2021-10-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, jag är medveten om hur det är att kasta ett öga på klockan när man ska hinna med en avgång. Det är ingen exakt vetenskap, utan man vill försäkra sig om att visaren inte har gått förbi en viss punkt. Den punkt då man riskerar att inte hinna fram i tid ...

Vari ligger missförståndet? Det är dagen efter mordet och i Rapport efterlyser polisen upplysningar från allmänheten. Tidningarna är fulla av vittnesmål. Det finns avsedda nummer att vända sig till med tips.

Varför skulle SE, som anar att både den nämnda tidpunkten och ett av signalementen är fel, hålla inne med den informationen om han vill hjälpa till?

Telefonerna gick uppenbarligen varma på polishuset.

Om Engström då vet vilken tid han ska med bussen eller tunnelbanan o det går säger vi 23:32...o han tittar på klockan o ser att han har ca 10min marginal är inte den tiden isåfall mkt bättre än hans utstämplingstid ?
Citera
2021-10-13, 13:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om Engström då vet vilken tid han ska med bussen eller tunnelbanan o det går säger vi 23:32...o han tittar på klockan o ser att han har ca 10min marginal är inte den tiden isåfall mkt bättre än hans utstämplingstid ?

Jovisst, men minnet kan ha påverkats av det som därpå följde. Nämnde inte AD i morgonekot hur allt kändes overkligt?

Och/eller att SE blev osäker på grund av rapporteringen i media och ville dubbelkolla.
Citera
2021-10-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jovisst, men minnet kan ha påverkats av det som därpå följde. Nämnde inte AD i morgonekot hur allt kändes overkligt?

Och/eller att SE blev osäker på grund av rapporteringen i media och ville dubbelkolla.

Alltså såklart att det är möjligt men jag tror mer att SE hade panik som GM o ville kolla av situationen...

Likadant med signalementet..

Om man inte tror på SE som GM så tror man ju heller inte på att han är stressad o har panik på morgonen 1mars...

Så det är nog att din utgångspunkt skiljer sig..
Citera
2021-10-13, 18:55
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag tycker man ska vara öppensinnad kring att förloppet faktiskt kan ha sett ut enligt nedan, det känns (från min vy) troligare, om man ska få det till att SE är GM. Men, det är bara spekulation. Och jag vill vara tydlig med att jag själv har mina tvivel om SE.

- SE ser LOP utanför biografen omkring 21. Kanske hör han dem samtala om filmen rent av.
- Tillbaka på kontoret bläddrar han i tidningar ang biografens filmvisningar. Inte omöjligt att han räknar fel när filmen ska sluta, alternativt ser en annons där filmen börjar 21, etc.
- SE utgår ifrån att filmen ska sluts vid 23, eller strax därefter.
- Han beger sig via baksidan till biografen ca 22:35
- Han stryker omkring utanför eller i närheten av biografen fram till 23, han ser inte LOP
- Omkring 23:05 till 23:10 blir han desperat och spejar in i foajén, det är i det närmaste folktomt, de enda som släntrar ut är de unga kvinnorna Storhök/Korhonen (vilka iakttar en mansperson, som man i ärlighetens namn kan tro är just SE, man behöver inte pressa särskilt hårt för att signalementet ska stämma på honom, Korhonen säger sommaren 2010 att hon är säker på att det var SE hon såg, men det kan man bortse ifrån egentligen)
- När Korhonen och Storhök går ut från biografen utgår nu SE ifrån att han missat LOP, att de redan lämnat biografen (filmen kanske slutade tidigare än han förstått, alternativt tror han att LOP gått ut via någon baksida/personalingång eller dylikt, blivit hämtade), eftersom han inte ser fler personer komma ut från någon salong bestämmer han sig för att återvända till Skandia, klockan är då ca 23:10 till 23:12 (alltså just innan folk börjar strömma ut från BM's salong).
- Stig är tillbaka på sitt rum ca 23:17, han släcker och låser, tar trappan ner och stämplar ut 23:19
- Han byter några korta fraser i steget med väktarna, kanske stannar till ända upp till 30-45 sekunder, att väktaren HO 13 veckor senare höftar med att samtalet varade i "ett par minuter", är inget konstigt.
- När han kommer ut på Sveavägen kikar han åt båda håll. Ser LOP stå borta vis Sari, alternativt vara på väg att ställa sig vid skyltfönstret. Han är osäker på om han verkligen ser rätt, även om han tycker sig känna igen deras karaktäristiska utseenden/profiler.
- Han ställer sig vid norra annonspelaren och blir varse att det faktiskt är LOP. När de börjar röra sig söder ut slår han dem följe på ett avstånd av 5-10 meter (blir sedd av NF)
- SE ser plötsligt vittnet AB ta ett steg ut från husfasaden, svaja/lufsa ett antal meter bakom LOP, för att AB inte ska notera honom, går han ut mot trottoarens ytterkant, och hinner på det viset obemärkt ikapp LOP, han väntar på dem vid södra annonspelaren intill Dekorima (placerad på dess västra sida).
- När LOP passerar annonspelaren sneddar han in och slår LOP följe (vittnet AB ser detta, de går nu så nära varandra att AB får uppfattningen att de är ett sällskap)

Jag vet inte om jag tror på detta. Men jag tycker att det är fullt möjligt. Jag har även för mig (men vill inte hugga det i sten), att det i någon tidning stod (eller om det var på någon affisch) att föreställningen BM började 21, och inte 21:15 (men detta kan jag ha fått om bakfoten). SE kan ha missuppfattat filmens början i stundens allvar, rört ihop det, därför lämnar han biografen innan LOP har kommit ut, eftersom det är rätt öde där inne och utanför.

Visst kan man vara öppensinnad och fundera över olika scenarier där SE går ut och in på Skandia hela kvällen utan att stämpla ut eller in.

Men det är svårt att bortse från att SE saknar motiv och mordvapen samt kommer ut för sent på Sveavägen för att mörda Palme.

För det är ju så mannen åklagare valt att peka ut som mördare stämplar ut denna gång, småsnackar med vakterna och därefter knallar ut och släcker Palme.

Sedan går han tillbaka till jobbet. Lägger upp bögslungan på disken och berättar om mordet för vakterna.

Det är ju jävligt otroligt egentligen, hur öppensinnad man än är.
Citera
2021-10-13, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Visst kan man vara öppensinnad och fundera över olika scenarier där SE går ut och in på Skandia hela kvällen utan att stämpla ut eller in.

Men det är svårt att bortse från att SE saknar motiv och mordvapen samt kommer ut för sent på Sveavägen för att mörda Palme.

För det är ju så mannen åklagare valt att peka ut som mördare stämplar ut denna gång, småsnackar med vakterna och därefter knallar ut och släcker Palme.

Sedan går han tillbaka till jobbet. Lägger upp bögslungan på disken och berättar om mordet för vakterna.

Jag håller med dig i stort. För egen del, tänker jag att väldigt många mord/dråp saknar egentliga motiv, de sker i stundens hetta, triggas av alkohol eller annan stimulantia (kanske i kombination) genom en skitsak (kanske en avsnäsning, eller att personen bara avvisar, meningsskiljaktigheter) eller en "fix ide" som når sin kulmen vid just själva mord/dråpförsöket (han bestämde sig att göra ett försök när/om han såg dem vid 21, exempelvis). Bara för att offret var en grandios man, behöver ju inte mordet/dråpet vara av samma dignitet.

KP lämnade väl förvisso några tänkbara motiv, men han var snål kring beskrivning av hur händelsen gått till, han hade ju kunnat kosta på sig en eller två teorier med SE som GM. Detsamma gällde vapnet. SE arbetade ju faktiskt med Smith and Wesson på KATF i slutet på femtiotalet, deltog på skyttetävlingar, åkte in på några repövningar, det fanns skjutbanor i fastigheterna han jobbade på (både SR och Skandia), samt kände vapensamlare, militärer, etc. En teori om hur han kom över vapnet, borde KP ha kostat på sig, tycker jag.
Citera
2021-10-13, 19:51
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen

Ja, det går ju såklart att spekulera vidare.
Som GM borde han ju inte känna sig trygg någonstans. Han vet heller inte vad som skett på mordplatsen efter att han tagit till flykt.
Vad polisen gjort eller vad väktarna från Skandia gjort.
Polisen kunde varit där och kollat med väktarna.
Att ens närma sig mordplatsen efter århundradets brott är en chansning i sig.

GM SE osannolika flyt startar direkt.(Bortsett från det chansartade skottet)
Inkompetenta poliser, väktare som inte "märker nåt", ingen som "kommer i vägen" eller känner igen honom o.s.v.
Citera
2021-10-13, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det går ju såklart att spekulera vidare.
Som GM borde han ju inte känna sig trygg någonstans. Han vet heller inte vad som skett på mordplatsen efter att han tagit till flykt.
Vad polisen gjort eller vad väktarna från Skandia gjort.
Polisen kunde varit där och kollat med väktarna.
Att ens närma sig mordplatsen efter århundradets brott är en chansning i sig.

GM SE osannolika flyt startar direkt.(Bortsett från det chansartade skottet)
Inkompetenta poliser, väktare som inte "märker nåt", ingen som "kommer i vägen" eller känner igen honom o.s.v.

OM nu SE är GM, så sprang han sannolikt inte benen av sig uppe på åsen innan han landade tillbaka på Skandia (kanske passerade han mp först), han drog inga direkta blickar till sig, pga sin person och vårdade yttre, och förmodligen gick han lugnt och stilla, eller i promenadtakt när platsen. Hade GM sett ut som typ Roger Östlund och sprungit likt en vettskrämd höna hade någon säkert ringat in honom av bara farten, SE såg alldeles för alldaglig och oskyldig ut (plus att signalementen spretade). Men, han behöver som sagt inte ha med mordet att göra för fem öre. Bara vara en clown. Det är snudd på 50/50.
Citera
2021-10-13, 20:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
OM nu SE är GM, så sprang han sannolikt inte benen av sig uppe på åsen innan han landade tillbaka på Skandia (kanske passerade han mp först), han drog inga direkta blickar till sig, pga sin person och vårdade yttre, och förmodligen gick han lugnt och stilla, eller i promenadtakt när platsen. Hade GM sett ut som typ Roger Östlund och sprungit likt en vettskrämd höna hade någon säkert ringat in honom av bara farten, SE såg alldeles för alldaglig och oskyldig ut (plus att signalementen spretade). Men, han behöver som sagt inte ha med mordet att göra för fem öre. Bara vara en clown. Det är snudd på 50/50.

Vittnena på mordplatsen säger sig inte ha sett en Roger Östlund eller någon åt det hållet, så varför skulle de då fatta misstankar mot en sådan?

Ett så tidigt återkommande till mordplatsen är inget annat än en rejäl chansning och flax att han ingen kände igen honom.
Det skulle möjligen förklara några av det uppgifter SE kommer med om mordplatsen efter skotten, men jag har svårt att se att han är tillbaka innan 23:28 då ambulans och Lisbeth lämnar platsen.
Det gör då att SE's uppgifter rörande Lisbeth är chansningar/lögner.
Citera
2021-10-13, 20:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vittnena på mordplatsen säger sig inte ha sett en Roger Östlund eller någon åt det hållet, så varför skulle de då fatta misstankar mot en sådan?

Ett så tidigt återkommande till mordplatsen är inget annat än en rejäl chansning och flax att han ingen kände igen honom.
Det skulle möjligen förklara några av det uppgifter SE kommer med om mordplatsen efter skotten, men jag har svårt att se att han är tillbaka innan 23:28 då ambulans och Lisbeth lämnar platsen.
Han chansade och gissade fel och ljög om glasögonvittnet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-13 kl. 20:26.
Citera
2021-10-13, 20:32
Bannlyst
Citat:

Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Jag menade att om GM var en Roger Östlund-figur, och så sedan sprang som en skållad bäver uppe på åsen, så är ju risken avsevärt högre, att polis fått korn på honom och plockat in honom. Till skillnad mot en GM som gick propert klädd, promenerade sakta och fint.
Citera
2021-10-13, 20:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han chansade och gissade fel och ljög om glasögonvittnet.

Ja eftersom han är din GM så måste han ju gjort det.
Citera
2021-10-13, 20:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Jag menade att om GM var en Roger Östlund-figur, och så sedan sprang som en skållad bäver uppe på åsen, så är ju risken avsevärt högre, att polis fått korn på honom och plockat in honom. Till skillnad mot en GM som gick propert klädd, promenerade sakta och fint.

Ja, håller med, Roger Östlund syntes överallt denna kväll.
Och en GM med sådant beteende är ju såklart enklare att lägga på minnet och känna igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in