2021-10-15, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Angående YN:s uppgifter om att att den springande mannen försökte stoppa ner någonting i en väska. Om det är är SE så är det ju föga troligt att det är revolvern han försöker stoppa ner. Den får väl knappast plats? Men ändå är det vad som ständigt antyds. Det mest troliga är väl att ha isåfall försöker stoppa ner glasögonen?

Ja det är vad som ständigt antyds av förnekarna, för att direkt efter hamna i slutsatsen att då kan det ju inte vara SE, revolvern får ju inte plats.
Citera
2021-10-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Ja det är vad som ständigt antyds av förnekarna, för att direkt efter hamna i slutsatsen att då kan det ju inte vara SE, revolvern får ju inte plats.

Menar du att SE springer där men inte som gm då?
Citera
2021-10-15, 12:47
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vi kommer aldrig att kunna få reda på hur långt samtalet varade och därför kan man heller inte dra några slutsatser.
SE själv har ju på direkt fråga sagt att inget samtal ägt rum, medan 2 väktare ändå uppfattat ett samtal.

Det är samtidigt en märklig lögn från SE om han vore GM, där han här skulle kunnat skaffa sig ett alibi genom att tillstå ett längre samtal.

Absolut en märklig lögn. Att han vill skynda på förlopp handlar antagligen om att han vet att han kom sent ut och vill – med hjälp av utstämplingstiden – få ett hum om hur nära han kan säga att han varit. Jag tror han kom ut försent.
Citera
2021-10-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Va?

Hela Säpo visste att Palme saknade livvakter den kvällen.

Palme hade avsagt sig bevakning men ändrade sig, enligt sonen i Skavlan, när paret bestämde sig för att gå på bio. Palme ringde Säpo, men då var det ingen som svarade.

Det kryllade av walkie-talkiemän i Stockholms innerstad den natten. Inte bara Robert Gustafsson kunde konstatera det.

Expressen:

”Männen med walkie-talkier är en av de stora gåtorna kring Palme-mordet.
Men i en ny Palme-bok av författaren Gunnar Wall avslöjas nu en hemlig operation under mordnatten.
En av Olof Palmes närmaste män - Ulf Dahlsten - uppger att walkie-talkie-männen var poliser på hemlig uppdrag.
- Det var ett initiativ av en grupp poliser. Det var inte nåt som de visste om högre upp, säger Ulf Dahlsten till Expressen.”

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/

Att en obeväpnad grafiker utan motiv, och med alibi, skulle springa på Palme och skjuta honom (oklart med vad) vore mycket riktigt århundradets slump.

Men om vapenvana, högmotiverade och framförallt beväpnade män, vana vid våld och död (från hemlandet SA?), opererade på stadens gator den natten så var det ingen slump alls.
Problemet med denna teori är att det förutom möjligen just dessa mystiska walkie-talkie män ,inte finns något som talar för att mordet var professionellt utfört och välplanerat. Valet av vapen,valet av plats( en plats där förhållandevis vis mycket folk rör sig på ben lönefredag) valet av tidpunkt , alltså en lönefredag kväll ( OP rörde sig utan livvsktskydd ca 20 gånger bara under sin sista månad i livet,februari 1986) , så det måste ha funnits betydligt bättre tillfällen och platser att utföra dådet på . Sannolikt var det GM som YN observerade, denna fibblade med något ännu uppåt två minuter efter mordet och sprang med öppen fladdrande rock / jacka. Det förefaller föga proffsigt eller hur? Vidare avlossades ett skott mot LP därefter avstod GM från fler skott mot henne. Antingen borde han väl ha låtit bli henne helt eller så fullföljt och släckt även henne? Det kan väl inte existera någon plan som innehåller BÅDE skjut och skjut inte??

Vissa vittnen talar om att GM kan ha haft lågskor det var snö is och va jag förstår ca tio minusgrader vid denna tidounkt, om du ska fly efter att ha skjutit någon sätter du på dig lågskor då?? Vid dessa rådande omständigheter? Nej klart du inte gör , det är ytterligare en sak som tyder på att mordet med några. hundraprocentig sannolikhet är ett oplanerat impuls dåd utfört av en amatör. Hur man än vrider och vänder på det så talar allt( med 95% ig säkerhet) för att mordet var icke professionellt och oplanerat . Ett rent impuls dåd.
Citera
2021-10-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, "polisens ointresse" genom det sk. polissamtalet är även det en uppgift som stöds och försvagar teorin.

Kan någon reda ut för mig när SE för första gången påtalar polisens ointresse och om några exempel på detta från andra vittnen då hade förekommit i media.

Som jag ser det är denna uppgift, tillsammans med att ingen först förstod att det var OP och att polisen började jakten utan signalement, tre uppgifter som det inte är naturligt att gissa sig till som GM.

Det skulle vara väldigt bra att få utrett om SE har kunnat haft tillgång till de uppgifter som dessa gissningar kräver. Om inte försvagar det teorin avsevärt.

Övrigt som att det har utförts munmotmun, att LP har sagt mörkblå jacka och att det har kommit ambulans ser jag som mer naturliga gissningar.
Citera
2021-10-15, 12:51
Medlem
Var SE närsynt?
Någon som vet?
Citera
2021-10-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
KP hade även sin missuppfattning om utstämpligstiden förstärkt i grafisk form (den bilden låg upp länge i PP-presentation, som om han var extra nöjd med den).

Ljög KP medvetet?

Visste han inte bättre?

Om SE stämplade ut mellan 23.19.00 och 23.19.59 och därefter gick igenom en dörr, stannade hos HO, som vanligt, och pratade bort några minuter så ska det mycket till - det är egentligen helt osannolikt - för att SE ska hinna ut på Sveavägen, lokalisera paret Palme, följa efter bort till mordplatsen och skjuta på dem båda (jävligt oklart med vilket vapen och varför).

Han hinner inte.

Och sedan då?

Ska han först paradera förbi YN - som får se bilder av honom redan 1986! - och försöka stoppa ner sin ”cowboy-revolver” i bögslungan där den inte är nära att få plats?

Ska han sen besluta sig för att stanna i mordets närhet, utan att ha en aning om vilka som sett honom döda Palme, och gå in på jobbet igen med ett bokstavligen rykande hett mordvapen på sig (oklart var han förvarade det)?

Det är väl givet att GW blir irriterad?
GW vill nog sälja fler böcker om mordet där poliser är de skyldiga då är SE ett hot. GW har svag trovärdighet när det gäller Palme mordet han säger olika saker hela tiden,bytet åsikt som vi andra byter kalsonger.

Han var dessutom själv med på ett hörn och var med om att avfärda SE som en uppmärksamhets sökande pajas,, det innebär en för stor prestige förlust att erkänna att det var ett misstag. Har man förresten nånsin hört GW erkänna ett misstag? Jag har inga problem med att folk tror på andra GM än SE. Jag har dock svårt för folk som tvärsäkert hävdar tex att det var inte han! Hur vet ni det? Inget i materialet uteslutet honom ingen har lyckats bevisa hans oskuld trots att vissa lägger allt krut på just detta.
Citera
2021-10-15, 13:12
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Kan någon reda ut för mig när SE för första gången påtalar polisens ointresse och om några exempel på detta från andra vittnen då hade förekommit i media.

Som jag ser det är denna uppgift, tillsammans med att ingen först förstod att det var OP och att polisen började jakten utan signalement, tre uppgifter som det inte är naturligt att gissa sig till som GM.

Det skulle vara väldigt bra att få utrett om SE har kunnat haft tillgång till de uppgifter som dessa gissningar kräver. Om inte försvagar det teorin avsevärt.

Övrigt som att det har utförts munmotmun, att LP har sagt mörkblå jacka och att det har kommit ambulans ser jag som mer naturliga gissningar.

Den 8 mars står det i SVD sid 7 typ så här:

I en del tidningar, radio och TV ifrågasatts polisinsatserna. Misstag har begåtts heter det. Flyktvägar spärrades inte i tid, felaktiga uppgifter har lämnats ut, värdefulla tips har inte behandlats mm.
Citera
2021-10-15, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Problemet med denna teori är att det förutom möjligen just dessa mystiska walkie-talkie män ,inte finns något som talar för att mordet var professionellt utfört och välplanerat. Valet av vapen,valet av plats( en plats där förhållandevis vis mycket folk rör sig på ben lönefredag) valet av tidpunkt , alltså en lönefredag kväll ( OP rörde sig utan livvsktskydd ca 20 gånger bara under sin sista månad i livet,februari 1986) , så det måste ha funnits betydligt bättre tillfällen och platser att utföra dådet på . Sannolikt var det GM som YN observerade, denna fibblade med något ännu uppåt två minuter efter mordet och sprang med öppen fladdrande rock / jacka. Det förefaller föga proffsigt eller hur? Vidare avlossades ett skott mot LP därefter avstod GM från fler skott mot henne. Antingen borde han väl ha låtit bli henne helt eller så fullföljt och släckt även henne? Det kan väl inte existera någon plan som innehåller BÅDE skjut och skjut inte??

Vissa vittnen talar om att GM kan ha haft lågskor det var snö is och va jag förstår ca tio minusgrader vid denna tidounkt, om du ska fly efter att ha skjutit någon sätter du på dig lågskor då?? Vid dessa rådande omständigheter? Nej klart du inte gör , det är ytterligare en sak som tyder på att mordet med några. hundraprocentig sannolikhet är ett oplanerat impuls dåd utfört av en amatör. Hur man än vrider och vänder på det så talar allt( med 95% ig säkerhet) för att mordet var icke professionellt och oplanerat . Ett rent impuls dåd.

Vad jag läst, så var även porten (som LOP bodde i) som vette ut mot Västerlånggatan ett smärre skämt, det gick väl i princip att ge den "onda ögat" eller knäppa med fingrarna så gick det att komma in i trappen? Alla som fått vetskapen om att OP avsa sig livvaktsskydd, skulle alltså ha kunnat ta sig in i huset och knäppt LOP i dennes bostad (förslagsvis med en ljuddämpare), sedan lugnt och stilla promenerat ut på gatan, gått visslande runt knuten och tagit t-banan bort via Gamla Stan. GM hade även kunnat vänta i trapphuset och skjutit dem där. Eller skjutit dem i någon gränd i GS och försvunnit i vimlet på t-banan, osv.

Som du skriver, det var oerhört ofta OP rörde sig utan livvaktsskydd, hade SÄPO velat "göra sig av med" OP hade det haft otaliga chanser att göra det, på ett betydligt bättre ställe, med ett betydligt smidigare vapen. Och de hade (inte ens då) varit så klumpiga att de hade gubbar i varenda gathörn med walkie talkies som drog blickarna till sig. De hade även kunnat göra sig av med honom via någon form av gift, eller fått det att se ut som en olycka, osv. Och om SÄPO var inblandade, med sitt stora kontaktnät, varför tog man inte OP av daga under hans besök i Sovjet i april istället, eller under någon av OP's tidigare utlandsvistelser, fått det att se ut som om främmande makt gjorde det det. Frågor, frågor.
Citera
2021-10-15, 13:30
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Här är några radiosändningar från 1 mars. Finns en hel del i tidningar också från den 1 mars.

https://sverigesradio.se/artikel/6374033 2.20

https://sverigesradio.se/artikel/6374038 22.45
Citera
2021-10-15, 14:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SE sa till väktarna att det var en man som sagt att det var Palme som var skjuten och i ett förhör 25 april säger han "det var flickan jag hade till höger om mig i ursprungsskedet" (det vill säga när de höll på med livräddning, bara en sån sak(!)).

Förklaring till könsbytet kan vara:

1. Minnesfel av SE vid förhöret eller
2. Minnesfel av väktaren eller
3. Förhörsledarna kan ha missuppfattat

4. ...
5. ...

osv, osv så där kan man hålla på.

Så SE:s supervittne (som jag tjatat om) från förhören 10/11 mars kan också vara någon slags missuppfattning av uppgiftsmottagarna. Att använda beteckningen förhör är förresten fel vid dessa tillfällen, hade det verkligen varit förhör så hade SE pressats på ett helt annat sätt. Håkan Ström borde till exempel direkt ifrågasatt uppgiften om glasögon men det verkar ha fått passera utan invändningar från förhörsle… jag menar uppgiftsmottagarens sida.

Båda stämmer. Det är AB som påstår faktumet ifråga först, men SE avfärdar det som eventuellt fyllesnack. Sedan är det en tjej, antagligen KJ, som hävdar det otänkbara när SE är på väg tillbaka till Skandia. Men han har fortfarande svårt att tro på det, något samtalen med väktarna indikerar. Han blir övertygad först i och med radiosändningen strax efter kl. 1 på natten, enligt sin egen berättelse.
Citera
2021-10-15, 14:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Uppgifterna kommer från SE och andra förhöret den 10/3 om en polis som "ej fann det nödvändigt"
Att SE talat med en polis framkommer egentligen redan på kvällen. ALG uppfattar det som att SE blivit "hörd av polisen". (28/2 23:40)

6/4 i Rapportinslaget talar SE om polisens ointresse bl.a.
Hel inslaget fick folk att reagera och höra av sig..

Dagen efter 7/4 har Aftonbladet med Glantz i en artikel där han nu också publikt stämmer i polisens ointresse.
Tillägg: Aftonbladet 7/4 sidan 8
https://i.imgur.com/HGTRVYg.png

Så utifrån vad jag lyckats finna är det faktiskt SE som går ut publikt och talar om "polisens ointresse"

Så här efteråt (då vi fått ut förhören) så ser vi att även
Rytterstål via sin mamma samt P. Vallin inte krävdes på namn.
Den siste talar precis om ointresset.

Vidare så ser vi av Windéns anmälan A-1
Att man endast antecknade namnet på 9 personer.
Varken Leif L eller Jan A finns med, ej heller Glantz kamrater, P. Vallins syster eller Bengt Palm.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-15 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in