Citat:
Ursprungligen postat av
Biotechinv
Nej. På sidorna som du länkar till, kan man förvisso se att svenskarna håller på att trängas undan i sitt eget hemland med skrämmande hastighet. Men befolkningspyramiden visar att svenskarna fortfarande är i majoritet bland 60-åringarna. Nåväl, i det här sammanhanget så är födelseland inte den viktigaste aspekten. Den viktigaste aspekten är åldersfördelningen. Invandringen är bara förklaringen till att åldersfördelningen i Sverige har rubbats så kraftigt.
I tabellen kan man läsa att andelen invånare över 65 år har ökat. Men mer intressant aspekt är andelen invånare över 80 år. Benägenheten att avlida ökar kraftigt i den åldern. Eftersom andelen invånare över 65 år har ökat, så kan vi förvänta oss ökat dödlighet om några år, när dom invånare som nu befinner sig i åldern 65 - 80 börjar ta vägen genom pärleporten. Men först kan vi förvänta oss något år med låg dödlighet, på grund av förskjuten dödlighet under epidemin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Biotechinv
Förnekar inte att 2020 hade en överdödlighet och att många äldre dog. Dock har vi haft flera år som varit värre, vilket du tydligt kan se i min bifogade länk.
Ja, det var ju själva poängen i mitt inlägg, att det har funnits många år som har varit mycket värre än år 2020, såvida man räknar dödsfall i förhållande till befolkningsmängd. I tabellen som du länkade till, så syns det på raden "
Allm. dödstalet (per 1000 av medelfolkm.)". På grund av förändrad befolkningssammansättning, så är vi inne i en period med onaturligt låg dödlighet, vilket syns tydligt i tabellen. Det är därför som man hamnar vilse ifall man börjar jämföra med årtal längre tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Biotechinv
Skillnaden då var att media och politiker inte försökte skräckslå sin befolkning.
Res runt lite i världen så ser du vilken förödelse alla restriktioner har skapat för fattigt folk som är beroende av turism. De har fått sina liv krossade och lever nu i svält.
Jag vill helst inte resa runt i Världen i dessa tider. Jag tror på vad du säger, att många fattiga människor har fått sina liv krossade.
Men epidemin är inte den enda orsaken. Invånarna i dom fattiga länderna har själva skapat sin fattigdom genom sina egna dåliga val. Dom har en vana att skaffa många fler barn än det finns utrymme och resurser för, vilket naturligtvis leder till fattigdom. Corona-epidemin gjorde det inte bättre för invånarna i problemländerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Biotechinv
Men det är väl bättre att åldringar och multisjuka får något år extra i livet?
Ja. Jag tycker att det är mest rättvist att vi i Sverige satsar på att rädda åldringar i vår egen befolkning, istället för att rädda livet på invånare i andra länder, och jag ska förklara varför.
Under lång tid har Sverige, och andra västländer, skickat stora mängder bistånd till fattiga problemländer. Biståndspengarna har inte använts till att minska fattigdomen. Istället har pengarna använts till att öka befolkningsmängden i biståndsmottagande länder med skrämmande hastighet. Biståndsmottagarna har alltså missbrukat biståndet grovt.
Dom skattepengar som har givits i bistånd, har kommit från dom åldringar som nu befinner sig i riskzonen för Covid-19. Är det inte tillräckligt att dessa svenskar har avstått en massa pengar till problemländernas invånare? Ska dom dessutom behöva offra sina liv för att hjälpa invånare i andra länder? Invånarna i problemländerna har själva gjort valet att försätta sig i fattigdom. Jag tycker inte att det är rättvist att offra livet på gamla svenskar för att hjälpa problemländerna.