2021-08-16, 13:46
Medlem
Östberg anses ännu inte vara frisk nog för att tävla på Toppidrettsveka eller vara med på efterföljande höghöjdsläger i Italien.

https://www.vg.no/sport/i/Bjrn7Q/oestberg-mister-ol-oppkjoering-helsesituasjonen-er-ikke-bra-nok
Citera
2021-08-16, 17:07
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Östberg anses ännu inte vara frisk nog för att tävla på Toppidrettsveka eller vara med på efterföljande höghöjdsläger i Italien.

https://www.vg.no/sport/i/Bjrn7Q/oestberg-mister-ol-oppkjoering-helsesituasjonen-er-ikke-bra-nok
Låter verkligen inte bra, min känsla är att hon tyvärr aldrig kommer kunna komma tillbaka till den nivå hon varit på. Oerhört trist - hon har alltid varit en av mina absoluta favoriter i spåren och jag misstänker att hon är det för väldigt många av oss svenska skidfans
Citera
2021-08-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Låter verkligen inte bra, min känsla är att hon tyvärr aldrig kommer kunna komma tillbaka till den nivå hon varit på. Oerhört trist - hon har alltid varit en av mina absoluta favoriter i spåren och jag misstänker att hon är det för väldigt många av oss svenska skidfans
Ja, det ser ikke bra ut. Hun er allerede 30 år, og det er mer enn 500 dager siden forrige løp hun deltok i. Med den oppfølgingen som hun opplagt har hatt virker det ganske så håpløst at problemene ikke er løst. Men vi har sett tidligere at slike ting kan være meget vanskelig, eller umulig å komme seg ut av.
Citera
2021-08-16, 21:18
Medlem
14ccKemiskts avatar
Vad är det rent konkret som Östberg lider av? Är det överträning eller vad?
Citera
2021-08-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Vad är det rent konkret som Östberg lider av? Är det överträning eller vad?
Det er en sammensatt, men det å ballansere næringsopptak og treningsmengde er kanskje ett av hovedproblemene.
De siste årene ser vi tydelig at lette løpere tvinger seg frem slik mange av løpene legges. Du vinner ikke tour de ski hvis du er tung. Flugstad Østberg har mistet mye vekt over flere år siden hun gikk fra sprint til distanse. Se på Johaug og Karlsson - de kaster nesten ikke skygge ettersom de er så tynne.
Citera
2021-08-16, 22:49
Medlem
Det är svårt att gå bara på det yttre. Östberg har aldrig sett direkt sjukligt smal ut, men å andra sidan vet vi som följt hela hennes karriär att hon var långt ifrån någon späd åkare tidigare i karriären, det är väl därför man kan dra slutsatser vad som felat.. Medan Johaug och Karlsson kommit upp späda med tydlig uppförsprofil från första början, där den förstnämnda byggt upp sig med åren och det kommer troligtvis även Frida att göra med rätt verktyg till hands. Tror mest att Östberg ryggade Johaug alltför länge vad gäller träningen, världens bästa träningskompis men inte utan sina baksidor om man inte drar i handbromsen i tid. Hon tänkte nog att det var vad som krävdes för att kunna ta ett mästerskapsguld och toppa Seefeld 2019.

Tror ändå fortfarande hon har chansen om hon blir friskförklarad. Har inte hänt så mycket i damtoppen på dessa år.
Citera
2021-08-17, 15:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er en sammensatt, men det å ballansere næringsopptak og treningsmengde er kanskje ett av hovedproblemene.
De siste årene ser vi tydelig at lette løpere tvinger seg frem slik mange av løpene legges. Du vinner ikke tour de ski hvis du er tung. Flugstad Østberg har mistet mye vekt over flere år siden hun gikk fra sprint til distanse. Se på Johaug og Karlsson - de kaster nesten ikke skygge ettersom de er så tynne.

På något sätt får jag känslan att hon fortsätter träna lika hårt och att därmed tävlingsförbudet blir som ett tomt slag i luften. Hon borde ju ta en total paus för att få värdena på rätt nivå och sedan successivt öka träningsmängden, kan man tycka.

Dock är det ju så att vissa inte klarar att hantera det som krävs för att ligga på topp. Några får konkret fysiska skador medan andra får hälsorelaterade problem med hälsovärden som inte ligger i balans.

Det har likafullt visat sig att personer som tvingats att ta det lugnt ändå kunnat prestera på hög nivå. Senast Sarah Sjöström i simning. De enorma träningsmängderna som åtföljer topputövarna kanske i många fall mer är tvångsmässigt relaterade än relaterade till hög verkningsgrad. Det kanske går att träna mindre, men mer kvalitativt? Huruvida detta skulle ha något effekt för Østberg låter jag vara osagt.
Citera
2021-08-17, 20:37
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vet någon varför Jonna inte är med på landslagslägret?
Jonnas hovjournalister på VK skriver att det var en "efterhängsen förkylning" eftersom artikeln i övrigt bara handlar om Svanh så var det nog inte allvarligt.

Om Svahn: "Uppgifter till Sporten gör gällande att hon fortsatt störs av axelskadan, nästan ett halvår efter VM. Ingesson vill själv inte kommentera det hela utan hänvisar till att mer information kommer att komma framöver.

Inte heller landslagets nygamla läkare Per "Pliggen" Andersson vill närmare kommentera Svahns frånvaro"
Citera
2021-08-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Jonnas hovjournalister på VK skriver att det var en "efterhängsen förkylning" eftersom artikeln i övrigt bara handlar om Svanh så var det nog inte allvarligt.

Om Svahn: "Uppgifter till Sporten gör gällande att hon fortsatt störs av axelskadan, nästan ett halvår efter VM. Ingesson vill själv inte kommentera det hela utan hänvisar till att mer information kommer att komma framöver.

Inte heller landslagets nygamla läkare Per "Pliggen" Andersson vill närmare kommentera Svahns frånvaro"
Låter ju inte så bra med Svahn...

Sundling var för övrigt med i ett inslag i kvällens Sportnytt https://www.svtplay.se/video/31010794/sportnytt/sportnytt-17-aug-22-00?position=408
Citera
2021-08-17, 22:56
Medlem
Svahns status blir i alla fall bekräftad inom 9 dagar - om hon infriar sina anmälningar i Trollhättan eller ej. Att hon haft problem en bra bit in på sommaren är redan bekräftat sedan tidigare.

Idag såg jag att hon la upp nåt på instagram för första gången på väldigt länge. Då en löpbild i skogen.
Citera
2021-08-18, 09:28
Medlem
Jävla skit
Citera
2021-08-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Svahns status blir i alla fall bekräftad inom 9 dagar - om hon infriar sina anmälningar i Trollhättan eller ej. Att hon haft problem en bra bit in på sommaren är redan bekräftat sedan tidigare.

Idag såg jag att hon la upp nåt på instagram för första gången på väldigt länge. Då en löpbild i skogen.
Kom bekräftelse redan idag, tyvärr negativ sådan: https://www.svt.se/sport/langdskidor/svahn-star-over-tavlingar-axelskadan-inte-lakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in