2021-10-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gargamel-2k
Börjar Witsit-approachen bli stor inom FE?
Jag förmodar att du menar Austin Witsit, däremot vet jag inte vad du menar witsit-approachen.
Han rappar bl a, jag rappar inte.
Citera
2021-10-16, 18:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, jag menar att om du påstår att en rymddräkt kan lagas med tejp för användning i rymden så är det rimligt att du belägger påståendet. Däremot om du vill att påståendet ska förbli ett påstående så kan avstå, precis som du gör.

Ok, vad är det orimliga i de beskrivningar du fått?

Funkar inte tejp i rymden? Är tryckskillnaden annorlunda än i exemplen? Vad är felet?
Citera
2021-10-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ok, vad är det orimliga i de beskrivningar du fått?

Funkar inte tejp i rymden? Är tryckskillnaden annorlunda än i exemplen? Vad är felet?
Varför inte bara bevisa det ursprungliga påståendet? Enkelt! Eller varför inte avstå!
Citera
2021-10-16, 19:04
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför inte bara bevisa det ursprungliga påståendet? Enkelt! Eller varför inte avstå!

Nej. Var fallerar exemplen du fått?

Varför skulle det inte gå laga hål i rymddräkter med tejp. Vad är haken?
Citera
2021-10-16, 19:13
Medlem
Citat:
Jag förmodar att du menar Austin Witsit, däremot vet jag inte vad du menar witsit-approachen.
Han rappar bl a, jag rappar inte.
Han påstår att han inte vet vilken form Jorden har, men han vet med 100% säkerhet att den inte är en sfär. Eftersom han inte har en positive claim behöver han inte bevisa något. Jag får ändå ge dig lite cred för att du har valt att eka en mindre Youtuber.
Citera
2021-10-16, 19:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Och med bevis menar du..? Ge något exempel på vad för sorts bevis du skulle godta.
Citera
2021-10-16, 19:29
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att om du påstår att en rymddräkt kan lagas med tejp för användning i rymden så är det rimligt att du belägger påståendet. Däremot om du vill att påståendet ska förbli ett påstående så kan avstå, precis som du gör.
Detta är en diskussion som kommer upp regelbundet. Anledningen är alltid att FE:arne hävdar att vakuum skulle suga ut atmosfären om jorden är rund.

Naturligtvis går astronauter inte runt med gaffatejp i fickorna för att reparera eventuella hål. Om det är det enda beviset du accepterar kan vi inte hjälpa dig. Men poängen är att det inte finns någon anledning till varför man inte ska kunna stänga hål på detta sätt i rymden.

Min fråga är varför du inte vill berätta varför du inte tror det. Du måste ju ha en anledning, eller ....?
Citera
2021-10-16, 19:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Du jämför alltså äpplen med päron!

Så här står det i din signatur: "Tro är en ursäkt som sinnessvaga tar till när dom vill slippa tänka."

Jag tror att äpplena, päronen, dammsugaren, colaburken, pyspunkan, ballongerna och din signatur gjort dig till ett åtlöje.

Trevlig helg!
Rapportera Citera+ Citera

Nu börjar jag på riktigt tro att du trollar, för att du kan helt enkelt inte vara så korkad att du inte förstår enkla analogier.

Men för säkerhets skull tar vi det från början: Tre äpplen är lika många som tre päron.
En cykelslang med två bars tryck kan du laga provisoriskt med tejp. En rymddräkt har 0,68 bars tryck. Självklart kan du också laga rymddräkten som håller 1/4 tryck provisoriskt med tejp.

Förklara vart det fallerar i din tankevärld.
Senast redigerad av trickydick 2021-10-16 kl. 19:38.
Citera
2021-10-16, 19:36
Medlem
Citat:
Olika vinkel till solen, vilket du mycket riktigt kan se själv.

Inte vid solens upp och nedgång. Solens vinkel över horisonten är då 0 grader oavsett var du befinner dig på en plattjord.
Citera
2021-10-16, 20:01
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fixar du inte att genomföra själv?

Det är väl din grej att falsifiera, eller?

Vadan dessa påhopp? Har jag anklagat dig för något liknande, eller hur lyder ditt försvar?

Jag har aldrig testat dessa experiment själv. Jag "kom på" hur vacuum fungerar när jag räknade på hur energi överförs i samband med förbränning av bränsle i rymden. Precis som de flesta har jag också blivit matad med hollywoods specialeffekter där människor sugs ut ur små hål ur något rymdskepp. När jag väl gjorde tankeexperimentet blev det uppenbart, vilket (visade sig) också varit ett väletablerat faktum under väldigt många sekler.
Citera
2021-10-16, 20:02
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Det är inte allmän kunskap att man kan laga en rymddräkt med tejp. Hade det varit det så hade du kunnat backa upp ditt påstående med bevis.

Är det inte uppenbart om du genomför hela tankeövningen från början till slut?
Citera
2021-10-16, 20:20
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Om man påstår att en rymddräkt kan lagas med tejp så räcker det med bevis för just det.
Bevis räcker.

Jag gillar konspirationsteorier. Faktiskt. Det gäller dock att hitta de som faktiskt innehåller okända delar. Detta är inte en sådan.
Det är uppenbart att kraften du behöver motverka är den som gasen inne i dräkten utsätter tejpen du satt igen hålet med. Avgörande faktorer är alltså hålets storkek och reparationsanordningen. Denna kraft är inte större än att du med relativt enkla medel kan reparera en mindre skada.

Att utmana etablerad vetenskap handlar inte om att helt sluta lyssna. Allt behöver inte vara falskt.
Fundera istället över sådant som månljusets temperatur. Jag har själv mätt med både värmekamera och andra verktyg utan att hitta någon tillfredställande förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in