Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Har öppnat upp filen i ljudprogrammet Audacity där man grafiskt kan se ljudfilens utseende.
Där ser man två olika händelser eventuellt tre.
Först en väldigt skarp knall som ett gevärsskott. Uppdelat på två spikar. 42,83 sek in i klippet. Något händer med Vilksbilen. Sedan 46 sek in i klippet ett däckljud följt av en mindre smäll och en väldigt stor smäll centrerad kring 47,5 sek. Vilksbilen bromsar och sladdar och klättrar över räcket samt kolliderar med lastbilen en sek senare.
Lyssnar man till slutet av ljudfilen 1:04 hör man en tredje smäll, förmodligen bränsle som antänds. Vilksbilen börjar brinna.
God idé, jag har gjort samma sak. Ljuden vid 1:04 tror jag inte nödvändigtvis har med olyckan att göra. Det finns liknande ljud innan de första smällarna. Däremot inbillar jag mig att man hör en röst vid 0:50-0:53.
Som redan redovisats så är det tre smällar i rask takt, de första med bara 0,055 sekunders separation. De är inte urskiljbara med mina öron. Intressant att de har så olika karaktär. Den tredje smällen ser ut att ha en speciell efterklang. Det kan anas 0,25 s långa pulser i den avtagande efterklangen, kan det finnas en vägg 40 eller 80 meter från mikrofonen? Är det kanske bara två smällar och den tredje är reflektion? Ett däck smäller i vilket fall bara en gång.
Bilen har en hjulbas på 2922 mm vilket om den sträckan passeras på 0,055 sekunder ger en hastighet på 191,25 km/t. Jämför det med bilens registrerade toppfart på 177 km/t.
Hur ser vägslitaget ut på platsen? Är det djupa fåror i asfalten att åka i? Jag tänker att man byter fil lite forcerat i hög fart och belastningen i däcken blir för hög.