2021-10-13, 12:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Man kan nog inte jämföra en vanlig personbils däcktryck med Sentinels. Smuggelkärrorna från spritpråmen går nära nog på fälgen med en pall öl bak, och väger ändå inte 4,5 ton

Pickuper i 5-tonsklass har däcktryck som inte är mycket över en vanlig kombi. Chevrolet Tahoe, Dodge Ram och liknande rekommenderas oftast runt 2,4 - 3.1 bar, därtill är det förstås avsevärt mindre volym luft än i ett lastbilsdäck.
Citera
2021-10-13, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Polisens spikmattor , spikarna är ihåliga rör som stansar ur massa hål , därför smäller det inte fast man har 20kg i osten

Denna bils däck hade garanterat runt 6kg i osttryck , man skall ha 3.5kg i tungt lastade kombis bak

Jag levde i tron att t ex C-reggade pickisar med vikt runt 10.000 pound = 4,5 ton som Ram 3500 låg runt 50 psi typ just 3,5 kg. Kollade snabbt nu och det verkar vara så.

Så "garanterade" 6 kg låter extremt högt. Kan i så fall förklara däckexplosion om någon hos polisen också trodde det.
Citera
2021-10-13, 12:56
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag levde i tron att t ex C-reggade pickisar med vikt runt 10.000 pound = 4,5 ton som Ram 3500 låg runt 50 psi typ just 3,5 kg. Kollade snabbt nu och det verkar vara så.

Så "garanterade" 6 kg låter extremt högt. Kan i så fall förklara däckexplosion om någon hos polisen också trodde det.

Det är annorlunda däck med stor gummiring på fälgen som man kan köra på.

Nu vet jag inte detta bils däck

Undra om det är den hårda gummiring som gör att det bortre sladdspåret är så fjunigt trots att den sidan borde vatt svartast

Kan nån kolla på mp3 filen hur länge däcktjutet fortsätter efter träff?
Citera
2021-10-13, 13:09
Medlem
Cyrons avatar
Citat:

Från det att det hörs ett tjut.
1,379 till "räcket", gissar jag på att det är.
2,120 till storsmällen.

https://ibb.co/02dnZMy
Citera
2021-10-13, 13:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Undra om det är den hårda gummiring som gör att det bortre sladdspåret är så fjunigt trots att den sidan borde vatt svartast

De nya Sentinel kör på vanliga Goodyear Eagle. Goodyear Eagle F1 klarar max 51 psi (motsvarande 3,5 bar)

https://www.landrover.se/range-rover-sentinel?utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjwh5qLBhALEiwA ioods3IysQRgX8xxzXak8XPKlZloidmY4ePKtohP6vwapFtB6k rZ646EkRoC528QAvD_BwE

https://tirepressure.com/goodyear-eagle-f1-asymmetric-2-tire-pressure
Citera
2021-10-13, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman

Det beror helt på vad tillverkaren specificerar. Vissa husbilsdäck vet jag har 5.5 bar som rekommenderat tryck.
Citera
2021-10-13, 13:21
Medlem
Citat:

Inte jag heller.
Flera hävdar Good Year Eagle. Blir lite orolig där för jag hittar inget Eagle med högre belastningsindex än 107. Vilket ju är för lågt. Det är ju under 4 ton. Men det kan ju ha varit ett annat Good Year däck. Eller ett helt annat fabrikat. Finns däck med belastningsindex för väldigt tunga bilar.
Hastighetsindex för Eagle är normalt Y vilket är 300 km/h och väl tilltaget. Inget att snåla på direkt

Förstår inte riktigt hur ringen runt fälgen skulle påverka rekommenderade däcktrycket.
Citera
2021-10-13, 13:23
Medlem
448s avatar
Däck klarar enroma tryck 10kg används när man trycker däcket på plats på mc o bildäck så den sätter sig på fälgen.

Däremot blir formen fel o komforten lidande med 10kg , som o köra på fälgarna.

Denna tunga bil ska kunnas köras hårt med en jävla vilkt , funkar imte med 1.8 kg
Citera
2021-10-13, 14:36
Medlem
Kan kameran vara placerad vid Preem eller Rasta ca 1 km från olycksplatsen. Däck exploderar inte på det sättet som ljudfilen återger. Däcktrycket på några kilo i en personbil säger poff när det imploderar. Det hörs inte på 1 km vill jag lova. De första knallarna är nästan lika ljudliga som kraschen med lastbilen. Det måste vara något annat än ett däck som imploderar som återges i ljudfilen.
Citera
2021-10-13, 14:56
Medlem
HLM28100s avatar
Man körde som en biltjuv. Vilks var kanske förbannad och hade påpekat detta under ett antal mil, han tycker det körs vårdslöst. Det var kanske en hög nivå på samtalen och den som körde bilen var irriterad hade inte full koll på sin körning eller bara för att få tyst på Lars svänga lite med bilen för att indikera att samtalet är slut. Lite för mycket rattrörelse i 150 går fort fel.

Eller har han väjt för något, resterna av ett lastbilsdäck, först åt höger kommer ut i väggrenen, parera och det blir för mycket. Får retursladd på bilen, 4,5 t mycket massa, det är över på 2-3 sekunder.
Enligt ljudfilen som finns här, först en mindre smäll (bilen genom räcket), broms ljud (lastbilen), en större smäll. Allt inom c:a 4 sek. Jag vet inte, det behövs en Kalle Blomkvist.

Varför inga nya rapporter om lastbilföraren.
Inga mer uttalande från Polisen.
Citera
2021-10-13, 15:26
Medlem
Jag tror inte att de är islamister!!!!
Däremot kan jag tänka mig att någon var fartdåre!!!

https://www.facebook.com/donate/1226240427855124/?fundraiser_source=external_url
Senast redigerad av Bangbusen 2021-10-13 kl. 15:45.
Citera
2021-10-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
Man körde som en biltjuv. Vilks var kanske förbannad och hade påpekat detta under ett antal mil, han tycker det körs vårdslöst. Det var kanske en hög nivå på samtalen och den som körde bilen var irriterad hade inte full koll på sin körning eller bara för att få tyst på Lars svänga lite med bilen för att indikera att samtalet är slut. Lite för mycket rattrörelse i 150 går fort fel.

Eller har han väjt för något, resterna av ett lastbilsdäck, först åt höger kommer ut i väggrenen, parera och det blir för mycket. Får retursladd på bilen, 4,5 t mycket massa, det är över på 2-3 sekunder.
Enligt ljudfilen som finns här, först en mindre smäll (bilen genom räcket), broms ljud (lastbilen), en större smäll. Allt inom c:a 4 sek. Jag vet inte, det behövs en Kalle Blomkvist.

Varför inga nya rapporter om lastbilföraren.
Inga mer uttalande från Polisen.

Det är ju inte direkt så vanligt att de som kört i 150 på 120-väg (Själv ställer jag farthållaren på 150 vilket i o f s innebär en lägre verklig fart) och gjort en rattrörelse har kört av på det sättet.

För att få retursladd så ska man ha fått en sladd i första läget. Vilket alltså inte har skett här eftersom det inte finns några sådana spår.

Polisen lär inte göra några uttalanden förrän de har något relevant att säga.

Lastbilschaffisen har kanske inte mycket att bidra med under de få sekunder det tagit från en eventuell händelse till han fick en RR i knät.
Men frågan är hur han minns det i den traumatiska situationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in