2021-10-14, 00:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Eller kan barn bli smittade och smitta ändå? Ja, det kan de, men inte i samma utsträckning.

Det tog några år... Men äntligen har polletten trillat ner för dig.

Men där har du fel. Barn blir smittade, de smittar lika mycket som vuxna. Skillnaden är bara att de sällan blir så svårt sjuka att de behöver vård eller avlider. Det är klarlagt sedan länge nu. Det är bara att googla. Varför tror du man vaccinerar 12-åringar nu? För att det är kul?
Citera
2021-10-14, 00:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
På riktigt?

Din föreställning om detta virus påminner mest om en dålig skräckfilm. Alla virus har förmågan att döda.

Säkert men att påstå att Covid19 skulle förvandlas till ett influensavirus är ungefär lika begåvat som att påstå att ett HIV-virus skulle förvandlas till ett förkylningsvirus om vi bara väntar något år eller två. 😂
Citera
2021-10-14, 00:45
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men där har du fel. Barn blir smittade, de smittar lika mycket som vuxna. Skillnaden är bara att de sällan blir så svårt sjuka att de behöver vård eller avlider. Det är klarlagt sedan länge nu. Det är bara att googla. Varför tror du man vaccinerar 12-åringar nu? För att det är kul?

Enda anledningen jag kan tänka mig är att testa vad "folket" går med på. Läser man statistiken på dödlighet i åldersgruppen är det extremt omotiverat. Ur smittspridningsperspektiv finns det inga argument heller.
Citera
2021-10-14, 00:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Visst kommer jag att bli mottaglig igen. Alla kommer att bli smittade av viruset förr eller senare, och förmodligen flera gånger, oavsett om de är vaccinerade eller ej. Även du. Viruset är här för att stanna.

Men jag kommer inte att bli sjuk av det, eftersom min kropp känner igen viruset och har byggt upp ett försvar mot det. Detta gäller i stort sett alla som haft covid-19 och/eller blivit vaccinerade. De enda som kommer att bli sjuka eller dö av viruset (trots att de är vaccinerade) är människor med nedsatt immunförsvar, oftast äldre med underliggande sjukdomar, men även enstaka yngre människor. Dessa personer kommer troligen att erbjudas en årlig spruta för att minska risken. Ett rullande schema med massvaccinering av hela befolkningen kommer inte att behövas.

Jag tror dessvärre att det kommer behövas. Immunitet varar olika länge beroende på vilket virus vi pratar om. För vissa virus bygger vi ju upp livslång immunitet. Mässling, röda hund, vattkoppor. Har man väl haft det får man sällan det igen. Andra virus som förkylningsvirus kan man bli smittad av nästan ett oändligt antal gånger. Covid19 tycks inte ge någon jättelång immunitet.
Citera
2021-10-14, 00:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Enda anledningen jag kan tänka mig är att testa vad "folket" går med på. Läser man statistiken på dödlighet i åldersgruppen är det extremt omotiverat. Ur smittspridningsperspektiv finns det inga argument heller.

Smittspridningssynpunkt är absolut huvudskälet. Barn har i allmänhet föräldrar.
Citera
2021-10-14, 00:59
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ironiskt sett på hur det fungerar så är det kanske precis så. 25 personer intensivvårdas. 25 personer. Tjugofem personer av 11 miljoner minus kanske femhundratusen. Ändå har vi chockrubriker om att allt bara går under och att alla kommer att dö om inte 12-åringarna vaccinerar sig.
Citera
2021-10-14, 01:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Ironiskt sett på hur det fungerar så är det kanske precis så. 25 personer intensivvårdas. 25 personer. Tjugofem personer av 11 miljoner minus kanske femhundratusen. Ändå har vi chockrubriker om att allt bara går under och att alla kommer att dö om inte 12-åringarna vaccinerar sig.

Hört talas om förebyggande arbete? 25 personer kan snabbt förvandlas till 1000 personer om smittan tar fart och det finns det inte kapacitet för.
Citera
2021-10-14, 01:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men vaccin hindrar inte smittspridning, det lindrar symptom? Det borde en välfrekventerad besökare av Covid-forumen känna till vid det här laget?

Att vaccinera barn är idioti för något som inte egentligen ens kvalar in till definitionen av pandemi. Men det är svårt att förstå för paranoida hypokondriker som dig.

Inte hindrar, men minskar. Obegripligt hur du kan ha missat det.
Citera
2021-10-14, 01:17
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Inte hindrar, men minskar. Obegripligt hur du kan ha missat det.

Haha, dagens skratt! Minskar lika mycket som när hela Sverige fick dille på handsprit (visade sig senare att kontaktsmitta var obetydlig)? Jo, man ser dagligen politiskt korrekta idiotföräldrar som säger till barnen att sprita händerna utan anledning på varenda affär idag. Folk är dåligt uppdaterade. Precis som du angående smitta. Det finns inget som talar för att en vaccinerad smittar mindre. Vaccin fungerar precis som de alltid gjort, de MILDRAR symptom hos infekterade.
Citera
2021-10-14, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Aha. Jag antar han fick betalt för att vara med och blev upplyst innan försöket så känns som gnäll.

Jag tycker väl han har rätt att gnälla, han ville ju trots allt göra en god gärning och gick med på att vara med och testa ett vaccin. Nu blev ju inte detta vaccin godkänt i tid för passen, men han gick väl förmodligen med i studien långt innan en sådan grej ens var på tal...

Folk som vart med ett tag såg ju vart saker var på väg, men om man inte gräver lite och lyssnar på konspirationsteoretiker m.m. ska man då behöva "skylla sig själv", för att medverka till något eventuellt positivt?
Citera
2021-10-14, 06:31
Medlem
Citat:
Nej, barn och vaccinerade sprider smittan men en lägre sannolikhet generellt. Anledningen är troligen gemensam, både vaccinerade och barn utvecklar väsentligt lindrigare symptom, om ens några symptom alls, och smittar därför vidare i mindre utsträckning.

Eller vad tror du anledningen är till att vaccinerade inte verkar smitta vidare covid i samma utsträckning som ovaccinerade? (för visst var det d du påstod?)

PS. Att vaccinera barn känns fullständigt meningslöst. Det spelar ju redan en lika marginell roll som vaccinerade vuxna... Där går iaf min gräns, jag kommer aldrig låta mina barn vaccinera sig mot ett fullständigt ofarligt virus. Nått måtta på hysterin får det vara 🙂
Senast redigerad av jerka11 2021-10-14 kl. 06:38.
Citera
2021-10-14, 06:32
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Haha, dagens skratt! Minskar lika mycket som när hela Sverige fick dille på handsprit (visade sig senare att kontaktsmitta var obetydlig)? Jo, man ser dagligen politiskt korrekta idiotföräldrar som säger till barnen att sprita händerna utan anledning på varenda affär idag. Folk är dåligt uppdaterade. Precis som du angående smitta. Det finns inget som talar för att en vaccinerad smittar mindre. Vaccin fungerar precis som de alltid gjort, de MILDRAR symptom hos infekterade.
Fast en vaccinerad har 66% skydd mot att inte bli smittad alls sen är man sjuk kortare tid som vaccinerad än som ovaccinerad.

Att handsprit inte fungerar är inte alls vad det man gick ut med om förut betydde men du verkar ju gena lite med sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in