förstod inte hur sidoräcket kunde var helt oskadat och min bil ändå stod långt upp i slänten innanför sidoräcket?
Så ja det kan ha gått till precis så här vid en riktig däckexplosion på v.sida.
Oturligt nog kom det nu en lastbil emellan innan dom hunnit glida över båda filerna och ner i dikeskanten.

Menar du att din bil lyftes över räcket av kraften i däckexplosionen?
Citera
2021-10-15, 10:48
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-lies-matter
Menar du att din bil lyftes över räcket av kraften i däckexplosionen?

Han hade nog 200 bar i osten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in