Citat:
Ursprungligen postat av
Motorprinsen
Visst kan man vara öppensinnad och fundera över olika scenarier där SE går ut och in på Skandia hela kvällen utan att stämpla ut eller in.
Men det är svårt att bortse från att SE saknar motiv och mordvapen samt kommer ut för sent på Sveavägen för att mörda Palme.
För det är ju så mannen åklagare valt att peka ut som mördare stämplar ut denna gång, småsnackar med vakterna och därefter knallar ut och släcker Palme.
Sedan går han tillbaka till jobbet. Lägger upp bögslungan på disken och berättar om mordet för vakterna.
Det är ju jävligt otroligt egentligen, hur öppensinnad man än är.
Jag håller med dig i stort. För egen del, tänker jag att väldigt många mord/dråp saknar egentliga motiv, de sker i stundens hetta, triggas av alkohol eller annan stimulantia (kanske i kombination) genom en skitsak (kanske en avsnäsning, eller att personen bara avvisar, meningsskiljaktigheter) eller en "fix ide" som når sin kulmen vid just själva mord/dråpförsöket (han bestämde sig att göra ett försök när/om han såg dem vid 21, exempelvis). Bara för att offret var en grandios man, behöver ju inte mordet/dråpet vara av samma dignitet.
KP lämnade väl förvisso några tänkbara motiv, men han var snål kring beskrivning av hur händelsen gått till, han hade ju kunnat kosta på sig en eller två teorier med SE som GM. Detsamma gällde vapnet. SE arbetade ju faktiskt med Smith and Wesson på KATF i slutet på femtiotalet, deltog på skyttetävlingar, åkte in på några repövningar, det fanns skjutbanor i fastigheterna han jobbade på (både SR och Skandia), samt kände vapensamlare, militärer, etc. En teori om hur han kom över vapnet, borde KP ha kostat på sig, tycker jag.