Citat:
Ursprungligen postat av
Krimkoll
En helgalen värld beskrivs i expressen. Om allt stämmer så är det ju ingenting att ha, helt värdelöst.
https://www.expressen.se/nyheter/chefredaktorens-superlon-pa-krisande-bulletin/
Är det så illa eller överdriver, vinklar och ljuger expressen?
Det var en riktigt rolig artikel. Väldigt bitsk för att vara nyhetsartikel, men kul läsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Opinionsdelen tycker jag är svag. Carolin Dahlmans texter är genomgående barnsliga och illa skrivna. Gudmundson och Skogkär behärskar i och för sig själva hantverket. De kan skriva. Men tyvärr har de inte mycket att säga. Jag hade hoppats att de skulle våga lite mer nu när de inte längre sitter på SvD respektive Sydsvenskan, men så har det inte blivit. Om det sedan beror på att de alltid har sagt ungefär vad de faktiskt tycker, även när de var på de stora tidningarna, eller om de envisas med att hålla igen är inte lätt att veta. Ointressant är det, hursomhelst.
Jag tycker man ser det där greppet hela tiden.
Invandrare tigger, alltså måste tiggeriet förbjudas.
Invandrare skjuter fyrverkeripjäser på folk, alltså måste fyrverkerier förbjudas.
Invandrare ägnar sig åt grov kriminalitet, alltså måste straffen skärpas, beviskraven sänkas och polisen få utökade befogenheter och större resurser.
Invandrare skjuter, alltså måste svenska jägares rätt att äga vapen inskränkas.
Invandrare lever rövare på badhus och bibliotek, alltså måste det finnas väktare där.
Och så vidare. Det svenska samhället ska, kort sagt, förvandlas till en obehaglig polisstat som inskränker vanliga svenskars fri- och rättigheter och spenderar enorma resurser på att få bukt med alla problem som invandringen fört med sig.
Det finns förstås en enklare och bättre lösning: sätt stopp för invandringen och skicka tillbaka merparten av dem som kommit hit. Men det självklara förslaget kommer inte att framföras av debattörer av det slag som den du citerar. Att tala klarspråk är liksom inte Bulletins grej.
Särskilt Carolin Dahlman älskar att beklaga sig över invandrarrelaterade problem och tjata om att hela samhället ska stöpas om för att hantera dem. Några exempel:
Dahlman: Sverige blir laglöst om polisen inte får större muskler
Dahlman: Låt lärarna få agera mot bråkiga kids
Dahlman: Soc och skola måste sluta svika flickorna i hederskultur
Dahlman: Helt okej att sno cyklar i slappa Sverige?
Dahlman: Fegt med Pride-fest på Södermalm när homofobin finns i förorten
Dahlman: Ingen tjej ska behöva täcka magen för killars skull
Dahlman: Stök-Sverige behöver fler ordningsvakter
Dahlman: De röda vill inte stoppa kaoset i skolan
Dahlman: Stå på polisernas sida
Så här brukar det se ut på Bulletin. Jag ser inget originellt eller bra med det. Det är bara fegt och dumt.
Personer som Dahlman behövs. Inte alla krönikörer måste vara djuptänkande filosofer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Yayoi
Det som jag är nyfiken på är:
1) Hur förhåller sig övriga skribenter på Bulletin till sådant som Jan Sjunnesson gett uttryck för? Ser de det som legitimt då de ju väljer att vara på samma redaktion som denne och verka under samma flagg? För det finns ju ingenting som tyder på att Sjunnesson ändrat sig sedan tiden hos extremisten Vavra Suk och Nyheter Idag. Han har vad jag vet inte tagit avstånd från tidigare åsikter och sammanhang.
2) Hur förhåller sig de som ständigt delar, följer och gillar på denna jävla publikation till sådant som Sjunnesson gett uttryck för? Tycker de också att det är okej? Annars så kunde de ju börja välja att dela, följa och gilla något annat. Världen är full av medier.
Vem bryr sig om vad Expomedarbetare tycker? Allt ska brunsmetas "som har kopplingar till".
Ojdå, Sjunnesson har en gång twittrat att en annan person en gång har logiskt väl underbyggda åsikter om judar. Och denne andre person, som är f.d. professor i etnologi, har Expo utsett till antisemit för att han skrev att Frankfurtskolan drevs av judar (vilket ju är sant). Som sann vänstertokstolle anser du tydligen omgående att Arnstberg är förintelseförnekare på köpet också. Ja och då MÅSTE ju Sjunesson OCKSÅ vara antisemit och nazist, när han försvarar en person som anser att Frankfrurtskolan startades av judar!
Liksom, sånt är barnsligt. Skönt att Bulletin inte ägnar sig åt sånt. Sjunnesson har för övrigt en lång och brokig karriär bakom sig. Extremist har han aldrig varit.
Däremot känner jag att Xpressenartikeln satte fingret på det jag stör mig på med Bulletin. Att de ser sig som konservativa, borgerliga, samtidigt som de ska bli som New York Times. NY Times som alltså är världens främsta spridare av vänsteridéer. Sen hybrisen att Bulletin ska ta efter dem...
Xpressenartikeln beskriver hur dåligt skött företaget är. Hur de helt saknar affärssinne. Och så känner jag också. Man måste väl börja med att forma en hållbar affärsplan? Hur kan man ta så många dåliga beslut? Exempelvis Rosenthal. Vad skapar han för mervärde?
Tino borde kanske gå i en kurs i hur man driver företag. Punkt ett är att man måste tjäna pengar. Gör man det så kan man fixa resten.