2021-10-14, 11:23
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Detta är nog det närmaste vi kommer sanningen. Vilks gillade inte att de körde fort!
Kommer vi inte närmare sanningen än så här är det illa ställt med Sverige. Som regel har skyddande poliser en bra relation till sina klienter och jag utgår ifrån att så var fallet även här då Vilks var en ganska behaglig och ödmjuk person. Poliser som inte kommer överens med sina klienter byts ut direkt antingen på eget initiativ eller från klienten. Känner två poliser som jobbat inom personskydd och båda bekräftar mina uppgifter.
Citera
2021-10-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Kommer vi inte närmare sanningen än så här är det illa ställt med Sverige. Som regel har skyddande poliser en bra relation till sina klienter och jag utgår ifrån att så var fallet även här då Vilks var en ganska behaglig och ödmjuk person. Poliser som inte kommer överens med sina klienter byts ut direkt antingen på eget initiativ eller från klienten. Känner två poliser som jobbat inom personskydd och båda bekräftar mina uppgifter.
Jaha. Förklara det här då; vid vissa av sina resor på senare år föredrog Lars att åka ensam.
Bra relation med livvakrsskyddet??
Citera
2021-10-14, 12:07
Medlem
HLM28100s avatar
Om man läser i tidningarna, speciellt Kvp, skriver man mycket om Lars relation med sin sambo, som polisen bedömde som ett problem. Man gjorde allt för att skilja på dom, inte bo tillsammans. Hon klagade mycket på bilkörningen de gånger hon fick åka med. Det blev så mycket klagomål att till slut fick hon inte åka med alls.

Så visst kan det har varit en livlig diskussion i bilen om man har kört väldigt fort vissa gånger. Jag själv tycker inte om att åka fort och när man blir lite äldre ännu mindre.

Man har väl ingen ljudupptagning inne i bilen. Så det är övrig skyddspersonal som måste rannsaka sina samveten och berätta hur Lars Vilks med sambo hanterades.
Enligt Kvp blev det en förändring efter ett ledningsbyte på enheten.

Från Kvp:

Detta tog emellertid ett drastiskt slut när livvaktsledningen 2018 bestämde att jag inte längre skulle få komma i närheten av hennes bostad. Och när hon gick i pension och vi tänkte oss att flytta samman blev det ett blankt nej. Livvaktsledningen vill inte se oss som ett par då de menar att vi inte har bott tillsammans tidigare. Vi träffades på en konstkurs för mer än 30 år sedan och bodde tillsammans under många år innan Maj började arbeta utomlands i början på 2000-talet.

Nu har vi fått en kärv tillvaro. Vi förvägras flytta samman men vi kan inte heller träffas på annat sätt än utomhus eller på restauranger. Om vi vill ha en bjudning med vänner och bekanta får jag inte vara med. Man kan tycka att det är högst rimligt att jag vill hämta Maj när hon har varit på resa eller då vi är inviterade någonstans men ledningen menar att detta ingår i skyddet: ”Vi bedriver ingen taxiverksamhet”.

Vid ett tillfälle var vi båda inkallade till ett möte med ledningen. Men man vägrade att hämta Maj. Jag hyrde då en bil vilket betydde att livvakterna åkte samma sträcka som följebil.

Ett livvaktsskydd ska erbjuda skyddspersonen ett någorlunda normalt liv. Maj och jag befinner oss långt därifrån.

Av Lars Vilks

Lars Vilks är konstnär och fil dr i konstvetenskap.
Citera
2021-10-14, 12:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Jaha. Förklara det här då; vid vissa av sina resor på senare år föredrog Lars att åka ensam.
Bra relation med livvakrsskyddet??
Menar du ensam utan skydd? Om det nu vore så är det ju bara naturligt att någon vill slippa poliser i sin närhet och säger absolut ingenting om att poliserna och Vilks inte kom överens.
Behöver jag förklara mera?
Citera
2021-10-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
...trots allt finns det ett gäng bilar som körs på liknande sätt och rimligen borde fler olyckor/incidenter ha inträffat.

Jag är inte så säker på det. Jag har sett ett stort antal personskyddsbilar ute i Europa, och de kör sällan extremt fort när inget hot finns. Kör man så fort fordonet går så har man ju valt bort acceleration som parameter vid hantering av eventuellt hot. Ca 130-140 km/h har de flesta skyddande bilar (t ex med danska drottningen i) jag sett hållit på t ex motorväg, och i tätort är de ganska försiktiga. Jag antar att de hellre använder bilens tyngd och skyddsförmåga vid problem, istället för att ta död på skyddspersonen med hjälp av för hög hastighet.
Fast en amerikansk militär skyddskonvoj i Wiesbaden körde iofs mycket aggressivt och fort strax intill det amerikanska armé-högkvarteret.

Jag tror fortfarande på att Vilks-bilen har kört riktigt fort för länge sett till däckens tålighet.
Citera
2021-10-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag är inte så säker på det. Jag har sett ett stort antal personskyddsbilar ute i Europa, och de kör sällan extremt fort när inget hot finns. Kör man så fort fordonet går så har man ju valt bort acceleration som parameter vid hantering av eventuellt hot. Ca 130-140 km/h har de flesta skyddande bilar (t ex med danska drottningen i) jag sett hållit på t ex motorväg, och i tätort är de ganska försiktiga. Jag antar att de hellre använder bilens tyngd och skyddsförmåga vid problem, istället för att ta död på skyddspersonen med hjälp av för hög hastighet.
Fast en amerikansk militär skyddskonvoj i Wiesbaden körde iofs mycket aggressivt och fort strax intill det amerikanska armé-högkvarteret.

Jag tror fortfarande på att Vilks-bilen har kört riktigt fort för länge sett till däckens tålighet.
TAKTISK KÖRNING! Sa skaune cops.....och så småningom sa det PANG.
Skyddspersonen död.
Obra metodik....
Citera
2021-10-14, 13:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten

I tätort kör väl inte svenska poliser så fort de heller antar jag, sen gissar jag att även i utlandet kör man fort på motorväg.
Men jag har svårt att se att en så pass modern och spridd bil skulle få den typen av fel.
Rimligen borde det ha upptäckts tidigare om så varit fallet och problem uppstått på andra fordon av samma typ.

Däcken däremot, man kan ha kört på något eller en tidigare skada som nu gav upp pga hög hastighet länge.
Känns dock märkligt att man inte haft koll på riskerna med dylik körstil och den här typen av fordon.
Citera
2021-10-14, 14:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Eh, jo, man hör ett skrapljud, särskilt om bilen svänger. Hör man inte det så behöver man köpa en lur modell större att ha i örat

Men sluta.
Lagerljud hör man inne i bilen, brukar vara tydligt när man svänger och följer med belastningen. Sånt här är meningslöst att diskutera. Det är som jag säger.

Det som är intressant att diskutera är huruvida hjullager på bilar kan kollapsa till den grad att det sker olyckor. På lastbilar och släp kan trasiga hjullager orsaka både brand och låsta hjul.
Citera
2021-10-14, 14:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast ett trasigt hjullager som låser axeln känns orimligt, trots allt finns det ett gäng bilar som körs på liknande sätt och rimligen borde fler olyckor/incidenter ha inträffat. Att det här är den enda efter flera år och efter utförd service känns helt orimligt.
Exploderande däck kan jag möjligen köpa även om även det inte är vanligt på personbilar även om de är extra tunga.
Ett trasigt däck med överreaktion från föraren i bil med usla högfarts egenskaper så har vi ett recept på en ödesdiger olycka.

Det här är en vettig invändning.

Ja. Trasiga hjullager är ganska vanligt och olyckor på grund av trasiga hjullager (när det gäller personbil) är nog extremt ovanligt.

Tung bil med bra ljudisolering gör att det kan ha varit svårt att upptäcka. Lägg till att det är bepansrad version av RR, dvs hjullagret som gissningsvis är standard måste ta hand om ytterligare vikt.
Citera
2021-10-14, 14:25
Medlem
Polisernas chef säger idag enligt Expressen att de var "dugliga och skickliga". Så om man ska tro honom var det ett attentat eller däckfel.
Antagligen var det en kombo av dålig förare och fel på bilen tror jag.
Citera
2021-10-14, 14:30
Medlem
Reportage med foton av livvakterna David och Andreas som dog i bilkraschen:

https://www.expressen.se/kvallsposten/poliserna-david-och-andreas--dog-i-kraschen-med-lars-vilks-/
Citera
2021-10-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Reportage med foton av livvakterna David och Andreas som dog i bilkraschen:

https://www.expressen.se/kvallsposten/poliserna-david-och-andreas--dog-i-kraschen-med-lars-vilks-/

Deras ålder okänd

David var "rolig skåning"

Enligt PK-media länk ovan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in