2021-10-11, 19:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hur densitet har koll på riktningar spelar ingen roll. Huvudsaken är att vi vet att densitet har koll på riktningar..
Fast det är just det som densitet inte har utan det behövs gravitation. Annars skulle saker inte skita sig.

Citat:
Nej precis jag gjorde mig bara lustig över ordet och för att få fram att du vet att det inte alltid handlar om gravitation när saker interagerar med, luften.
Att heliumballonger stiger och stenar faller har allt med gravitationen att göra. Ingen gravitation = ingenting skulle falla.
Citera
2021-10-11, 19:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur densitet har koll på riktningar spelar ingen roll. Huvudsaken är att vi vet att densitet har koll på riktningar..

Jo det spelar en väldigt stor roll. Eftersom jag är säker på att det är jordens gravitation som utövar en kraft på all massa och drar den mot masscentrum, så behöver jag mycket mer än det du säger för att ta dig på allvar.

Dessutom, bytte du inte till att erkänna gravitationen tidigare idag? Har du redan bytt tillbaka?

Citat:
Att vissa saker faller neråt och vissa saker lyfter är inte taget ur luften..
Vi kan kalla det som drar ner saker för gravitation, helt ok för mig. […]
Citera
2021-10-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Plattjordsteorin säger att jorden är en skiva med nordpolen i mitten. Håller du med om att avstånden mellan längdgraderna då måste bli större och större ju längre söderut du kommer?
Ja, jag håller med.

Din nästa fråga är då hur jag får ihop det på en platt jord? Mitt svar är: jag vet inte.

För övrigt så vet jag inte om jorden är platt eller en sfär och bryr mig inte heller. Däremot bryr jag mig om lögner och den sfäriska jorden som snurrar i oändligt vakuum är en lögn.

Kartan med ökande longituder är för övrigt en projektion av den sfäriska jorden, det är inte en plattjordskarta. Det står på den.
Citera
2021-10-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men då får väl du eller någon komma med en förklaring som är bättre än en sfärisk jord. Eller åtminstone välvd yta.

Den förklaringen bör ju även funka med andra fenomen och kända egenskaper.

Tills denna bättre förklaring finns är det väl rimligt att ta fasta på den hittills bästa förklaringen? Varför ska man inte göra det?
En förklaring som jag ser som rimlig är att vinkeln till fartyget minskar.
Citera
2021-10-11, 19:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
En förklaring som jag ser som rimlig är att vinkeln till fartyget minskar.

Fast det är ingen bra förklaring alls. Även om vinkeln hade minskat hade det inte dolt nederdelen av fartyg, byggnader, berg osv som befinner sig bortom ett tydligt hinder.
Citera
2021-10-11, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Behöver inte visa gå ut och kolla med kikare boldogg
En amatörfilm av Venus länkad nedan. Jag vet inte vad det är, men det ser inte ut som en snurrande boll vakuum.

https://www.youtube.com/watch?v=wVzttz5dyJ8
Citera
2021-10-11, 19:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]
För övrigt så vet jag inte om jorden är platt eller en sfär och bryr mig inte heller. Däremot bryr jag mig om lögner och den sfäriska jorden som snurrar i oändligt vakuum är en lögn.

[…]

Du är uppenbarligen i fel tråd och skriver i så fall.
Citera
2021-10-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast det är ingen bra förklaring alls. Även om vinkeln hade minskat hade det inte dolt nederdelen av fartyg, byggnader, berg osv som befinner sig bortom ett tydligt hinder.
Ja, hindret är närmare observatören än objektet om det senare förflyttar sig bort. Klart att hindret blir större i förhållande till objektet.
Citera
2021-10-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
Om jorden är platt. Hur förklarar man att tiden för solens upp och nedgång varierar beroende på breddgrad? Alla som rest söder eller norrut har observerat det själva. Kan någon plattjordare beskriva den geometri mellan solen och en plattjord som förklarar det.
Olika vinkel till solen, vilket du mycket riktigt kan se själv.
Citera
2021-10-11, 19:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja, jag håller med.

Din nästa fråga är då hur jag får ihop det på en platt jord? Mitt svar är: jag vet inte.

Kartan med ökande longituder är för övrigt en projektion av den sfäriska jorden, det är inte en plattjordskarta. Det står på den.
Hur kan du veta att det är en lögn när du samtidigt inte vet vilken form jorden har? Jag får inte ihop detta.
Citera
2021-10-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur kan du veta att det är en lögn när du samtidigt inte vet vilken form jorden har? Jag får inte ihop detta.
Den sfäriska jorden som snurrar i ett oändligt vakuum har inga bevis som stöder påståendet, men ändå är det den gällande ordningen. Det med andra ord en lögn.
Citera
2021-10-11, 19:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, hindret är närmare observatören än objektet om det senare förflyttar sig bort. Klart att hindret blir större i förhållande till objektet.

Vinklar skapar inga hinder för synen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in