2021-10-14, 19:30
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Inte? Lite kött då. Det handlar om språkspel & ordlek

Det känns lite för uppenbart men är det Sartre?

Herostratos var ju inte ens en ledtråd, men likväl fanns han där.
I begynnelsen var ordet - Les Mots.
Natursvärmeri --> stamlokuset Café Flore.
Fången i Al... nja inte -tona men väl i -abama

Det är väl ungefär så långt jag kommer.
Citera
2021-10-15, 00:54
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Det känns lite för uppenbart men är det Sartre?

Herostratos var ju inte ens en ledtråd, men likväl fanns han där.
I begynnelsen var ordet - Les Mots.
Natursvärmeri --> stamlokuset Café Flore.
Fången i Al... nja inte -tona men väl i -abama

Det är väl ungefär så långt jag kommer.
Alldeles för uppenbart, då ju bara 1—3 gäller boken ifråga. Men härledd felgissning belönas med ny ledtråd: a-Naturen gäller här som sfär, dito b. för oss i kött, och sist se:
3c.

Så Sartre, njä, vi söker mer en Schweitzre (typen alltså, inte Albert själv).
Citera
2021-10-16, 17:38
Medlem
Zwerchstands avatar
4a åter: Nå, har mohnomishe sagt Al-, så får jag medge att -bama stämmer. Där satt den aprilburade (ej X, men namne) några månader innan sitt all time high, som alla här kan citera ur, och plitade på vad papperslappar han kom åt ett annat stycke (Famöst nog för tätplats i (FB) Skrivit i fängelse. saknas det ändå i den tråden.) med inspiration & citat från den & det vi egentligen söker.
Citera
2021-10-16, 21:45
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
4a åter: Nå, har mohnomishe sagt Al-, så får jag medge att -bama stämmer. Där satt den aprilburade (ej X, men namne) några månader innan sitt all time high, som alla här kan citera ur, och plitade på vad papperslappar han kom åt ett annat stycke (Famöst nog för tätplats i (FB) Skrivit i fängelse. saknas det ändå i den tråden.) med inspiration & citat från den & det vi egentligen söker.

Nu är anspelningarna på Martin Luther Kings Letter from Birmingham Jail väldigt tydliga. I den episteln citeras Martin Buber, som delar förnamn med King. Buber skrev Logos: zwei Reden. Jag tror det är det verket som söks eftersom Johannesevangeliet 1:1 inleds "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud" där "Ordet" i det grekiska originalet är "Logos". Ledtråden med två personer som sitter och talar med varandra på ett tåg syftar väl på "zwei" och "Reden".

Tillägg: Jag garderar med en extra gissning på Bubers Ich und Du.
Senast redigerad av Stabskapten 2021-10-16 kl. 21:55.
Citera
2021-10-16, 22:23
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nu är anspelningarna på Martin Luther Kings Letter from Birmingham Jail väldigt tydliga. I den episteln citeras Martin Buber, som delar förnamn med King. Buber skrev Logos: zwei Reden. Jag tror det är det verket som söks eftersom Johannesevangeliet 1:1 inleds "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud" där "Ordet" i det grekiska originalet är "Logos". Ledtråden med två personer som sitter och talar med varandra på ett tåg syftar väl på "zwei" och "Reden".

Tillägg: Jag garderar med en extra gissning på Bubers Ich und Du.
Ser att du brände av dubbelpipan medan jag satt och tecknade lördagsharen redan fälld.
Inte mer att orda om denna kväll, bara överlämna skyldrad pinne: Varsågod!
Senast redigerad av Zwerchstand 2021-10-16 kl. 22:49. Anledning: Misscitat korrigerat.
Citera
2021-10-16, 23:19
Medlem
Stabskaptens avatar
Vi söker en pjäs:

1. Gift.
2. Öra.
3. Mord.
Citera
2021-10-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Vi söker en pjäs:

1. Gift.
2. Öra.
3. Mord.

Det kan ju vara en kuggfråga, men jag säger ändå Hamlet.
Citera
2021-10-17, 00:24
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det kan ju vara en kuggfråga, men jag säger ändå Hamlet.

Hamlet är inte rätt svar. Vi bygger på med två bildledtrådar:

4.
5.
Citera
2021-10-17, 15:50
Medlem
Stabskaptens avatar
Väldigt många teaterbesökare ser en del av den här pjäsen varje år, men ingen ser hela. De får inte heller se stycket som framförs i originalskick, utan i en version som innehåller vissa tillägg. Det är väl på ett ungefär ett dussin eller kanske sexton rader som tillkommit. Pjäsen inleds med att en man på ett något omständigt vis upplyser sin hustru om att de har varit gifta i trettio år.
Citera
2021-10-17, 21:23
Medlem
Stabskaptens avatar
Dialogen i den del av pjäsen som uppförs kan, efter att diverse rim och utvikningar skalats av, i kortform återges så här:

Mannen: Vi har varit gifta i trettio år.
Hustrun: Och kommer förhoppningsvis att vara det i trettio år till! Men jag oroar mig för dig, du verkar inte må så bra.
Mannen: Nej, snart ligger jag i graven. Men du hittar en annan trevlig man att gifta dig med.
Hustrun: Kommer inte på tal!
Mannen: Det säger du nu, och menar det säkert också, men vi får se hur det går.
Hustrun: Jag bedyrar att jag inte gifter mig på nytt när du är död!
Mannen: Var snäll och låt mig vara för mig själv ett tag, jag vill sova.
Hustrun: Sov gott!

Hustrun går därifrån, mannen somnar, skurken gör entré.

Skurken: Jag har gift. Här ska mördas!

Därpå följer mordet, men det har redan avhandlats i ledtrådarna 1-3.
Citera
2021-10-18, 08:50
Medlem
Stabskaptens avatar
6. Eponymt mordoffer.

Tillägg: Eller eponymt mord är det kanske mer korrekt att säga, om det nu finns sådana? Jag vet inte riktigt.
Senast redigerad av Stabskapten 2021-10-18 kl. 09:04.
Citera
2021-10-18, 19:54
Medlem
Stabskaptens avatar
Det låter kanske märkligt, men faktum är att pjäsen vi söker inte existerar. Den är bara ett påhitt. Är inte alla pjäser påhittade? Jo, för all del, men inte riktigt på det här viset. Men hur kan pjäsen ha en titel om den inte finns? Och hur kan en pjäs som inte finns ändå framföras? Ledtråd nr 4 ger en fingervisning om hur det hela hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in