2021-10-14, 20:39
Medlem
Viaplay lanserar på instagram ett "FIFA-kort" för längdskidor där åkarna själva ska fylla i sina styrkor(eller svagheter). Sex parametrar; uthållighet, fristil, klassiskt, spurt, taktik, pannben 0-100.

Något att ha lite skoj med möjligen.. Calle som är först ut kör med självdistans och sätter 99 på pannben.

Jag börjar med Svahn.

UTH: 71
FRI: 76
KLA: 88
SPU: 93
TKT: 96
PBN: 95
Snitt: 86.5
Citera
2021-10-14, 21:30
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Viaplay lanserar på instagram ett "FIFA-kort" för längdskidor där åkarna själva ska fylla i sina styrkor(eller svagheter). Sex parametrar; uthållighet, fristil, klassiskt, spurt, taktik, pannben 0-100.

Något att ha lite skoj med möjligen.. Calle som är först ut kör med självdistans och sätter 99 på pannben.

Jag börjar med Svahn.

Hittade inget om det när jag skummade igenom Viaplay Sport Sveriges IG.

Har du någon länk?
Citera
2021-10-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Hittade inget om det när jag skummade igenom Viaplay Sport Sveriges IG.

Har du någon länk?

https://www.instagram.com/viaplayvinter/
Citera
2021-10-14, 21:50
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
https://www.instagram.com/viaplayvinter/

Tackar!

Man kunde även tagit med klättring och utförsåkning. Särskilt i den senare kategorin hade det varit intressant att se vad åkarna tror om sin egen förmåga (lex Ruka-incidenten)
Citera
2021-10-14, 21:53
Medlem
Citat:

Jag börjar med Svahn.

Märkligt av Calle (om du menar Halvarsson) eftersom att han inte gjort annat än gett upp och kommit med ursäkter de tre senaste åren...

Om han skaffar en ny mental coach och en tränare på heltid, så gissar jag att han kan va med och slåss om guld i OS och VM.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-10-14 kl. 22:37.
Citera
2021-10-15, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Märkligt av Calle (om du menar Halvarsson) eftersom att han inte gjort annat än gett upp och kommit med ursäkter de tre senaste åren...

Om han skaffar en ny mental coach och en tränare på heltid, så gissar jag att han kan va med och slåss om guld i OS och VM.
Inte en chans tyvärr!
Citera
2021-10-15, 08:08
Medlem
Citat:
Tränare tycker jag är väldigt viktigt men dom är viktigare för unga åkare som kanske inte har värsta stötteapparaten på hemmaplan och behöver styras rätt. Alternativet hade varit att låta (bästa) åkarnas egna tränare sköta lägren, men det hade antagligen varit sämre om ens möjligt. Hur man än vrider på det behövs läger för att upprätthålla systemet, representationslaget är det drivande i ekonomin och måste synas. Tar man bara ut laget när det är dags vintertid förflyttas sponsorskapet från landslaget till åkarna själva och då måste åkarna även stå för läger och stötteapparat. Det blir ingen åkarlön kvar, bara prestationsbaserad vintertid i bästa fall. Vallalag oklart. Vilket såklart missgynnar dom allra flesta, även dom med pengar uppskattar nog uppstyrningen till 95%. Det är dom sista procenten man måste kunna vara lite flexibel med från båda håll.

Friidrottsförbundet hade nog bytt plats alla dagar i veckan om dom kunde. Att deras upplägg är som det är stavas ekonomi. Var för sig i egna smålag och det går lite sämre. Till och med OS-resenärer jobbar vid sidan av och förbundet betalar inte ens ut mästerskapsbonusar. Längdskidorna har lyckats nå en väldigt unik ställning bland dom individuella idrotterna. Orientering är mer att betrakta som en hobbysport, €5000 för att vinna totala världscupen, finns inget utrymme för något alls troligtvis.

"Hobbysport" - menar du oavlönat?
Citera
2021-10-15, 10:03
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Man undrar ju vilken del av hälsotestet som Östberg inte klarar efter så lång tid? Hon får inte följa med på sista höghöjdslägret före säsongen.

Man kanske är rädd att man inte hinner dölja hennes doping.

Efter Sundby, Dophaug och nu Björgen litar jag inte på en enda norsk skidåkare.
Citera
2021-10-16, 21:59
Medlem
Jens burman blir intressant att följa denna säsong.
Första pallplatsen förra säsongen och han verkar varit skadefri sedan dess.
Inga problem med ryggen och har kunnat träna på.
Bådar gott.

Kul också att vi har en ung porroma som tränar ofta med jens.
Vilken annan svensk herre har fin framtid närmsta åren?
Citera
2021-10-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Jens burman blir intressant att följa denna säsong.
Första pallplatsen förra säsongen och han verkar varit skadefri sedan dess.
Inga problem med ryggen och har kunnat träna på.
Bådar gott.

Kul också att vi har en ung porroma som tränar ofta med jens.
Vilken annan svensk herre har fin framtid närmsta åren?
Det är ju lite tunt tyvärr… Man hoppas ju att Oskar har tagit ett kliv upp för att stanna och att Häggas får en bättre säsong än den förra. Tyvärr så tror jag inte så mycket på Bauhausgrabbarna, utan hoppas och tror att nästa ”stjärna” finns bland dom som kliver upp bland seniorerna i år och åren som kommer. Elias Danielsson kan bli riktigt bra, men han har tre juniorår kvar och så länge vill vi inte vänta. Jag sätter faktiskt mitt hopp till Georg Ersson på sprintsidan och Truls Gisselman på distans, men det kan såklart hända massor under kommande år…
Citera
2021-10-18, 22:51
Medlem
När det ändå är på tapeten med idrottares kärleksliv: Johanna Hagström och Jonas Eriksson har gjort slut.
Citera
2021-10-18, 23:37
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
När det ändå är på tapeten med idrottares kärleksliv: Johanna Hagström och Jonas Eriksson har gjort slut.

Så Johanna är singel nu ?, intressant...

--

Imorgon är det en månad kvar till Gällivarepremiären och förutsättningarna verkar lovande, att döma av bilder och kommande väderlek. Gäller bara att det håller i sig till november men det ska nog inte vara några problem. Anmälningen har förresten redan öppnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in