Citat:
Ursprungligen postat av
Fiskebein
Dagens artikel om Ebba och hennes tränare/pappa fick mig att igen tänka på en sak jag funderat på förut - hur fördelas ansvaret mellan åkarnas personliga tränare och landslagstränarna? Blir inte det väldigt märkligt med två tränare? Hur mycket koordineras det emellan dem? Är det ens rimligt att ha landslagstränare, med tanke på att andra sporter (friidrott/alla lagsporter/orientering tror jag) brukar nöja sig med en förbundskapten med ansvar för laguttagningar och sen en stöttningsapparat med ansvar för material etc.
Det alpina landslaget har vad jag förstår liknande upplägg som längden och även skidskyttarna (med kanske större tonvikt på landslagstränarna?) så det verkar lite skidspecifikt.
Tränare tycker jag är väldigt viktigt men dom är viktigare för unga åkare som kanske inte har värsta stötteapparaten på hemmaplan och behöver styras rätt. Alternativet hade varit att låta (bästa) åkarnas egna tränare sköta lägren, men det hade antagligen varit sämre om ens möjligt. Hur man än vrider på det behövs läger för att upprätthålla systemet, representationslaget är det drivande i ekonomin och måste synas. Tar man bara ut laget när det är dags vintertid förflyttas sponsorskapet från landslaget till åkarna själva och då måste åkarna även stå för läger och stötteapparat. Det blir ingen åkarlön kvar, bara prestationsbaserad vintertid i bästa fall. Vallalag oklart. Vilket såklart missgynnar dom allra flesta, även dom med pengar uppskattar nog uppstyrningen till 95%. Det är dom sista procenten man måste kunna vara lite flexibel med från båda håll.
Friidrottsförbundet hade nog bytt plats alla dagar i veckan om dom kunde. Att deras upplägg är som det är stavas ekonomi. Var för sig i egna smålag och det går lite sämre. Till och med OS-resenärer jobbar vid sidan av och förbundet betalar inte ens ut mästerskapsbonusar. Längdskidorna har lyckats nå en väldigt unik ställning bland dom individuella idrotterna. Orientering är mer att betrakta som en hobbysport, €5000 för att vinna totala världscupen, finns inget utrymme för något alls troligtvis.