Citat:
Ursprungligen postat av
HLM28100
Tok! Den köptes ny av Polisen, fullt utrustad med allt i skyddsväg. Den har inte byggs om i Sverige eller köpts begagnad. Tror Du för en sekund att polisen köper in en begagnad bil som gått 7000 mil och låter bygga om denna. Man köpte 2 st av samma modell till Malmö.
Läs om tråden alla fakta om bilen finns.
Jag trodde det i kanske 20 sekunder. Nästan 100 på att det stod i en artikel på AB att bilen köptes in begagnad.
Jag minns att jag läste det och att jag reagerade på att det lät lite bananrepublik med att köpa en begagnad bil. Men jag slog bort det med att det kanske berodde på någon lag om offentlig upphandling, någon märklig EU-regel eller att det är jävligt svårt att få tag på en sån här bil för att alla oljeshejkar har lagt rabarber på allihop.
Men 20 sekunder senare kommer jag på att den som uttalar sig är Sveriges absolut sämsta motorjournalist Robert Collin och inser att det troligtvis är han som har rört i hop det då han har fullt upp med att skriva den årliga artikeln om hur dumt han tycker det är med dubbfria vinterdäck.
Nu när jag går in och läser artikeln på nytt står det att bilen tillverkades 2016 och att den togs i yrkestrafik 2019.
Det skulle betyda att bilen har stått i tre år hos Land Rover Special Vehicle Operations i UK, vilket jag tycker låter märkligt då jag har fått för mig att det finns tillräckligt med oljeschejker för att en sån bil inte ska behöva samla damm i tre år innan Säpo förbarmar sig över bilen.
Antingen har AB rört ihop det, att det är en årsmodell 2016 med leverans till Säpo 2019.
Eller köpte dom två stycken 2016 och den här använts för träning och utbildning 2016-2019.
Nu gissar jag, men det är väl fler än Vilks som har körts runt i den här bilen, alltså är det inte bara Vilks livvakter som ska tränas till att köra den. Det finns ju fler skyddspersoner än Vilks. Alltså måste det väl vara över 50 pers, kanske ännu fler, som ska träna på att köra den här bilen.