2021-10-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är ju 13 barn sammanlagt som rapporterats avlidna. Fyra stycken i den åldersgruppen du nämner. 5 stycken av dessa barn från bägge åldersgrupperna har avlidit på IVA och de kan vi ju se något om. Resterande 8 barn vet vi ju inget om men man kan ju gissa att de antingen var för små eller för sjuka för IVA.

2 av de avlidna var små pojkar utan kända riskfaktorer, en under ett år och en i ettårsålder. Bebisar är skörare, tragiskt naturligtvis.

Men du var intresserad av 10-19 åringarna, där 4 har avlidit. 3 av dem har gjort det på IVA och en av dem hade ingen känd riskfaktor. Det var en 14 årig tjej. Hon är lite mer svår att begripa. Varför dör en 14 tjej utan kända riskfaktorer?

Så vitt jag vet finns ingen överdödlighet bland barn i något land. Det måste ju kännas betryggande för alla föräldrar. Vi ser ju till och med en underdödlighet bland barn nu under pandemin.

Jag vet inte om det är vaccinationen du tänker på när du säger att man skrämmer upp föräldrar. Innan förmedlade ju snarare FoHM att barn inte löpte någon risk alls.

Man säger att man vill skydda barnen från MIS-C, men EMA utreder just nu om MIS-C också kan komma som en möjlig sällsynt biverkning av vaccinet.

Lika så nämner man att man ska vaccinera barn för att de inte ska behöva få en veckas frånvaro i skolan om de bli sjuka. Men jag undrar om inte då influensa vaccin skulle gett de färre frånvarodagar. FoHm rekommenderar ju bara barn i riskgrupp att vaccinera sig mot influensan.

Men vi har ju också långcovid som kan drabba barn.

När man ser till antikroppar hos barn kan man ju gissa på att ca en tredjedel av alla barn redan varit smittade av covid. Fler i de äldre åldrarna. De behöver ju knappas vaccineras.

Ibland vet jag inte om personer i tråden frågar för att de vill veta eller för att de bara vill dra upp det igen. Om det handlar om att du undrar, kan du ju söka på SIR själv. Det är inte svårt.
Använd bara ikonen på vänster sida: Visa urval.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Vill du istället se andel vaccinerade få du gå in på blåa linjen högst upp och välja rapporter, coronafall, rapporterade, vaccination.

Jo, just. Det var 10-19 som jag ville fokusera på, eftersom de nya rekommendationerna för vaccination gäller ner till 12; därför blev den gruppen extra relevant.
De övriga nio barnen i gruppen 0-9 år som avlidit är inte mindre intressanta, och här blir det ju angeläget att veta den exakta åldersfördelningen inom de olika grupperna, samt hur många som haft underliggande sjukdomar. Det kan ju möjligen i något fall handla om oupptäckta medfödda vaskulära defekter som helt enkelt inte klarade påfrestningen?
Jag är ingen läkare, men jag förstår ju att det kan finnas många olika orsaker, nu senast läste jag om någon ovanlig genetisk defekt.

Jo, det var just vaccinationen av barn jag tänkte på när det handlar om att ”skrämma upp föräldrarna” (och barnen själva)
Har de fått en korrekt bild av risk
kontra nytta?
Jag tycker att FHM:s kovändning här är intressant.
Exakt vad ligger till grund för deras nya inställning i frågan om den nedre gränsen för vaccinationsålder då endast fyra är avlidna?
Argumentet ”minskad sjukfrånvaro” är märklig då de knappast ens blir sjuka. Att de i så fall bygger en naturlig immunitet utan några mätbara risker borde ju annars vara en bra sak.

Hur många som fått/riskerar att få bestående men är ju också något man måste väga in, men risken för myokardit, och eventuella andra framtida men ligger ju i den andra vågskålen, och där vet man ju inte heller något
Jag förstår ärligt talat inte meningen med detta.
Senast redigerad av MacMackay 2021-10-13 kl. 21:49.
Citera
2021-10-13, 21:35
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Det var väldigt mycket text men vad vill du ha sagt? Vaccinpasset innebär utökade kontrollmöjligheter av människors rörelsemönster, jag anser dem vara omotiverade. Svara gärna lite kortare, det finns ingen anledning att fara ut i en ändlös monolog om du vill förklara varför vaccinpassen är nödvändiga.

Alla dessa rörelsemönster , sovmönster , shoppingmönster med mera kan du kontrollera via människors smartphone redan . Bara så du vet …
Citera
2021-10-13, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Du är inte på ditt bästa humör kanske? Okej, såhär då, nej jag tror inte att de vill kontrollera oss för att de vill ha världsdiktatur. Jag tror att läkemedelsföretagen vill mjölka den här kassakon så mycket det går. Sedan kan förstås andra storföretag tjäna pengar på att veta mer om oss för att sälja mer, men förutom att de styrande redan tycker att vi är lätta att manipulera tror jag inte på någon sammansvärjning eller konspiration. Det är ekonomi som styr och sjukvården hakar på för att de har platsbrist.
Självklart är det ekonomi som styr, världen kontrolleras till syvende och sist av världsfinansen. Med ett strypgrepp på ekonomin får du vilken regering som helst på knä. Varför ge bort ännu mer av vår frihet? Sovjetunionen behövde taggtråd och gevär för att kontrollera sin befolkning, idag räcker det att kontrollera den digitala världen för att göra dig obetydlig. Vaccinpassen är ett steg på vägen, man måste vara oerhört naiv om man tror att det stannar vi Sars-CoV-2. Genom att göra det ”självklart” att kunna förbjuda folksamlingar ”i folkhälsans namn” stoppar man samtidigt mycket enkelt opposition från att demonstrera mot rådande ordning, naturligtvis gör man inte detta i ett steg utan det handlar om babysteps mot helvetet.

Man behöver inte ha särskilt mycket fantasi för att se hur detta kan missbrukas på ett mycket obehagligt sätt. Vi har dock fortfarande chansen att välja vår framtid, fundera noga på hur du vill leva för sen är det för sent. Ifrågasätt, för din egen skull.
Citera
2021-10-13, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Alla dessa rörelsemönster , sovmönster , shoppingmönster med mera kan du kontrollera via människors smartphone redan . Bara så du vet …
Jag VET. Därför bör vi inte ge makteliten möjlighet att även bestämma vart vi får gå i vårt gemensamma samhälle, det är illa nog som det är. När dörrar vi kunnat ta för givna plötsligt inte längre öppnas undrar man vems samhälle det är. Ska jag betala skatt om jag är utestängd från sakerna mina skattepengar är med och finansierar?
Citera
2021-10-13, 22:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag är ledsen om mitt budskap blir för svårt för dig att ta in. Viruset har redan förvandlats ett antal gånger, låt mig räkna upp Alfa, Beta, Gamma, Delta e.t.c. dvs det är inte alls ”vad det är”. Förr eller senare är det så gott som ofarligt, tänker du fjanta runt med munskydd och vaccinpass då med?

Det är fortfarande ett dödligt coronavirus. Det kommer aldrig att förvandlas till något influensa eller förkylningsvirus. Du förefaller väldigt okunnig.
Citera
2021-10-13, 22:13
Medlem
Citat:
Jag VET. Därför bör vi inte ge makteliten möjlighet att även bestämma vart vi får gå i vårt gemensamma samhälle, det är illa nog som det är. När dörrar vi kunnat ta för givna plötsligt inte längre öppnas undrar man vems samhälle det är. Ska jag betala skatt om jag är utestängd från sakerna mina skattepengar är med och finansierar?

Vaccinpassen kommer aldrig att fungera i en värld med en någorlunda öppen debatt.
Hur kan man motivera att samhället är öppet för människor som tog sin spruta för ett år sedan, men stängd för den som inte tagit någon? Kanske även stängt för dem som genomgått sjukdomen och fått immunitet den vägen.
När inte ens vaccinet ens från början skyddar nämnvärt mot smittspridning blir ju inte vaccinpasset mer välmotiverat med tiden.
Galenskapen håller ju på att utvecklas i vissa länder, det är sant, Litauen är ett exempel, men det hela bygger på påfyllnadsdoser med jämna mellanrum, och jag undrar om inte det sunda förnuftet kommer att väcka oss ur mardrömmen i slutändan.
Citera
2021-10-13, 22:15
Medlem
Realisten73s avatar
Lite roligt att läsa denna trådens förstasida idag.
Citera
2021-10-13, 22:24
Medlem
Fallen ökar stadigt i Europa trots att vi bara är början/mitten av oktober. Det pekar åter att bli en vinter och vårsäsong med många fall och många avlidna. Något vi får lära oss att leva med.
Citera
2021-10-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Fråga vilken läkare som helst. Börjar ärligt talat bli trött på påståenden som att vaccinerade kan bli smittade och smitta ändå. Ja, det kan de, men inte i samma utsträckning.
Icke rökare kan drabbas av lungcancer. Folk med bilbälte kan omkomma i trafiken. Vältränade kan få hjärtinfarkt. Det betyder dock inte att det är en god ide att röka, köra bil utan bälte eller låta bli att motionera. Man minskar risken. Samma sak med vaccin. Finns en anledning till att man vill att folk vaccinerar sig, att man inför vaccinpass m.m.
Eller kan barn bli smittade och smitta ändå? Ja, det kan de, men inte i samma utsträckning.

Det tog några år... Men äntligen har polletten trillat ner för dig.
Citera
2021-10-13, 22:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Om dom nu vill följa upp i ex. 24 månader, skulle det påverka deras resultat om han tog ett annat vaccin ex. vid antikroppskontroller. Så det är inte speciellt enkelt att bara ta ett annat vaccin om man är med i en trial för ett annat, man kan bryta diverse avtal och liknande.

Vaccinpassen orsakar mer osämja och skada än dom gör nytta är min åsikt. Finns väl viss användning som påtryckningsmedel och en del foliehattar känner väl sig mer säkra i sina bubblor, men det är typ allt.

Aha. Jag antar han fick betalt för att vara med och blev upplyst innan försöket så känns som gnäll.
Citera
2021-10-13, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är fortfarande ett dödligt coronavirus. Det kommer aldrig att förvandlas till något influensa eller förkylningsvirus. Du förefaller väldigt okunnig.

På riktigt?

Din föreställning om detta virus påminner mest om en dålig skräckfilm. Alla virus har förmågan att döda.
Citera
2021-10-13, 22:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fallen ökar stadigt i Europa trots att vi bara är början/mitten av oktober. Det pekar åter att bli en vinter och vårsäsong med många fall och många avlidna. Något vi får lära oss att leva med.

Jag tror också man får ta i beaktande att världen inte är lika "nedstängd" som förra året. Detta gör säkert så att smittan sprids runt lättare. Frågan är om det kommer leda till lika många dödsfall i länder med hög vaccinationsgrad. Jag tror personligen att Europeiska länder inte kommer införa hårda restriktioner igen förutom om det ballar ur på allvar i stil med Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in