2021-10-16, 13:52
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Själv har jag hört att Kina som kommer att vara den utlösande faktorn.

Xi sitter med fingret på avtryckaren.
Om du genom att bränna en bro lyckas bränna två broar för din motståndare så är det fortfarande en bra idé.

Kinesen är beredd på sin sättning i marknaden.

När som helst nu kommer Xi förklara att Evergrand och liknande företag får sköta sig själva.

Vem sitter med Svarte Petter på hand?

Edit: it has already missed three rounds of interest payments on its international bonds.

https://www.reuters.com/world/china/exclusive-evergrandes-17-bln-hong-kong-headquarters-sale-flops-buyer-withdraws-2021-10-15/
Senast redigerad av Tok-Frans 2021-10-16 kl. 14:06.
Citera
2021-10-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Om du genom att bränna en bro lyckas bränna två broar för din motståndare så är det fortfarande en bra idé.

När som helst nu kommer Xi förklara att Evergrand och liknande företag får sköta sig själva.

Edit: it has already missed three rounds of interest payments on its international bonds.

https://www.reuters.com/world/china/exclusive-evergrandes-17-bln-hong-kong-headquarters-sale-flops-buyer-withdraws-2021-10-15/

Globala ekonomin är inte så exponerad mot lån mot Kina även om så klart är pengar.

Men alla banker i hela Kina kan teoretiskt kollapsa. Stora problemet är inte lån till Evergrand utan lån till alla som äger bostäder i Kina. Många äger väldigt många bostäder, när värdet ökat varje år så mycket har dom hela tiden tagit nya lån för köpa mer bostäder.

Flesta bostäder är tomma och värdet är endast en bubbla. Spricker den kommer princip alla default på sina bostadslån.
Citera
2021-10-16, 15:31
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Globala ekonomin är inte så exponerad mot lån mot Kina även om så klart är pengar.

Men alla banker i hela Kina kan teoretiskt kollapsa. Stora problemet är inte lån till Evergrand utan lån till alla som äger bostäder i Kina. Många äger väldigt många bostäder, när värdet ökat varje år så mycket har dom hela tiden tagit nya lån för köpa mer bostäder.

Flesta bostäder är tomma och värdet är endast en bubbla. Spricker den kommer princip alla default på sina bostadslån.

Om vi leker med tanken att kinesen planerat en krasch, vem bör då vara långivare?
Varför drabbades Sverige av Lehman debaclet?

Det här är invecklat.
Citera
2021-10-16, 15:36
Medlem
Citat:
Om vi leker med tanken att kinesen planerat en krasch, vem bör då vara långivare?
Varför drabbades Sverige av Lehman debaclet?

Det här är invecklat.

Nej handlade inte om Lehman utan hela systemet. Lehman fick bli en symbolisk syndabock medans staten räddade övriga banker.

Och jag ser inte Kina kan låta hela samhället kollapsa.
Citera
2021-10-16, 15:46
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Nej handlade inte om Lehman utan hela systemet. Lehman fick bli en symbolisk syndabock medans staten räddade övriga banker.

Och jag ser inte Kina kan låta hela samhället kollapsa.

Är det en del av kinesens militära doktrin så ser jag inget problem med det.

Det blir inga nya flashiga vapen-program om jänkaren tvingas stå i sopp-kö i ett decennium.
Citera
2021-10-16, 16:05
Medlem
Citat:
Är det en del av kinesens militära doktrin så ser jag inget problem med det.

Det blir inga nya flashiga vapen-program om jänkaren tvingas stå i sopp-kö i ett decennium.

Hela väst kommer total kollapsa om 10-20 år själva på eget bevåg när skuld bubblan spricker där.

Kina satsar på framtiden, är orsaken deras stora investeringar i Afrika och Asien för bygga infrastruktur och tillväxt där. Just där framtida tillväxt finns där och handel kommer bli.

Det Kina investerar i väst är endast komma över teknik och patent.

Så nej Kina har inget intresse kollapsa sin ekonomi.
Citera
2021-10-16, 17:33
Medlem
Citat:
Hela väst kommer total kollapsa om 10-20 år själva på eget bevåg när skuld bubblan spricker där.

Kina satsar på framtiden, är orsaken deras stora investeringar i Afrika och Asien för bygga infrastruktur och tillväxt där. Just där framtida tillväxt finns där och handel kommer bli.

Precis, det är mycket skit som slängs på Kina men de verkar vara det enda ansvariga landet i världen.
Hur de behandlar sin befolkning är en annan men i Kina så försöker de att kyla ner bostadsmarknaden och tvinga företag ta ansvar.
Vad gör vi i Sverige, världens näst mest privatbelånade befolkning i hela världen?
Vi behåller styrräntan på 0 till 2024 med hög deflation och politiker vill att vi ska kunna belåna oss ännu mer för att få någonstans att bo vilket inte håller långsiktigt.
Citera
2021-10-16, 18:36
Avslutad
Citat:

Där ser man. Jag är för dåligt insatt i detaljerna för att dra tvärsäkra slutsatser men en stor del i dilemmat är ju naturligtvis Kinas storlek, ett imperium om man så vill och en sådan bjässe kan inte falla utan att få världen att skaka. Dessutom, som jag fattar det, så har väl Kina byggt en antal "smarta" städer som står helt tomma utan köpare? Jag antar att det var tänkt som en investering som gick sådär.

Det är ju naturligtvis långt mer invecklat än bara detta där jag inte alls är insatt i detaljerna.

Det tycks som Kina är en koloss på lerfötter inte desto mindre.
Citera
2021-10-19, 10:54
Bannlyst
Citat:

Man ser redan fraktioner från västvärldens framtida kollaps nu. Staten och bankerna är redan desperata på att utvinna så mycket det går så länge det går.
Citera
2021-10-30, 04:58
Medlem
Att kraschen ska närma sig har jag hört i åtminstone 5 års tid. Tur som är har jag legat inne med aktier och inte i någon värdelös räntefond eller noll ränte konto på banken. Men även jag blir ju sakta nedbruten av alla negativa skriverier, även om jag nu har lärt mig att parera det med att köpa mer aktier.
Senast redigerad av Truefighter 2021-10-30 kl. 05:16.
Citera
2021-10-30, 05:02
Medlem
Hur kommer kraschen drabba mig?
Citera
2021-10-30, 08:35
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Hur kommer kraschen drabba mig?

Du kommer bli luspank? Hedga dig så mycket som möjligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in