Citat:
Ursprungligen postat av
Motorprinsen
Det var precis under dessa dagar som sydafrikanska agenter var i stan, då de bevakat/infiltrerat en ANC-kongress.
Sydafrika agenter mördade meningsmotståndarna över hela världen, de sprängde ANC-kontoret i Stockholm senare samma år.
Palme var särskilt hatad. Svenska nazister inom polisen åkte regelbundet på semester/studiebesök till SA.
Mördaren struntade i eventuella vittnen.
Han mördade Palme och försvann spårlöst.
Att som KP peka ut en vilsen grafiker nästan 35 år senare är bisarrt.
Men Felix H och Filter fyller sina plånböcker.
Jag tror inte på några agenter eftersom jag inte tycker att det ser ut som ett proffsmord. Som det var kan mördaren omöjligen ha vetat att Palme skulle komma att dö.
Jag tror inte heller på att Engström var mördaren. Ifall det vore så borde det finnas åtminstone någon information om att han hade våldskapital och en sådan läggning, men ingen verkar ens ha sagt att han gillade att skjuta, och ingen verkar vittna om att han var en kolerisk våldsam man.
Sedan tycker jag att det är helt ok att spekulera kring hur det kan ha gått till med Engström som mördare, men några bevis kan det aldrig bli, som mest blir det som Peterson sade, "han måste ha haft en revolver" - obs. citatet taget ur minnet från presskonferensen. Jotack, om han nu sköt Palme med de patronerna är det förstås uppenbart, men det är egentligen något man mest kan ägna sig åt efter att man faktiskt har bevisat att Engström var gärningsmannen. Kort sagt, jag håller mer eller mindre med dig.
Hela tillvägagångssättet är också konstigt utifrån scenarion där Engström skall ha fått nys om att Palme var på bio, som mördare vill man väl inte dra uppmärksamhet till sig, även om det finns de som dyker upp i utredningar. Men för att undgå att bli avslöjad är det förstås bättre för Engström att stämpla ut tidigare, eller om han kan vara helt säker på att kunna komma och gå obemärkt, att stämpla ut senare. Hade han gjort så och inte sagt något hade han förmodligen aldrig förekommit i några utredningar, men vem vet.
Nej, jag tror också att han hade "otur" i att han slutade jobbet strax före att Palme blev skjuten. Hans beteende tyder ju inte heller att han var på väg att mörda statsministern. En annan skulle ju haft ett enormt adrenalinpåslag, men Engström står och snackar om skidsemester. Osökt tänker jag mig att bara en lägerkommendant skulle kunna vara så lugn inför förestående mördande.
Det kvarstår då att Engström, om han var mördaren i princip alltid hade en revolver på sig och var redo att skjuta de "samhällsfiender" han kunde träffa ute på gatan. Men som sagt, ingen verkar ha vittnat om det.
Problemet för Engström är att han förekommer i materialet, men egentligen finns det inget som säger att mördaren nämns vid namn i förhör och i media, och det kan mycket väl vara en person som aldrig har förekommit i utredningar.