2021-10-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur vanligt är det med vita islamistiska terrorister? Jag har aldrig sett det förut vad jag kan minnas.

Han från Göteborg som var med i IS?

Jihad Jane?
Citera
2021-10-14, 22:21
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Hur vanligt är det med vita islamistiska terrorister? Jag har aldrig sett det förut vad jag kan minnas.

Skråmo, jihadi John för att nämna några.
Citera
2021-10-14, 22:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Beväpnad polis.

Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Vet inte om det skrivits här men ett av offrens namn och bild har släppts.

Hanne Englund, a ceramic artist in her 50s, was left dying in a pool of her own blood outside her home.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10092803/Female-artist-named-one-five-killed-radicalized-Muslim-convert-Norwegian-rampage.html
.

Tack för länken.

Fruktansvärt tragiskt. Även här framkommer följande som jag citerar:

"Four armed squads were sent to the area and officers first made contact with the man at 6.18pm."
Citera
2021-10-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Altså sen när hänger dom ut brottslingar direkt i tv??
Har aldrig sett kriminella i Sverige som hängs ut med bild och namn
När hänger dom ut mörka våldsmän?

GM har erkänt.
Citera
2021-10-14, 22:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Men för att återgå till Topic, kulan fungerar utmärkt för att skjuta terrorister i huvudet med.

Finns inga förmildrande omständigheter när terroristers liv diskuteras.

Om inte pilbåge är illa nog, så kan nästa terrorist vara beväpnad med en AK47.
Därför bör polisen utrustas med vapen med kaliber 7,62x51 Nato minst.

Skott i huvudet och inget annat, de har en förmåga att dölja bomber på sina kroppar och andra trix som gör det nödvändigt att deaktivera individen utan omsvep.
Inga varnings-skott eller annat daltande ska förekomma.

Nej det finns inga förmildrande omständigheter.

På dom flesta ställen i världen är det nog också ungefär så, som du föreslår, som terrorister faktiskt även hanteras, om förutsättningarna finns. Ex vis som i Frankrike.
Citera
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Norska VG har gjort en mycket bra genomgång och sammanfattning av hela händelseförloppet.

https://www.vg.no/spesial/2021/pil-og-bue-angrepet-i-kongsberg/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_po s2
Inte särskilt noggrann genomgång alls. Från en polisbil till 22 patruller i ett nafs, ingenting om att tre polisbilar redan var på väg och patrull två var den som blev beskjuten. Ingenting om var morden inomhus skedde. Inte heller något om jakten på mannen, när de sprang efter honom in på Hyttegata och dessutom påstår de att bara en person blev huggen där, medan tevebilder visar minst fyra-fem markeringar på gatan ifråga.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Muslimska terrorister brukar vara psykiskt sjuka, är detta en nyhet för dig.

I övrigt så följer reportaget samma mall som tidigare dåd.

-terroristen var ingen riktig muslim, bla bla bla.

Man vill bara spy på journalisterna och Folk som tror på det dom skriver.

Besöken i moskén var alltså för fyra år sedan, och efter det har de inte sett till honom.

Det finns förvisso riktiga islamistiska terrorister, men allt talar för att detta är en dåre som suttit på sin egen kammare och planerat sitt dåd, precis som Breivik och Anton Lundin Pettersson.
Citera
2021-10-14, 22:32
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Från artikeln:

Vi ses inne i moskén i centrala delarna av Kongsberg. Enligt Oussama Tlili var mötena med Espen Andersen Bråthen speciella.

– Den misstänkte hade en annan approach. Han kom för att prata med mig som ledare. Och första intrycket var att han inte kom hit för att be som alla andra, och prata om islam eller andra saker. När vi pratade lite om islam fanns det ingen kunskap, om profeten, Koranen, eller vad islam är. Ingenting, säger han.

– Det var inget intresse för bön heller. Han kunde inte be ens.

Den nu misstänkte mördarens mål var att Oussama Tlili som ledare skulle hjälpa honom förmedla ett budskap från ovan, till hela jorden.

Imamen avslutar:

Polisen har gett information om att Espen Andersen Bråthen haft bekymmer relaterade till radikalisering. Det känner inte Oussama Tlili igen från deras möten.

– Nej. Som sagt, jag uppfattade honom som att han inte hade någon kunskap om islam. Då säger det sig självt att jag inte kan kalla honom extrem muslim, du måste först bli muslim.

– Men jag vet inte vad som skedde efter det. Jag hoppas att polisen kan berätta hur han blev radikaliserad och vilken typ av radikalisering han sitter med.

Det blir allt mer uppenbart att detta är en psykiskt sjuk människa med vanföreställningar om att han ska förmedla ett gudomligt budskap. Något som också framgick av videoklippet han släppte innan dådet.

Förlåt, jag har inte hängt med i storyn riktigt men vad är det för videoklipp?
Citera
2021-10-14, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Det verkr ju som de faktaresistenta trollen som yrar om högerextremism och incel blivit tystare.
Inom parentes är hotet från incels tämligen begränsat, de kan nog skrämma snöflingor med något högermeme. Men det är inte många inveld eller mgtows som verkligen begått skjutningsr. Tre verkar var de tydliga.

De exempel som nämns linköping, trollhättan, mangs, lasermannen och breivik är knappast incels.
Linköpingskillen blev inte galen av att vara isolerad, han isolerade sig för att han var galen. Inget tyder på att han inspirerades av chattforum - hans röster fanns inom honom.
Mangs hade ett personligt motiv: att hämnas sin syster. Lasermannen gjorde sina brott delvis för att kunna råna banker.
Breivik och lasermannen levde snarast playboyliv tidvis och var således inte incels.
Trollhättan kan vara, men visst hade han umgänge.
Haha. De tre du pratar om är typ de enda som givits stor medial uppmärksamhet under en längre tid och är anledningen till att du tror att det bara är tre inceldåd som skett. Finns massor som skett om du bara gör en enkel googling.

George Sodini i Pennsylvania. Och han som sköt ihjäl några tjejer i ett gym i Florida för bara ett par år sedan. Båda var självutnämnda incels. Samt Harper-Mercer i Oregon 2015. Deras gärningar har typ bara fått en notis i sammanhanget. Icke att förglömma den unga man som försökte döda en massa tjejer i ett universitet i Ohio. Han var extremt nära på att begå massakern men stoppades i sista sekund av FBI. Om SÄPO själv anser att incels är nästa hot, menar du då att det inte finns kött på benen för påståendet om att incels faktiskt är ett hot?
Citera
2021-10-14, 22:35
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Förlåt, jag har inte hängt med i storyn riktigt men vad är det för videoklipp?

Det är ett klipp som EAB släppte innan dådet där han säger att han har ett budskap till alla människor. Finns som del av en längre video på VG:s hemsida.
Citera
2021-10-14, 22:36
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Besöken i moskén var alltså för fyra år sedan, och efter det har de inte sett till honom.

Det finns förvisso riktiga islamistiska terrorister, men allt talar för att detta är en dåre som suttit på sin egen kammare och planerat sitt dåd, precis som Breivik och Anton Lundin Pettersson.

Men varför intervjua någon som haft lite med terroristen att göra överhuvudtaget?

Varför inte intervjua Henrik Arnstad istället, de båda gillar ju bågskytte.

Varför välja denna imam ut från första början?
Vilken vinkel ska produceras?
Citera
2021-10-14, 22:37
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lutefisk
Også bekreftet her:

Citat:
Så kom den første politibilen til inngangen. […]
- To politifolk hoppet ut av blålysbilen. De ropte høyt inn i butikken: «Væpnet politi, legg ned våpenet!».

- Så kom en politibil til.

https://www.vg.no/spesial/2021/pil-og-bue-angrepet-i-kongsberg/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_po s2
Var hittar man det citatet? Inte i den länken i varje fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in