Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Det samlade perspektivet är ett annat i de fylliga analyserna i opinionsjournalistiken (ledare, krönikörer, debatt).
Opinionsdelen tycker jag är svag. Carolin Dahlmans texter är genomgående barnsliga och illa skrivna. Gudmundson och Skogkär behärskar i och för sig själva hantverket. De kan skriva. Men tyvärr har de inte mycket att säga. Jag hade hoppats att de skulle våga lite mer nu när de inte längre sitter på SvD respektive Sydsvenskan, men så har det inte blivit. Om det sedan beror på att de alltid har sagt ungefär vad de faktiskt tycker, även när de var på de stora tidningarna, eller om de envisas med att hålla igen är inte lätt att veta. Ointressant är det, hursomhelst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Den här analysen har jag inte sett ngn annanstans:
"De som beslutar om tiggandets vara eller inte vara sitter i dag långt ifrån entrén på ICA eller Konsum. De drabbas därför inte heller av tiggandets känslomässiga utpressning, av den aggression det innebär. Denna utpressningssituation uppstår först när tiggaren på nära håll lyckas låsa blicken och inleda en konversation med någon äldre, ledbruten dam som har kämpat och slitit under ett långt arbetsliv. Vi straffar blottare. Av besläktade skäl kan vi straffa tiggare."
Jag tycker man ser det där greppet hela tiden.
Invandrare tigger, alltså måste tiggeriet förbjudas.
Invandrare skjuter fyrverkeripjäser på folk, alltså måste fyrverkerier förbjudas.
Invandrare ägnar sig åt grov kriminalitet, alltså måste straffen skärpas, beviskraven sänkas och polisen få utökade befogenheter och större resurser.
Invandrare skjuter, alltså måste svenska jägares rätt att äga vapen inskränkas.
Invandrare lever rövare på badhus och bibliotek, alltså måste det finnas väktare där.
Och så vidare. Det svenska samhället ska, kort sagt, förvandlas till en obehaglig polisstat som inskränker vanliga svenskars fri- och rättigheter och spenderar enorma resurser på att få bukt med alla problem som invandringen fört med sig.
Det finns förstås en enklare och bättre lösning: sätt stopp för invandringen och skicka tillbaka merparten av dem som kommit hit. Men det självklara förslaget kommer inte att framföras av debattörer av det slag som den du citerar. Att tala klarspråk är liksom inte Bulletins grej.
Särskilt Carolin Dahlman älskar att beklaga sig över invandrarrelaterade problem och tjata om att hela samhället ska stöpas om för att hantera dem. Några exempel:
Dahlman: Sverige blir laglöst om polisen inte får större muskler
Dahlman: Låt lärarna få agera mot bråkiga kids
Dahlman: Soc och skola måste sluta svika flickorna i hederskultur
Dahlman: Helt okej att sno cyklar i slappa Sverige?
Dahlman: Fegt med Pride-fest på Södermalm när homofobin finns i förorten
Dahlman: Ingen tjej ska behöva täcka magen för killars skull
Dahlman: Stök-Sverige behöver fler ordningsvakter
Dahlman: De röda vill inte stoppa kaoset i skolan
Dahlman: Stå på polisernas sida
Så här brukar det se ut på Bulletin. Jag ser inget originellt eller bra med det. Det är bara fegt och dumt.