2021-09-12, 16:32
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Precis TA kommer visa dig exakt när saker börjar hända. Du har tillgång till hela orderflöde / volym. Du vet vad är normal volym, vad är normala avvikelser och nivå av selloff. Du vet vilka nivå går till etc.

Så du kan bekräfta väldigt mycket med TA. Om du vet vad du gör kan man även avskilja retail volym, institutional, robotar och agerande i avvikelser.

Är just sådan data man kan göra modeller på och jämförelser på.

Fortfarande Apple som har bland världens största kassor 2008/2009 tappade fortfarande över -50% då. Corona krasch runt -35%

Ja att Apple inte skulle gå i konkurs och skulle överleva framtiden visste alla och ändå tappa i princip lika mycket.

Dock jämför man med flygbolag, hotell, turism ja det tog extrem mycket större stryk av helt logiska orsaken så klart.

Där gick staten in räddade även.

Så säger fortfarande FA är rätt lite värd under dom förutsättningarna. Så när du redan tappat -40% - 80% värde på dina innehav är det lite sent börja tänka på saker i efterhand.

Är efter en börskrasch och allt fallit och vill börja bottenfiska FA kan ha ett visst värde om du vill välja vilket flygbolag eller hotellkedja du vill köpa in sig efter beräkna skuldsättningen vilka som har störst chans för återhämta sig och överleva framtiden

Jag förstår vad du menar vi har olika strategier och det är inget konstigt. Men är ganska uppenbart att vissa här inne endast är traders och inga sådana som är långsiktiga med aktier.

Jag har redan räknat på att förlora 50% av mitt innehav och jag kan ta den smällen. Att tima marknaden kommer du inte eller ingen här att göra vad än dina indikatorer säger de kan inte förutspå framtiden punkt slut för då hade du inte suttit och skrivit på flashback idag.
Citera
2021-09-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Var är kraschen då? hahahaha fy fan jag skrattar varje gång ni pundare kommer med er krasch.

Sitter fortfarande på shop, nvda, amd, pypl sen 2015.

Era jävla loosers, skrattar mig till banken.

Precis denna attityd som vi i denna tråd letar efter.
Citera
2021-09-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag förstår vad du menar vi har olika strategier och det är inget konstigt. Men är ganska uppenbart att vissa här inne endast är traders och inga sådana som är långsiktiga med aktier.

Jag har redan räknat på att förlora 50% av mitt innehav och jag kan ta den smällen. Att tima marknaden kommer du inte eller ingen här att göra vad än dina indikatorer säger de kan inte förutspå framtiden punkt slut för då hade du inte suttit och skrivit på flashback idag.

Jag behöver inte förutspå framtiden exakt, men är mer fördelaktig kunna tjäna flera hundra % om året till 1000% än äga innehav som ger fjuttiga 7-10% årligen långsiktigt med en risk -40% -90%+

Man kan jämföra FA och TA som följande. Ett fartyg blir varnad för isberg men dom vet inte var eller när eller om dom kommer möte det. Det är FA. Medans TA när dom faktisk ser ett isberg och kan agera.

Hade varit korkat ställa in alla fartyg bara för finns risk för isberg eller minska hastighet eller lägga om olika route till omvägar bara för kanske kan finnas ett isberg på vägen. Medans TA du ser det och kan agera då.
Citera
2021-09-12, 17:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Jag bevisade att så inte var fallet, var god motbevisa det. Ditt lösa spekulerande ger ingen ny data som på något vis är användbart till något.

Ingen har påstått att någon kan förutse framtiden förutom du som påstår ovan att det inte ger något att följa trenden framåt och att över 100 år av data tydligen är felaktig. Hur kan du känna till det på förhand?
Citera
2021-09-12, 19:37
Medlem
Ni som tror på krasch tror ni man sitter säkert med räntefonder ta typ spiltan korta räntefonder eller är det enbart cash ni sitter på?
Citera
2021-09-12, 19:47
Medlem
Är det inte så att när ”alla” pratar om en krasch och media börjar varna så är risken för en krasch redan förbi? Eller det kanske gällde mer förr i tiden.
Citera
2021-09-12, 20:08
Medlem
bara fed, ecb och rb som tillverkar krascher nuförtiden
Citera
2021-09-12, 20:22
Medlem
Haddock93s avatar
Just nu är det väl så att folk inte vill sälja för de är oroliga att de säljer för tidigt (med tanke på inflationen vi ser och att alla säkrar sina investeringar i värdepapper) och samtidigt är man extremt oroliga eftersom ekonomin är så instabil i USA med katastrofala siffror. Så man håller på sina papper samtidigt som retail fortsätter köpa mer och kommer troligtvis hålla tyngden av kraschen, precis som vanligt.

Lite axplock av bra artiklar från Zerohedge för den som vill bli lite mer insatt och sånt som MSM vanligtvis inte diskuterar.

https://www.zerohedge.com/economics/...next-12-months

These Dangers Loom Over The Fragile US Economy In The Next 12 Months

https://www.zerohedge.com/political/...-spending-plan

"Something's Not Matching Up": Manchin Refuses To Support $3.5 Trillion Spending Plan

https://www.zerohedge.com/markets/in...ising-warnings

Investors Hold Record Allocations Despite Rising Warnings

https://www.zerohedge.com/markets/5-...-keep-eye-fall

5 Divergences In The Stock Market To Keep An Eye On This Fall

https://www.zerohedge.com/geopolitic...irt-cheap-gold

End Of The US Empire: Orwell's 1984 'Newspeak' & Dirt Cheap Gold
Citera
2021-09-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det går att inläsa massor mellan raderna i dit inlägg. T.ex att du har väldigt lite pengar på börsen och att du är väldigt oerfaren och hållit på en kort tid eller inte alls. bara en riktigt okunnig tittar bakåt ett år och säger "du är idiot som inte köpte/sålde xxx".

Men jag ska ge dig en chans. Berätta för oss idioter hur det går på börsen om ett år. Tips: det är lite svårare än att se tillbaka ett år. jag vet också vem som vann fotbollsmatcherna igår, så i princip hade jag alla rätt på tipset.

Allt är ju relativt, men för gemene svensk så skulle jag inte klassa mitt innehav på börsen som "lite". Låt oss säga mellan 2,-2,5 milj. Klassas det som lite i den boken du utgår ifrån?

Är ganska ung, så lång tid för börsen har inte varit möjlig, men ändå varit inne sedan början 2017. Är ändå ett par nedgångar och Covid.

Det som är lurigt är att alla människor har olika horisonter. Är det som så att du har en kort horisont, och därför för ett år valt att stå utanför, so be it. Jag har betydligt längre horisont, därför behöver jag inte sia om hur börsen ser ut om ett år. Jag håller mig till den stora sannolikheten att börsen i alla fall om 10 år står högre än vad den gör idag, eller för ett år sedan. Det är vad jag utgår ifrån, allt under tiden är bara brus.
Citera
2021-09-13, 07:40
Medlem
SoberZealots avatar
SAP har ju en ganska tråkig vecka bakom sig, kan vi få lite problem denna september?
Citera
2021-09-13, 09:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
SAP har ju en ganska tråkig vecka bakom sig, kan vi få lite problem denna september?
Vi står inför två riktigt tunga makroveckor nu. Kan bli mycket skakigt. Det är bara o klamra sig fast vid relingen.

Om du går in på Avanza så kan du läsa Pekkas makrokommentar och se förteckningen över händelser. I morgon blir det en tung dag med amerikanska inflationssiffror och i nästa vecka lämnar FED räntebesked.

Förhoppningsvis blir det inte alltför blodigt och då kan vi se fram emot Q3 som förväntas komma in okej.
Citera
2021-09-13, 10:18
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vi står inför två riktigt tunga makroveckor nu. Kan bli mycket skakigt. Det är bara o klamra sig fast vid relingen.

Om du går in på Avanza så kan du läsa Pekkas makrokommentar och se förteckningen över händelser. I morgon blir det en tung dag med amerikanska inflationssiffror och i nästa vecka lämnar FED räntebesked.

Förhoppningsvis blir det inte alltför blodigt och då kan vi se fram emot Q3 som förväntas komma in okej.
Jag kollar lite på vissa kanaler, och inflationen ser blodig ut. FED kommer nog inte röra räntan, för de kan helt enkelt inte tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in