Citat:
Det är ju 13 barn sammanlagt som rapporterats avlidna. Fyra stycken i den åldersgruppen du nämner. 5 stycken av dessa barn från bägge åldersgrupperna har avlidit på IVA och de kan vi ju se något om. Resterande 8 barn vet vi ju inget om men man kan ju gissa att de antingen var för små eller för sjuka för IVA.
2 av de avlidna var små pojkar utan kända riskfaktorer, en under ett år och en i ettårsålder. Bebisar är skörare, tragiskt naturligtvis.
Men du var intresserad av 10-19 åringarna, där 4 har avlidit. 3 av dem har gjort det på IVA och en av dem hade ingen känd riskfaktor. Det var en 14 årig tjej. Hon är lite mer svår att begripa. Varför dör en 14 tjej utan kända riskfaktorer?
Så vitt jag vet finns ingen överdödlighet bland barn i något land. Det måste ju kännas betryggande för alla föräldrar. Vi ser ju till och med en underdödlighet bland barn nu under pandemin.
Jag vet inte om det är vaccinationen du tänker på när du säger att man skrämmer upp föräldrar. Innan förmedlade ju snarare FoHM att barn inte löpte någon risk alls.
Man säger att man vill skydda barnen från MIS-C, men EMA utreder just nu om MIS-C också kan komma som en möjlig sällsynt biverkning av vaccinet.
Lika så nämner man att man ska vaccinera barn för att de inte ska behöva få en veckas frånvaro i skolan om de bli sjuka. Men jag undrar om inte då influensa vaccin skulle gett de färre frånvarodagar. FoHm rekommenderar ju bara barn i riskgrupp att vaccinera sig mot influensan.
Men vi har ju också långcovid som kan drabba barn.
När man ser till antikroppar hos barn kan man ju gissa på att ca en tredjedel av alla barn redan varit smittade av covid. Fler i de äldre åldrarna. De behöver ju knappas vaccineras.
Ibland vet jag inte om personer i tråden frågar för att de vill veta eller för att de bara vill dra upp det igen. Om det handlar om att du undrar, kan du ju söka på SIR själv. Det är inte svårt.
Använd bara ikonen på vänster sida: Visa urval.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Vill du istället se andel vaccinerade få du gå in på blåa linjen högst upp och välja rapporter, coronafall, rapporterade, vaccination.
2 av de avlidna var små pojkar utan kända riskfaktorer, en under ett år och en i ettårsålder. Bebisar är skörare, tragiskt naturligtvis.
Men du var intresserad av 10-19 åringarna, där 4 har avlidit. 3 av dem har gjort det på IVA och en av dem hade ingen känd riskfaktor. Det var en 14 årig tjej. Hon är lite mer svår att begripa. Varför dör en 14 tjej utan kända riskfaktorer?
Så vitt jag vet finns ingen överdödlighet bland barn i något land. Det måste ju kännas betryggande för alla föräldrar. Vi ser ju till och med en underdödlighet bland barn nu under pandemin.
Jag vet inte om det är vaccinationen du tänker på när du säger att man skrämmer upp föräldrar. Innan förmedlade ju snarare FoHM att barn inte löpte någon risk alls.
Man säger att man vill skydda barnen från MIS-C, men EMA utreder just nu om MIS-C också kan komma som en möjlig sällsynt biverkning av vaccinet.
Lika så nämner man att man ska vaccinera barn för att de inte ska behöva få en veckas frånvaro i skolan om de bli sjuka. Men jag undrar om inte då influensa vaccin skulle gett de färre frånvarodagar. FoHm rekommenderar ju bara barn i riskgrupp att vaccinera sig mot influensan.
Men vi har ju också långcovid som kan drabba barn.
När man ser till antikroppar hos barn kan man ju gissa på att ca en tredjedel av alla barn redan varit smittade av covid. Fler i de äldre åldrarna. De behöver ju knappas vaccineras.
Ibland vet jag inte om personer i tråden frågar för att de vill veta eller för att de bara vill dra upp det igen. Om det handlar om att du undrar, kan du ju söka på SIR själv. Det är inte svårt.
Använd bara ikonen på vänster sida: Visa urval.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Vill du istället se andel vaccinerade få du gå in på blåa linjen högst upp och välja rapporter, coronafall, rapporterade, vaccination.
Jo, just. Det var 10-19 som jag ville fokusera på, eftersom de nya rekommendationerna för vaccination gäller ner till 12; därför blev den gruppen extra relevant.
De övriga nio barnen i gruppen 0-9 år som avlidit är inte mindre intressanta, och här blir det ju angeläget att veta den exakta åldersfördelningen inom de olika grupperna, samt hur många som haft underliggande sjukdomar. Det kan ju möjligen i något fall handla om oupptäckta medfödda vaskulära defekter som helt enkelt inte klarade påfrestningen?
Jag är ingen läkare, men jag förstår ju att det kan finnas många olika orsaker, nu senast läste jag om någon ovanlig genetisk defekt.
Jo, det var just vaccinationen av barn jag tänkte på när det handlar om att ”skrämma upp föräldrarna” (och barnen själva)
Har de fått en korrekt bild av risk
kontra nytta?
Jag tycker att FHM:s kovändning här är intressant.
Exakt vad ligger till grund för deras nya inställning i frågan om den nedre gränsen för vaccinationsålder då endast fyra är avlidna?
Argumentet ”minskad sjukfrånvaro” är märklig då de knappast ens blir sjuka. Att de i så fall bygger en naturlig immunitet utan några mätbara risker borde ju annars vara en bra sak.
Hur många som fått/riskerar att få bestående men är ju också något man måste väga in, men risken för myokardit, och eventuella andra framtida men ligger ju i den andra vågskålen, och där vet man ju inte heller något
Jag förstår ärligt talat inte meningen med detta.
Senast redigerad av MacMackay 2021-10-13 kl. 21:49.
Senast redigerad av MacMackay 2021-10-13 kl. 21:49.