Citat:
Ursprungligen postat av
Makarov.24
När SE återvänder från språngmarschen efter poliserna så hör han en person lämna signalementet som till viss del stämmer in på honom. Vi antar ju att det är YN eller LJ. Då bör väl han eller hon ha passerat SE på vägen? Tänker jag fel?
Det är svårt att få ekvationen om språngmarschen att gå ihop. Först kommer polis GS i personbil. Ca 5-10 sek senare kommer piketbussen med poliserna som senare jagar in i gränden.
Chefen för piketbussen går ut enligt egen utsaga och kollar vad som hänt och byter några ord med GS medans de andra piketpoliserna sitter kvar i bussen. Polischeferna beordrar ut piketpoliserna som når trappfoten där de möter YN någonstans. Dom pratar ca 10 sek. Då borde det gått i runda slängar runt 50-60 sek efter att första polis kom.
YN säger i förhöret att när hon pratat med poliserna ser hon en man ligga med syrgasmask och ambulanser och poliser är på plats ner på Sveavägen. När hon kommer fram till mordplatsen går hon direkt fram till polis och lämnar uppgifter.
SE har lite olika version när han börjar jaga polisen. Startar han ganska direkt efter måste han ha haft koll på poliserna. Startar han när dom kommit in gränden måste ju YN och SE sett varandra, dvs YN ser en man med liknande utstyrsel till vad hon sett upp på DBG rusa förbi i full fart. Startar han efter
YN kommit fram borde SE sett att ambulansen kommit vilket naturligtvis var en oerhört viktig händelse. Man kan ju misstänka att SE, om han sprungit efter att YN anlänt till mordplatsen, inte hunnit tillbaka och höra YN berätta för poliserna heller.
Nej, inget talar för att språngmarschen har ägt rum. Finns inget stöd i materialet eller i logiken för det. Det är en lögn enligt mig. Att han blivit nekad att lämna sina uppgifter är också en lögn tycker jag. poliserna är hörda om detta av senaste PU och dom förnekar att så är fallet, vilket naturligtvis vore helt groteskt eftersom det var ju just detta som var deras uppgift. Men den diskussionen har vi ju haft förut så den behöver vi ju inte älta igen. Att SE hört någon berätta om ett signalement som stämmer in på honom tror jag inte ett dyft på.
Hela historien om språnget, ambulansen, vittnet som beskriver SE, samt att han blir nekad är svår rent logiskt och kronologiskt, samt saknar stöd i materialet.