2021-10-13, 19:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gällande belastningsindex får man multiplicera ett däck med 4.
Men det spelar ingen roll.

Däcken på Sentinel-vagnarna är en typ av specialutvecklade Goodyear, och går ej att köpa eller ens hitta på öppna marknaden.
Dom är kevlarförstärkta fler ggr samt har en hårdare gummiblandning.
Vidare är cord annorlunda, samt fälgkantsskydd eliminerat.
I stort sett är bara däckmönster samma som motsvarande vanliga modell.
Hela däcket är tillverkat enligt specifikation som Land Rover SVO spikat, utifrån bilens vikt och dessa särskilda fälgars utformning.

Däcktrycket är efter biltillverkarens spec, och lär ligga någonstans på 3,5-4,3 bar, kanske lite högre.
Oftast olika fram/bak på stora Land Rover.

TYcker det där är lite märkliga uppgifter eftersom de själva skriver att de använder standarddäck:
Evading extreme threats at speed is not a challenge for Range Rover Sentinel. A specially manufactured wheel that incorporates a run-flat system allows you to keep moving in the event of a puncture. The system has been tested for distances up to 50km at 80km/h. For ease of maintenance, the system is incorporated within a standard tyre.
Se sid 5 i deras broschyr: https://www.landrover.com/Images/FBLR19_PRE_Sentinel_Brochure_tcm281-664731.pdf
Citera
2021-10-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hela beteckningen på dom du hittat i handeln?
GoodYears specialdäck är nämligen m+s-märkta…
Exakt dessa specialdäck togs fram till 2015 års Sentinel, och har hängt med över även till nya generationen.

Jag läser på däcksidan i reklamfilmen. Där är det ett vanligt Eagle F1 SUV 255/55R20
Citera
2021-10-13, 20:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Inse att det tar lååång tid innan hjullagret blir så dåligt, och att ingen skulle ha märkt det på ett skyddsfordon, exempelvis i polisens garage där ljud studsar, eller följebilen på en mack om den andra skulle rulla iväg innan man stängt dörr etc. På en gammal V70 med 20.000 på mätaren så kanske, men inte på en välservad och besiktad RR Sentinel.

Det finns inte en chans i helvetet att man hör ett hjullager från en följebil eller ens om man står bredvid bilen när den rullar förbi. 99% av alla trasiga hjullager hör man under körning eller upptäcker genom glapp.

Bilen är(var) en 2016 med 7000 mil på mätaren när den köptes in. Gissningsvis är det standardkomponter i fram och bakvagn på en sentinel.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2021-10-13 kl. 21:04.
Citera
2021-10-13, 21:01
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag läser på däcksidan i reklamfilmen. Där är det ett vanligt Eagle F1 SUV 255/55R20

Hur vet du att det inte är en Run-flat version?
Citera
2021-10-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman

Att inte använda specialdäck på ett skyddsfordon, är tjänstefel i mina ögon. I vissa sammanhang använder man även mousse i däcken.
Citera
2021-10-13, 21:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisse26
Att inte använda specialdäck på ett skyddsfordon, är tjänstefel i mina ögon. I vissa sammanhang använder man även mousse i däcken.

For ease of maintenance, the system is incorporated within a standard tyre.
Citera
2021-10-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur vet du att det inte är en Run-flat version?

Det vore ju tårta på tårta att ha runflatdäck när det redan sitter en speciell runflatkonstruktion på fälgen

Men rent teoretiskt är det kanske möjligt att ha båda.

Som sagt, jag har bara läst på däcket i reklamfilmen och läst att det LR skriver att det är ett standarddäck på specialfallen med runflatlösningen
Citera
2021-10-13, 21:26
Medlem
Citat:
Absolut. Men läste du vad jag skrev? På föregående generation var det inte alls ovanligt att trasiga hjullager upptäcktes på service. Just på grund av mycket ljudisolering i bilen.

Dessutom:

- Ett hjullager som låter behöver inte bli speciellt varmt.
- Alla hjullager som är dåliga glappar inte. Det kan vara enbart oljud. Att det är glapp är en väldigt tydlig varningssignal om att man bör byta relativt omgående.

- Vobbel på grund av glappt lager får betecknas som ovanligt, då har det gått riktigt långt.

Jag har personligen åkt över 1500 mil med ett trasigt hjullager innan jag fick arslet ur och bytte det. Det lät kriget men glappade aldrig.

Man får tänka på att fordonet vägde en bra bit över 4 ton. Man kan tänka sig att det bara skar och låste sig på axeln också. Borde gett liknande förlopp.

Precis...Det finns olika typer av hjullager, alla funkar inte samma.
Citera
2021-10-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har öppnat upp filen i ljudprogrammet Audacity där man grafiskt kan se ljudfilens utseende.

Där ser man två olika händelser eventuellt tre.
Först en väldigt skarp knall som ett gevärsskott. Uppdelat på två spikar. 42,83 sek in i klippet. Något händer med Vilksbilen. Sedan 46 sek in i klippet ett däckljud följt av en mindre smäll och en väldigt stor smäll centrerad kring 47,5 sek. Vilksbilen bromsar och sladdar och klättrar över räcket samt kolliderar med lastbilen en sek senare.
Lyssnar man till slutet av ljudfilen 1:04 hör man en tredje smäll, förmodligen bränsle som antänds. Vilksbilen börjar brinna.

God idé, jag har gjort samma sak. Ljuden vid 1:04 tror jag inte nödvändigtvis har med olyckan att göra. Det finns liknande ljud innan de första smällarna. Däremot inbillar jag mig att man hör en röst vid 0:50-0:53.

Som redan redovisats så är det tre smällar i rask takt, de första med bara 0,055 sekunders separation. De är inte urskiljbara med mina öron. Intressant att de har så olika karaktär. Den tredje smällen ser ut att ha en speciell efterklang. Det kan anas 0,25 s långa pulser i den avtagande efterklangen, kan det finnas en vägg 40 eller 80 meter från mikrofonen? Är det kanske bara två smällar och den tredje är reflektion? Ett däck smäller i vilket fall bara en gång.

Bilen har en hjulbas på 2922 mm vilket om den sträckan passeras på 0,055 sekunder ger en hastighet på 191,25 km/t. Jämför det med bilens registrerade toppfart på 177 km/t.

Hur ser vägslitaget ut på platsen? Är det djupa fåror i asfalten att åka i? Jag tänker att man byter fil lite forcerat i hög fart och belastningen i däcken blir för hög.
Citera
2021-10-13, 22:50
Medlem
Citat:
Det finns inte en chans i helvetet att man hör ett hjullager från en följebil eller ens om man står bredvid bilen när den rullar förbi. 99% av alla trasiga hjullager hör man under körning eller upptäcker genom glapp.

Bilen är(var) en 2016 med 7000 mil på mätaren när den köptes in. Gissningsvis är det standardkomponter i fram och bakvagn på en sentinel.

Eh, jo, man hör ett skrapljud, särskilt om bilen svänger. Hör man inte det så behöver man köpa en lur modell större att ha i örat
Citera
2021-10-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Man körde som en biltjuv. Vilks var kanske förbannad och hade påpekat detta under ett antal mil, han tycker det körs vårdslöst. Det var kanske en hög nivå på samtalen och den som körde bilen var irriterad hade inte full koll på sin körning eller bara för att få tyst på Lars svänga lite med bilen för att indikera att samtalet är slut. Lite för mycket rattrörelse i 150 går fort fel.

Eller har han väjt för något, resterna av ett lastbilsdäck, först åt höger kommer ut i väggrenen, parera och det blir för mycket. Får retursladd på bilen, 4,5 t mycket massa, det är över på 2-3 sekunder.
Enligt ljudfilen som finns här, först en mindre smäll (bilen genom räcket), broms ljud (lastbilen), en större smäll. Allt inom c:a 4 sek. Jag vet inte, det behövs en Kalle Blomkvist.

Varför inga nya rapporter om lastbilföraren.
Inga mer uttalande från Polisen.

Detta är nog det närmaste vi kommer sanningen. Vilks gillade inte att de körde fort!
Citera
2021-10-14, 11:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Absolut. Men läste du vad jag skrev? På föregående generation var det inte alls ovanligt att trasiga hjullager upptäcktes på service. Just på grund av mycket ljudisolering i bilen.

Dessutom:

- Ett hjullager som låter behöver inte bli speciellt varmt.
- Alla hjullager som är dåliga glappar inte. Det kan vara enbart oljud. Att det är glapp är en väldigt tydlig varningssignal om att man bör byta relativt omgående.

- Vobbel på grund av glappt lager får betecknas som ovanligt, då har det gått riktigt långt.

Jag har personligen åkt över 1500 mil med ett trasigt hjullager innan jag fick arslet ur och bytte det. Det lät kriget men glappade aldrig.

Man får tänka på att fordonet vägde en bra bit över 4 ton. Man kan tänka sig att det bara skar och låste sig på axeln också. Borde gett liknande förlopp.
Fast ett trasigt hjullager som låser axeln känns orimligt, trots allt finns det ett gäng bilar som körs på liknande sätt och rimligen borde fler olyckor/incidenter ha inträffat. Att det här är den enda efter flera år och efter utförd service känns helt orimligt.
Exploderande däck kan jag möjligen köpa även om även det inte är vanligt på personbilar även om de är extra tunga.
Ett trasigt däck med överreaktion från föraren i bil med usla högfarts egenskaper så har vi ett recept på en ödesdiger olycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in