2021-10-14, 22:00
Medlem
Hegamons avatar
Har GM sökt vård för autistiskt problematik? Jag ser likheter med dåd som skett i Sverige, han med svärdet och masken. För då är det lätt tänka utanför boxen mycket, tänka annorlunda.

Jag var borta i Kongsberg i våras på anställningsintervju och staden gav intryck att vara platsen där inget kunde hända, tji fick jag.
Senast redigerad av Hegamon 2021-10-14 kl. 22:15.
Citera
2021-10-14, 22:02
Medlem
Imzadis avatar
Vet inte om det skrivits här men ett av offrens namn och bild har släppts.

Hanne Englund, a ceramic artist in her 50s, was left dying in a pool of her own blood outside her home.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10092803/Female-artist-named-one-five-killed-radicalized-Muslim-convert-Norwegian-rampage.html
Senast redigerad av Imzadi 2021-10-14 kl. 22:07.
Citera
2021-10-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaBojke
Har ser inte ut att ha läst någon våldsdyrkande skrift, varken judisk, kristen eller muslimsk. Han har snarare läst mycket högerextrema propaganda-medier. Men att någon som dig från SD:s hålor med stora språksvårigheter skulle kunna räkna ihop 1+1 är inte lika självklart.

EAB har nog inte läst ens LilaBlå instruktionsboken för våld från vänster, som föredrar att bära ansiktsmasker och kasta sten, krossa kapitalismen och glasrutor, bränna bilar och liknande.

EAB har tydligen en missbrukshistoria och är tydligen gravt personlighetsstörd. Han har suttit i fängelse för brott mot sin familj och även fått besöksförbud hos dem. Det är inte en politisk eller polisiär fråga om samhället inte kan använda tvångsvård av något slag.

Vi kommer att få veta efter hand som dessa mord reds ut. Men nu har media rapporterat om hur en imam i Kongsberg beskriver sina möten med EAB för flera år sen.

https://www.expressen.se/nyheter/forvandlingen-fore-massmordet-han-skulle-formedla-nagot/
Citera
2021-10-14, 22:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterJihadi
Det är väl inte bekräftat än att offren dog av pilarna?
Är i så fall långt ifrån de första dödade av pilar, det är ju ett dödligt vapen som funnits sen människans begynnelse. Och är man skicklig pilbågsskytt så är det väl inga konstigheter att sätta dödande skott.

Det finns en uppgift att ingen dödades av pilar. Om det är sant vet jag inte.
Citera
2021-10-14, 22:04
Medlem
mjps avatar
Altså sen när hänger dom ut brottslingar direkt i tv??
Har aldrig sett kriminella i Sverige som hängs ut med bild och namn
När hänger dom ut mörka våldsmän?
Citera
2021-10-14, 22:08
Medlem
TreponemaPallidums avatar
För sista gången!
Enligt polisens PK kl. 10 idag, blev inte den första patrullen beskjuten, de bara såg GM. Det var den andra patrullen som kort efteråt fick syn på honom som besköts.
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vem dog av pilar? De 2 som överlevde kanske bara fick pilar i sig och slapp bli knivad?
Jag gissar och tror att ingen dog av pilar, men det lär nog framkomma. Men en hint om det kan vara att polisen sagt att "åtminstone något, troligen alla" mord skedde efter polisernas första konfrontationer med honom.
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Låter som polisen satsade, hur gick det till när han blev gripen?
Ett vittne hade sett poliser jaga honom springandes, men han hade ett ganska stort försprång. Detta försprång använde han till att hugga ner folk på en gata. Så troligen tog de honom på bar gärning när de hann ikapp. Antagligen hade han före dess mördat någon eller några i deras hem och min gissning är att skriken från offren och grannar som larmade ledde poliserna i rätt riktning.
Senast redigerad av TreponemaPallidum 2021-10-14 kl. 22:17.
Citera
2021-10-14, 22:08
Medlem
LeeVans avatar
Norska VG har gjort en mycket bra genomgång och sammanfattning av hela händelseförloppet.

https://www.vg.no/spesial/2021/pil-og-bue-angrepet-i-kongsberg/?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_po s2
Citera
2021-10-14, 22:10
Bannlyst
Bild på GM:

https://anonfiles.com/p0W0NaNcub/F77FDC2E-DFA9-46DB-A8BC-8C3326DC7D1B_jpeg
Citera
2021-10-14, 22:12
Medlem
lutefisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den intressanta länken.

Citat:

"18:17

PLIVO definert

Politiet får melding om at flere er truffet. Politiet beordrer bevæpning på oppdraget og ytterligere tre patruljer ble så sendt til adressa."

Då är detta klarlagt. Polisen var beväpnade.

Også bekreftet her:

Citat:
Så kom den første politibilen til inngangen. […]
- To politifolk hoppet ut av blålysbilen. De ropte høyt inn i butikken: «Væpnet politi, legg ned våpenet!».

- Så kom en politibil til.

https://www.dagbladet.no/nyheter/han-skjot-med-pil-og-bue-fra-butikkdora/74395442
Senast redigerad av lutefisk 2021-10-14 kl. 22:42.
Citera
2021-10-14, 22:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
EAB har nog inte läst ens LilaBlå instruktionsboken för våld från vänster, som föredrar att bära ansiktsmasker och kasta sten, krossa kapitalismen och glasrutor, bränna bilar och liknande.

EAB har tydligen en missbrukshistoria och är tydligen gravt personlighetsstörd. Han har suttit i fängelse för brott mot sin familj och även fått besöksförbud hos dem. Det är inte en politisk eller polisiär fråga om samhället inte kan använda tvångsvård av något slag.

Vi kommer att få veta efter hand som dessa mord reds ut. Men nu har media rapporterat om hur en imam i Kongsberg beskriver sina möten med EAB för flera år sen.

https://www.expressen.se/nyheter/forvandlingen-fore-massmordet-han-skulle-formedla-nagot/

Från artikeln:

Vi ses inne i moskén i centrala delarna av Kongsberg. Enligt Oussama Tlili var mötena med Espen Andersen Bråthen speciella.

– Den misstänkte hade en annan approach. Han kom för att prata med mig som ledare. Och första intrycket var att han inte kom hit för att be som alla andra, och prata om islam eller andra saker. När vi pratade lite om islam fanns det ingen kunskap, om profeten, Koranen, eller vad islam är. Ingenting, säger han.

– Det var inget intresse för bön heller. Han kunde inte be ens.

Den nu misstänkte mördarens mål var att Oussama Tlili som ledare skulle hjälpa honom förmedla ett budskap från ovan, till hela jorden.

Imamen avslutar:

Polisen har gett information om att Espen Andersen Bråthen haft bekymmer relaterade till radikalisering. Det känner inte Oussama Tlili igen från deras möten.

– Nej. Som sagt, jag uppfattade honom som att han inte hade någon kunskap om islam. Då säger det sig självt att jag inte kan kalla honom extrem muslim, du måste först bli muslim.

– Men jag vet inte vad som skedde efter det. Jag hoppas att polisen kan berätta hur han blev radikaliserad och vilken typ av radikalisering han sitter med.

Det blir allt mer uppenbart att detta är en psykiskt sjuk människa med vanföreställningar om att han ska förmedla ett gudomligt budskap. Något som också framgick av videoklippet han släppte innan dådet.
Citera
2021-10-14, 22:13
Medlem
swimmingpools avatar
Hur vanligt är det med vita islamistiska terrorister? Jag har aldrig sett det förut vad jag kan minnas. (som begår terroristattacker själv menar jag)
Senast redigerad av swimmingpool 2021-10-14 kl. 22:20.
Citera
2021-10-14, 22:18
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det blir allt mer uppenbart att detta är en psykiskt sjuk människa med vanföreställningar om att han ska förmedla ett gudomligt budskap. Något som också framgick av videoklippet han släppte innan dådet.

Muslimska terrorister brukar vara psykiskt sjuka, är detta en nyhet för dig.

I övrigt så följer reportaget samma mall som tidigare dåd.

-terroristen var ingen riktig muslim, bla bla bla.

Man vill bara spy på journalisterna och Folk som tror på det dom skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in