2021-10-11, 22:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samtidigt har bankerna sänkt sina räntor de senaste åren trots att reporäntan lagts om från minusränta. Ett gäng nya aggressiva aktörer utmanar storbankerna.

Jag har nu en klart lägre ränta än för ett par år sedan när reporäntan var negativ. Säger en del om hur stora marginaler bankerna sitter på
De sk utmanarna originerar inte lån, utan tar bara över den kreditbedömning bankerna gjort. Dom kan hålla lägre ränta därför att dom sparar in på den kostnaden.

Men det är inte särskilt hållbar situation att bankerna skall betala för kreditbedömningen och inte få betalt.
Det kommer leda till någon ändring. T ex att man bara har löptider på 5 år eller mer. Då får parasiterna vänta i 5 år med att byta till parasit-långivaren (och då är kanske denne iaf i behov av en ny bedömning. Som dom inte klarar av att göra).
Eller att man börjar ta mer betalt för uppläggningskostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Spännande världsbild. lehman var inte en bank och gick inte i konkurs. Du får väl skriva om wiki-artikeln.
Du får väl visa att dom hade banktillstånd. I verkligheten dock använde Lehman JPM som bank. Och visa att dom gick i kk och inte bara ansökte om skydd mot fordringsägare. Lycka till. (Men du kommer aldrig att leverera).

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kull iallafall att även du noterat att om man utgår från "0%" så går både vinster, räntor, P/E mot oändligheten.
Och vad är svaret. Hur stor är ökningen?
Det är fortfarande 0.8 pe.

Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Fast det är ju en ökning med 25%. Eller kan du inte skilja mellan procent och procentenheter matematikprofessorn?
Och vad är svaret på min fråga. Hur många % är ökningen?

Varför svarar ni inte på det.
Säg till när det börjar krypa fram en insikt om hur hjärndött påståendet om en 25% ökning är. Ni 2 har uppenbarligen inte kommit dit än.
2021-10-11, 22:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du får väl visa att dom hade banktillstånd. I verkligheten dock använde Lehman JPM som bank. Och visa att dom gick i kk och inte bara ansökte om skydd mot fordringsägare. Lycka till. (Men du kommer aldrig att leverera).

Säg till när det börjar krypa fram en insikt om hur hjärndött påståendet om en 25% ökning är. Ni 2 har uppenbarligen inte kommit dit än.
Det räcker att du läser wikiartikeln som jag refererade till, Lehman var USAs fjärde största investment bank.

Ökningen från 0 till 0.8% är oändlig. Ökningen från 3.4 till 4.2% är 25%. För att beskriva det så du förstår, det fungerar ungefär som när en godisbit höjs från 3.40 kronor till 4.20 kronor, det är en höjning av priset med 25%. Man brukar träna detta i klass 6 i skolan.

Du gör allt svårare än det är. Jag förstår inte hur du klarar att göra frukost till dig själv. Du måste ju då skaffa en höna för att få ett ägg och vänta på att det ploppar ut.
Senast redigerad av Paris24 2021-10-11 kl. 22:49.
2021-10-11, 22:44
Medlem
Gammalhiphopares avatar
https://m.youtube.com/watch?v=2jw_3O4wHkE

Intressant om Kanada. Verkar ha en än värre bostadsbubbla än vi
2021-10-12, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Ja det är bra för oss konsumenter så klart. Absolut. Har svårt att se det kan sjunka så mycket mer nu bara. Experterna verkar inte tro det?

Det trodde ju iofs inte experterna för ett par år heller. Inte heller trodde de u sina vildaste fantasier att vi skulle få en prisökning på 25% på ett år.
2021-10-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://m.youtube.com/watch?v=2jw_3O4wHkE

Intressant om Kanada. Verkar ha en än värre bostadsbubbla än vi

Eller så är det ingen bubbla utan bara väldigt billigt att låna?
Ofta pekar man ut Australien som värsta bubbelmarknaden och även om bopriser föll ca 20% för några år sen så ligger man återigen alltimehigh. Vissa profeter pratade om att priserna skulle droppa upp till 50% från toppen där men så har det ännu inte blivit.
2021-10-12, 09:00
Avslutad
Citat:
De sk utmanarna originerar inte lån, utan tar bara över den kreditbedömning bankerna gjort. Dom kan hålla lägre ränta därför att dom sparar in på den kostnaden.

Men det är inte särskilt hållbar situation att bankerna skall betala för kreditbedömningen och inte få betalt.
Det kommer leda till någon ändring. T ex att man bara har löptider på 5 år eller mer. Då får parasiterna vänta i 5 år med att byta till parasit-långivaren (och då är kanske denne iaf i behov av en ny bedömning. Som dom inte klarar av att göra).
Eller att man börjar ta mer betalt för uppläggningskostnad.

Möjligt att det är så. Dock märker jag hur skrämd min vanligen så konservativa bank har blivit av detta. Sänkningen jag fått de senaste åren hade jag aldrig trott att jag skulle få igenom. Jag bor gratis i princip (men så har jag inte så mycket lån heller). Vanliga Svenssons som är bra på att förhandla har ner mot 1% ränta.
2021-10-12, 10:15
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Samtidigt som inflationsspöket skramlar och folk får Flashbacks till 70/80-talen så faller boräntorna till nya all time lows! "Räntorna kan aldrig bli lägre än såhär".

https://www.privataaffarer.se/rekordlaga-snittrantor-i-september/
2021-10-12, 15:40
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Ofta pekar man ut Australien som värsta bubbelmarknaden och även om bopriser föll ca 20% för några år sen så ligger man återigen alltimehigh. Vissa profeter pratade om att priserna skulle droppa upp till 50% från toppen där men så har det ännu inte blivit.

Eller så är det en bubbla för att det är väldigt billigt att låna?
2021-10-12, 22:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie

Australien har tydligen lite speciella avdragsregler för bostäder. Du får typ skriva av ditt hus på 20 år och kvitta mot din inkomst av tjänst. Detta gör att höginkomsttagare med hög marginalskatt köper hus som investeringar och hyr ut. Hyran täcker faktiska kostnader, avskrivningen är rent skatteteknisk jackpott.
2021-10-12, 22:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Samtidigt som inflationsspöket skramlar och folk får Flashbacks till 70/80-talen så faller boräntorna till nya all time lows! "Räntorna kan aldrig bli lägre än såhär".

https://www.privataaffarer.se/rekordlaga-snittrantor-i-september/

Yield på 5 års bostadsobligation ligger på 0.1 till 0.4%. Varför behöver bankerna lägga en hel procentenhet som marginal? Med automatiserad och digitaliserad hantering kanske vi får se bolån ner mot 0.5%.
2021-10-13, 21:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Eller så är det en bubbla för att det är väldigt billigt att låna?
Hur skulle det kunna ge en bubbla?

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Australien har tydligen lite speciella avdragsregler för bostäder. Du får typ skriva av ditt hus på 20 år och kvitta mot din inkomst av tjänst. Detta gör att höginkomsttagare med hög marginalskatt köper hus som investeringar och hyr ut. Hyran täcker faktiska kostnader, avskrivningen är rent skatteteknisk jackpott.
Blir hela köpeskillingen reavinst när dom säljer då?
Borde väl vara så iom att ingångsvärdet borde vara 0.

Det där handlar väl bara om att flytta skatten i tiden. Från när man är ung och har det knapert, tills man är gammal och tät.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Yield på 5 års bostadsobligation ligger på 0.1 till 0.4%. Varför behöver bankerna lägga en hel procentenhet som marginal? Med automatiserad och digitaliserad hantering kanske vi får se bolån ner mot 0.5%.
Det gör dom inte heller.
2021-10-13, 21:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur skulle det kunna ge en bubbla?
Bubblan handlar om att priset på bostäder beror på räntan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in