2021-10-15, 19:28
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nu är det så att just den här bögslungagubben, som så gärna ville vara gärningsmannens dubbelgångare så att han uppfann ett eget vittne, lämnade Skandiahuset i lagom tid för att i princip kunna krocka med makarna Palme utanför entrén till Skandia och var sedan spårlöst försvunnen i tjugo minuter.

Eller som LGWP uttryckte det, "Ja han var ju där!".

Fast tiden SE klev ut är ju högst oklar eller vet du mer än alla andra?

Till och med mer än KP, som bevisligen var tvungen att ljuga för att få ihop det?

Om man ska tro väktaren HO så hade SE aldrig hunnit fram till Dekorima-hörnet i tid för att plötsligt hala fram en revolver och skjuta.

Varför SE nu skulle göra det?

Inget varken före eller efter mordet tyder på att han var inblandad.

Du cherrypickar alltså delar av SE:s utsagor och drar slutsatsen att han mördade Palme?

Men allt annat SE säger, som inte passar in, är lögner?
Citera
2021-10-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag håller egentligen med dig i stort. Mest troligt är att han har glömt bort det. Men med tanke på hur gärna folk påpekar att han velat fördröja sin utpasseringstid är det ändå av ett visst intresse.

Och dessutom finns det goda skäl för honom att initialt "snabba på" förloppet i det fall han är oskyldig. Vad det isåfall handlar om att som vittne att se till att placera sig så nära mordplatsen som möjligt givet utstämplingstid osv. Om det var så att han kom ut sent eller försent men vill placera sig som ett viktigt och verkligt vittne kan det inledningsvis upplevts som viktigt för honom att just snabba på förloppet. Om han själv är medveten om att han för sent ut för att vara ett sådant vittne blir det logiskt att direkt prata om att han var stressad, halvsprang och att han gick direkt ut.
Nej jag förstår faktiskt inte alls hur man kan hävda att hans påstådda stress, halvspringande och direktutgång skulle innebära att det ena eller det andra scenariot blir mer sannolikt.

För mig är det helt godtyckligt. Varken mer eller mindre sannolikt att han hade påstått samma sak oavsett om han va
a) skyldig
b) oskyldig - men knasig och försökte spela viktigt vittne
c) oskyldig och talade sanning om allt

När det handlar om så liten skillnad som typ en enda minut så är det svårt att veta om han skulle försöka skjuta tiden framåt eller bakåt beroende på om han va oskyldig galning eller mördare.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-15 kl. 19:38.
Citera
2021-10-15, 19:37
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nej jag förstår faktiskt inte alls hur man kan hävda att hans påstådda stress, halvspringande och direktutgång skulle innebära att det ena eller det andra scenariot blir mer sannolikt.

För mig är det helt godtyckligt. Varken mer eller mindre sannolikt att han hade påstått samma sak oavsett om han va skyldig eller oskylidg.

Om han föreställer kommande (korrekta) invändningar av typen "hann du verkligen se nått eftersom du x och y?" blir det rimligt för honom att snabba på förloppet: "Ja naturligtvis hann jag det, trots x och y därför att y aldrig inträffade, jag hade bråttom och halvsprang".

Enligt mitt tycke är det betydligt mer sannolikt att SE som vittne – snarare än som blott "oskyldig" – gör detta än att han gör det som gärningsman. Som "oskyldig" behöver han ju inte bevisa något. Däremot kan han behöva det som vittne.
Citera
2021-10-15, 19:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Supervittnet är en viktig omständighet, det indikerar att SE av någon anledning ser ett behov av att ha blivit förväxlad med gärningsmannen så han drar in inte bara handlovsväskan utan även glasögonen via det påhittade vittnet. (Glasögon har inget mordplatsvittne nämnt). SE nämnde inte dessa vid det första uppgiftslämnandet 1 mars men gjorde det när han kom tillbaka från Idre eftersom dessa attribut nu hade påförts gärningsmannen. Nu var han mer eller mindre tvungen att komplettera även sitt eget signalement med dessa och det gjorde han via sitt ombud, det vill säga supervittnet, vid "förhören" 10 resp 11 mars.

Ligga lågt med glasögon och handledsväska var ingen option för den gode SE.

"Har inte Stig en sådan där väska och sådana glasögon?" skulle snacket gått på Skandia. "Jo det har han och han gick ju faktiskt från jobbet strax innan mordet och kom tillbaka en stund efter, påtagligt medtagen, hmm".

Jag är trött på förväxlingsteorin. Kan ge dig ett skäl att börja kalla det dubbelgångarteorin, för det borde du kalla det om du menar SE avser skydda sig mot YN:s vittnesmål.

Går man på det SE säger om supervittnet så är det ju att personen hen sett var klädd i detalj som SE, men att det inte var SE. För SE stod precis intill utan att vittnet kände igen honom. Så personen vittnet ser är en dubbelgångare enligt SE. Sen börjar han hinta att den yngre mannen i blå jacka förmodligen inte är mördaren.

Ja se där, enkelt att spekulera.
Citera
2021-10-15, 19:39
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Det verkar som du tror att alla poliser och åklagare är lika usla och ondsinta som de som var involverade i Kevin- och Quickskandalerna.

Du vet att KP blåljög om utstämpligsproceduren på Skandia under sin pinsamma framställan 2020?

Vad det med flit? Oklart.

Hade han fått ihop tidsschemat annars? Nej.
Citera
2021-10-15, 19:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag är trött på förväxlingsteorin. Kan ge dig ett skäl att börja kalla det dubbelgångarteorin, för det borde du kalla det om du menar SE avser skydda sig mot YN:s vittnesmål.

Går man på det SE säger om supervittnet så är det ju att personen hen sett var klädd i detalj som SE, men att det inte var SE. För SE stod precis intill utan att vittnet kände igen honom. Så personen vittnet ser är en dubbelgångare enligt SE. Sen börjar han hinta att den yngre mannen i blå jacka förmodligen inte är mördaren.

Ja se där, enkelt att spekulera.
SE skyddar sig inte specifikt mot YN. Han skyddar sig mot "mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Att han nämnde glasögon var en chansning och ett misstag som de klantiga utredarna tyvärr inte reagerade på.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-15 kl. 19:47.
Citera
2021-10-15, 19:46
Medlem
Citat:
Om han föreställer kommande (korrekta) invändningar av typen "hann du verkligen se nått eftersom du x och y?" blir det rimligt för honom att snabba på förloppet: "Ja naturligtvis hann jag det, trots x och y därför att y aldrig inträffade, jag hade bråttom och halvsprang".
Kanske. Kanske vore det idiotio att försöka mörka att man pratat med vakterna.
Det kunde ju underminera hans trovärdighet totalt om han påstått att han va råsnabb och sen konfronteras med "Men vad fan du ljuger ju -vakterna vittnar ju om att du pratade med dom. Hela ditt vittnesmål är suspekt"

Högt spel? Glömska? Galenskap? För mig känns det som det är en punkt när det blir irrelevant att försöka spela roulette på vilken sorts tok det va.
Citat:
Som "oskyldig" behöver han ju inte bevisa något
Jo. Fullt möjligt att man som oskyldig blir paranoid och rädd att misstänkas för mordet och då vill skapa en berättelse som gör en extra icke-misstänkt.

Om en av teorierna är att han va uppmärksamhetskåt tok som blåljög för att spela vittne är det väl inte så långt att lansera en teorin om han va oskyldig, jätterädd för att åka dit felaktigt, och bluffade av den anledningen.

Eller? Själv känenner jag att : om teorin är att vi har att göra med en irrationell människa så kanske inte vi bör sitta och gissa på hur de rimligast kan ha tänkt ... om deras tankesätt är irrationellt så är det liksom ... all bets are off.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-10-15 kl. 19:58.
Citera
2021-10-15, 20:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
SE skyddar sig inte specifikt mot YN. Han skyddar sig mot "mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska".

Att han nämnde glasögon var en chansning och ett misstag som de klantiga utredarna tyvärr inte reagerade på.

Nej han gör ju inte det. För han säger att vittnet inte var där i inledningsskedet. Så han skyddar sig inte från vittnena på mordplatsen.

Men är det inte så att han i förhör från 10 mars och framåt menar att detta vittne INTE förväxlat honom med mördaren? Att personen vittnet sett var någon annan i exakt samma utstyrsel?

Det borde falla dig och Filter i smaken. 1 mars säger han att signalementet rock kan vara hans eget för att skydda sig från vittnen. 10 mars måste han skydda sig mot vittnet från David Bagares gata där vittnet LJ blir ett hinder för vittnet SE ta sig dit upp. Då plötsligt har ett vittne sett en exakt dubbelgångare.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-15 kl. 20:16.
Citera
2021-10-15, 20:38
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Det var precis under dessa dagar som sydafrikanska agenter var i stan, då de bevakat/infiltrerat en ANC-kongress.

Sydafrika agenter mördade meningsmotståndarna över hela världen, de sprängde ANC-kontoret i Stockholm senare samma år.

Palme var särskilt hatad. Svenska nazister inom polisen åkte regelbundet på semester/studiebesök till SA.

Mördaren struntade i eventuella vittnen.

Han mördade Palme och försvann spårlöst.

Att som KP peka ut en vilsen grafiker nästan 35 år senare är bisarrt.

Men Felix H och Filter fyller sina plånböcker.

Jag tror inte på några agenter eftersom jag inte tycker att det ser ut som ett proffsmord. Som det var kan mördaren omöjligen ha vetat att Palme skulle komma att dö.

Jag tror inte heller på att Engström var mördaren. Ifall det vore så borde det finnas åtminstone någon information om att han hade våldskapital och en sådan läggning, men ingen verkar ens ha sagt att han gillade att skjuta, och ingen verkar vittna om att han var en kolerisk våldsam man.

Sedan tycker jag att det är helt ok att spekulera kring hur det kan ha gått till med Engström som mördare, men några bevis kan det aldrig bli, som mest blir det som Peterson sade, "han måste ha haft en revolver" - obs. citatet taget ur minnet från presskonferensen. Jotack, om han nu sköt Palme med de patronerna är det förstås uppenbart, men det är egentligen något man mest kan ägna sig åt efter att man faktiskt har bevisat att Engström var gärningsmannen. Kort sagt, jag håller mer eller mindre med dig.

Hela tillvägagångssättet är också konstigt utifrån scenarion där Engström skall ha fått nys om att Palme var på bio, som mördare vill man väl inte dra uppmärksamhet till sig, även om det finns de som dyker upp i utredningar. Men för att undgå att bli avslöjad är det förstås bättre för Engström att stämpla ut tidigare, eller om han kan vara helt säker på att kunna komma och gå obemärkt, att stämpla ut senare. Hade han gjort så och inte sagt något hade han förmodligen aldrig förekommit i några utredningar, men vem vet.

Nej, jag tror också att han hade "otur" i att han slutade jobbet strax före att Palme blev skjuten. Hans beteende tyder ju inte heller att han var på väg att mörda statsministern. En annan skulle ju haft ett enormt adrenalinpåslag, men Engström står och snackar om skidsemester. Osökt tänker jag mig att bara en lägerkommendant skulle kunna vara så lugn inför förestående mördande.

Det kvarstår då att Engström, om han var mördaren i princip alltid hade en revolver på sig och var redo att skjuta de "samhällsfiender" han kunde träffa ute på gatan. Men som sagt, ingen verkar ha vittnat om det.

Problemet för Engström är att han förekommer i materialet, men egentligen finns det inget som säger att mördaren nämns vid namn i förhör och i media, och det kan mycket väl vara en person som aldrig har förekommit i utredningar.
Citera
2021-10-15, 21:13
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tror inte på några agenter eftersom jag inte tycker att det ser ut som ett proffsmord. Som det var kan mördaren omöjligen ha vetat att Palme skulle komma att dö.

Jag tror inte heller på att Engström var mördaren. Ifall det vore så borde det finnas åtminstone någon information om att han hade våldskapital och en sådan läggning, men ingen verkar ens ha sagt att han gillade att skjuta, och ingen verkar vittna om att han var en kolerisk våldsam man.

Sedan tycker jag att det är helt ok att spekulera kring hur det kan ha gått till med Engström som mördare, men några bevis kan det aldrig bli, som mest blir det som Peterson sade, "han måste ha haft en revolver" - obs. citatet taget ur minnet från presskonferensen. Jotack, om han nu sköt Palme med de patronerna är det förstås uppenbart, men det är egentligen något man mest kan ägna sig åt efter att man faktiskt har bevisat att Engström var gärningsmannen. Kort sagt, jag håller mer eller mindre med dig.

Hela tillvägagångssättet är också konstigt utifrån scenarion där Engström skall ha fått nys om att Palme var på bio, som mördare vill man väl inte dra uppmärksamhet till sig, även om det finns de som dyker upp i utredningar. Men för att undgå att bli avslöjad är det förstås bättre för Engström att stämpla ut tidigare, eller om han kan vara helt säker på att kunna komma och gå obemärkt, att stämpla ut senare. Hade han gjort så och inte sagt något hade han förmodligen aldrig förekommit i några utredningar, men vem vet.

Nej, jag tror också att han hade "otur" i att han slutade jobbet strax före att Palme blev skjuten. Hans beteende tyder ju inte heller att han var på väg att mörda statsministern. En annan skulle ju haft ett enormt adrenalinpåslag, men Engström står och snackar om skidsemester. Osökt tänker jag mig att bara en lägerkommendant skulle kunna vara så lugn inför förestående mördande.

Det kvarstår då att Engström, om han var mördaren i princip alltid hade en revolver på sig och var redo att skjuta de "samhällsfiender" han kunde träffa ute på gatan. Men som sagt, ingen verkar ha vittnat om det.

Problemet för Engström är att han förekommer i materialet, men egentligen finns det inget som säger att mördaren nämns vid namn i förhör och i media, och det kan mycket väl vara en person som aldrig har förekommit i utredningar.

En 357 Magnum i princip tryck mot ryggraden är det få som överlever. Palme var död innan han nådde marken.

”Detta är ett dåd av en professionell mördare”, sa Holmér men det kan faktiskt vara rätt ändå.

Att en pratglad grafiker, som ingen som kände honom ansåg vara våldsam, skulle gjort detta och bara jobbat på som vanligt under många år framåt är osannolikt.

Han kunde inte döda en fluga, sa exfrun.

Han hade inget motiv, inget vapen, ingen fysisk möjlighet att hinna fram och skjuta.

Ändå pekas han ut av en åklagare nästan 35 år efter mordet.

Sad.
Citera
2021-10-15, 21:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
En 357 Magnum i princip tryck mot ryggraden är det få som överlever. Palme var död innan han nådde marken.

”Detta är ett dåd av en professionell mördare”, sa Holmér men det kan faktiskt vara rätt ändå.

Att en pratglad grafiker, som ingen som kände honom ansåg vara våldsam, skulle gjort detta och bara jobbat på som vanligt under många år framåt är osannolikt.

Han kunde inte döda en fluga, sa exfrun.

Han hade inget motiv, inget vapen, ingen fysisk möjlighet att hinna fram och skjuta.

Ändå pekas han ut av en åklagare nästan 35 år efter mordet.

Sad.

Ja, jag har min uppfattning om att det inte är professionellt, som sagt, men det behöver ju inte vara rätt. Tror inte jag ska provskjuta heller för att ta reda på hur det ligger till

Man tycker att Engström åtminstone på något vis borde ha kopplingar till vapen, att någon visste att han hade ett vapenintresse, men det verkar vara helt tyst om det.

Alla har väl rätt i att spekulera och att undersöka huruvida Engström kan ha varit mördaren, men det var helt fel att peka ut en avliden människa bara för att man har resonerat sig fram till något man tror på.
Citera
2021-10-15, 22:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är väl fyra-fem personer kvar som tror att Quick är massmördare? Om ingen av dessa hunnit dö sedan jag kollade senast.

Att hamna på rätt sida där är ingen större journalistisk bedrift.

Och till och med i den frågan lyckades den koleriske klanten alienera många genom sin genuint osympatiska framtoning.

När han nu slår mynt av att utan bevis peka ut en avliden person som statsministermördare så är det enbart värt förakt.

Det konstiga är att aningslösa människor tror på fantasibygget att SE på något sätt är inblandad i mordet på OP. Det är riktigt skrämmande tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in