2021-10-13, 08:57
Medlem
Liten fundering angående den öppna och larmade dörren.

Hur kan SE förutsätta att den fortfarande skall vara öppen i ett tänkt scenario om Skandiamannen använt sig av densamma?
Det vill säga..OM SE öppnar dörren(var det runt 22.35?)och går ut genom densamma för att ta sig till Grand,hur kan SE förutsätta att denna dörr fortfarande skall vara öppen när han återkommer till Skandia?

Dörren är ju larmad.Visserligen så brukade den stå öppen,men det går väl inte att bortse från att väktaren i receptionen(AK) skulle ha reagerat säg 23.05 och därefter sett till så att den stängts?

Oavsett så kan väl inte SE förutsätta att ALG inte kommer hinna stänga dörren innan SE hinner tillbaka från Grand?
ALG stänger ju onekligen dörren 23.22..vad finns det som talar emot att hon lika gärna skulle kunna stängt dörren 23.17 exempelvis?
Det var ju under lång tid som ALGs väktarrunda pågick.Fem minuter hit eller dit är i sammanhanget ingenting då ALGs hela rondtid handlade om timmar vad jag kan förstå?

Som jag förstått saken så börjar hon ju runt 21.00..och uppenbarligen så är hon fortsatt på rundan 23.22
Citera
2021-10-13, 09:13
Medlem
Tidsaspekten?

Jag har sett uppgifter om att det tar cirka 3,5 minuter att ta sig från biografen Grand till Skandias baksida och rusa in genom den fortfarande öppna dörren.

Paret Palme börjar sin promenad från Grand cirka 23.15.Vad jag förstår så bör dessutom SE haft med sig jättepuffran redan vid Grand för att ovanstående tidsåtgång om 3,5 minuter skall hålla.

Som jag begriper det utifrån de givna omständigheterna så måste alltså SE springa från Grand tillbaka till Skandia och han måste göra detta med jättepuffran skumpandes omkring i någon form av rockinnerficka eller dylikt.
Därefter så kan han nu stämpla ut och därefter samtala med väktarna i receptionen,helt oberörd och helt utan att uppvisa något som helst synligt tecken på att han precis lubbat från Grand med 1,5 kilo skumpandes omkring i rocken.Tillkommer att han inte kan veta att dörren om baksidan fortfarande skall vara öppen.Tillkommer att han inte kan veta var paret Palme befinner sig någonstans.

Alltså,vän av ordning måste ju ställa sig rimligt tvivlande till sådant här scenario.
Hur kan någon anse att detta förlopp skall vara sannolikt?
Citera
2021-10-13, 09:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Tidsaspekten?

Jag har sett uppgifter om att det tar cirka 3,5 minuter att ta sig från biografen Grand till Skandias baksida och rusa in genom den fortfarande öppna dörren.

Paret Palme börjar sin promenad från Grand cirka 23.15.Vad jag förstår så bör dessutom SE haft med sig jättepuffran redan vid Grand för att ovanstående tidsåtgång om 3,5 minuter skall hålla.

Som jag begriper det utifrån de givna omständigheterna så måste alltså SE springa från Grand tillbaka till Skandia och han måste göra detta med jättepuffran skumpandes omkring i någon form av rockinnerficka eller dylikt.
Därefter så kan han nu stämpla ut och därefter samtala med väktarna i receptionen,helt oberörd och helt utan att uppvisa något som helst synligt tecken på att han precis lubbat från Grand med 1,5 kilo skumpandes omkring i rocken.Tillkommer att han inte kan veta att dörren om baksidan fortfarande skall vara öppen.Tillkommer att han inte kan veta var paret Palme befinner sig någonstans.

Alltså,vän av ordning måste ju ställa sig rimligt tvivlande till sådant här scenario.

Relevanta frågor och märkligt att det inte ifrågasatts tidigare eller inte. Det är kanske nu folk börjar vakna?

Detta med slumpen att SE springer rakt i famnen på Palme är ju något som diskuterats lite nu på sistone.

Men du är ju såklart inne på andra intressanta delar här.
TP beskriver ju SE varandes vid grand där Korhonen ser hans ångestfyllda blick på andra sidan glasdörrarna. En ångest för att han där och då sannolikt beslutat sig för att mörda Palme.
Men en ångestfylld blick är inget som bevittnas av väktarna.
Det är SE själv som påpekar en viss brådska då han ska hinna med Tunnelbanan.

Tror flera nu börjar tvivla om Grand och då försvinner ju kanske även teorin om larmande dörren.
Men upp kommer då frågan hur SE fick reda på att Palme var på stan?

Eller var det en rejäl slump att han inte visste något alls om Palme och plötsligt sprang in i famnen på Palme? Beslutade sig snabbt...o.s.v.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-13 kl. 09:52.
Citera
2021-10-13, 09:56
Medlem
En annan sak som är aningens irriterande i SE sammanhang är det slarviga uttrycket att han varit ute och druckit middag och hans efterföljande berusning i sådant fall har bäring för dådets genomförande.

Det finns ingenting i materialet överhuvudtaget som pekar emot att SE varit berusad överhuvudtaget klockan 23.21.30
En lätt så kallad salongsberusning kan naturligtvis inte uteslutas,men det är maximalt vad vi kan sträcka oss till plus att alla bör ha i minne att inte ens denna salongsberusning kan påvisas på något som helst sätt.

Ingen av alla de som SE träffar på och pratar med från den exakta tiden för hans utstämpling tills dess att SE slutligen beger sig hem till Täby,ingen av dem påpekar överhuvudtaget att SE verkar det minsta berusad eller att han luktar sponken eller att han på något annat sätt skulle påvisa intag av alkoholhaltiga drycker tidigare under kvällen den 28 Februari.

Det är naturligtvis fortfarande möjligt att Stig under kvällen unnat sig en stänkare eller två..men knappast mera än detta.Vidare så påverkar detta eventuella lilla intag inte honom alls eller får någon annan person att reagera överhuvudtaget.Skälet till att SE troligen intar maximalt en mycket liten mängd alkohol kvällen den 28 Februari finns dessutom i materialet.Han skall ju tidigt iväg till Idre påföljande morgon och jag utgår ifrån att SE med fru ämnar bila dit.Att han håller igen kvällen den 28 Februari gällande alkoholintag är därför naturligt och logiskt.

Jag blir irriterad på debatt där det låter som det brunnit till i huvudet på full SE och att han därför skjuter OP.

Allt talar för att han inte på något som helst avgörande sätt var alkoholpåverkad i sådan omfattning klockan 23.21.30 att detta har någon som helst inverkan på dådets genomförande.
Citera
2021-10-13, 10:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vi har ingen aning om vilka nyhetssändningar eller tidningar SE läste
Det jag skrev här var att SE hade lyssnat på Ekot kl. 01:10. Om du kollar i förhöret 860425 så ser du att han själv berättar att han lyssnade på det programmet när han kom hem. Redan här bör alltså SE ha reagerat på att polisen gick ut i media med det "felaktiga" signalementet (det som byggde på en observation någon hade gjort av SE själv springandes in i gränden), så det är väl inte orimligt att tänka sig att han sedan fortsatte att följa radio- och TV-sändningarna under natten/morgonen med visst intresse. Lite svårt att sova bör han i alla fall ha haft den natten, det kan ju inte ha varit så kul att vara utpekad som statsministermördare.

Citat:
Skryter om att han sett mördaren?

"Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbeth Palme pekade mot Tunnelgatan".
"När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka."
-"Mördaren, för det måste ha varit en man, stod då still någon sekund innan han sprang vidare."

Är detta att skryta? Eller är det ett taffligt försök av dig att skriva ned SE ytterligare?
Jag tycker nog tvärtom att man bör hålla öppet för att SE faktiskt kan ha sett mördaren. Kolla in särskilt den beskrivning han ger i tidningarna av hur den flyende mördaren stannar till en bit in i gränden, vänder sig om och tittar mot brottsplatsen några sekunder, och sedan springer vidare. Det här går bra ihop med de uppgifter som t.ex. Lisbeth Palme och Hans J har lämnat angående gärningsmannens rörelsemönster (man bör dock kolla upp så att inte SE kan ha tagit även det här från t.ex. media).
Senast redigerad av Draifos 2021-10-13 kl. 10:24.
Citera
2021-10-13, 10:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det jag skrev här var att SE hade lyssnat på Ekot kl. 01:10. Om du kollar i förhöret 860425 så ser du att han själv berättar att han lyssnade på det programmet när han kom hem. Redan här bör alltså SE ha reagerat på att polisen gick ut i media med det "felaktiga" signalementet (det som byggde på en observation någon hade gjort av SE själv springandes in i gränden), så det är väl inte orimligt att tänka sig att han sedan fortsatte att följa radio- och TV-sändningarna under natten/morgonen med visst intresse. Lite svårt att sova bör han i alla fall ha haft den natten, det kan ju inte ha varit så kul att vara utpekad som statsministermördare.

Ekot:
"Polisen söker en man i 35-40 års åldern med mörkt hår och lång mörk rock"

Mot bakgrund av Lisbeths signalement på GM med "mörkblå jacka" så ser väl även du att något inte stämmer?

Som GM bör han väl ha haft otroligt svårt att sova flera nätter.
Men även som vittne bör han väl ha haft en hel del intryck att bearbeta.

Citat:
Jag tycker nog tvärtom att man bör hålla öppet för att SE faktiskt kan ha sett mördaren. Kolla in särskilt den beskrivning han ger i tidningarna av hur den flyende mördaren stannar till en bit in i gränden, vänder sig om och tittar mot brottsplatsen några sekunder, och sedan springer vidare. Det här går bra ihop med de uppgifter som t.ex. Lisbeth Palme och Hans J har lämnat angående gärningsmannens rörelsemönster (man bör dock kolla upp så att inte SE kan ha tagit det här från media).

Skitsnack! SE är mördaren för dig. <punkt>
Vad du vill hålla öppet åt andra hållet är trams.
Kan dra upp några av dina gamla inlägg som just visar på detta trams!

Nej några dagar senare står det nog klart för SE att det just är vittnen Lars han sett.

HJ ser ingen som står still i flera sekunder, vilket Lisbeth och SE gör.
Lisbeth och HJ ser en springande person som vänder sig om.
Citera
2021-10-13, 11:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ekot:
"Polisen söker en man i 35-40 års åldern med mörkt hår och lång mörk rock"

Mot bakgrund av Lisbeths signalement på GM med "mörkblå jacka" så ser väl även du att något inte stämmer?
Javisst, det är ju helt klart att de signalementen som polisen gick ut med under natten gällde två helt olika personer. SE i lång mörk rock resp. mannen med den mörkblå täckjackan.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-13 kl. 12:39.
Citera
2021-10-13, 12:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Skitsnack! SE är mördaren för dig. <punkt>
Vad du vill hålla öppet åt andra hållet är trams.
Kan dra upp några av dina gamla inlägg som just visar på detta trams!

Nej några dagar senare står det nog klart för SE att det just är vittnen Lars han sett.

HJ ser ingen som står still i flera sekunder, vilket Lisbeth och SE gör.
Lisbeth och HJ ser en springande person som vänder sig om.
Håller inte med. SE kan faktiskt ha sett gärningsmannen. Jag tycker att SE, Lisbeth och Hans J lämnar samstämmiga uppgifter här:

Och SE höll in i det sista (intervjun i Skydd & Säkerhet 1992) fast vid att det nog var mannen med den blå täckjackan som var mördaren:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992.pdf
Senast redigerad av Draifos 2021-10-13 kl. 12:32.
Citera
2021-10-13, 12:01
Medlem
Citat:
Tidsaspekten?

Det är ett helt osannolikt scenario och om SE hade planerat att skjuta OP borde han ju ha stämplat ut redan när han via bakdörren gick ut vid 22.35. OM SE ändå var vid Grand så måste han ha gått före makarna vilket inte stöds av vittnen. Att det finns vittnesmål som beskriver någon med uppenbara likheter av SE vid grand gör att man inte helt kan utesluta att han ändå varit där . Även om det är osannolikt. Ett annat alternativ är att han var där men inte är GM men även det är svårt få ihop med tanke på utstämplingstiden.
Citera
2021-10-13, 12:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Håller inte med. SE kan faktiskt ha sett gärningsmannen. Jag tycker att SE, Lisbeth och Hans J lämnar samstämmiga uppgifter här:

Och SE höll in i det sista (intervjun i Skydd & Säkerhet 1992) fast vid att det nog var mannen med den blå täckjackan som var mördaren:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992.pdf

Eller HJ som såg LJ?

Vart i Skydd och Säkerhet får du ut att mannen som SE själv iakttog i gränden är mördaren?
Citera
2021-10-13, 12:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Javisst, det är ju helt klart att de signalementen som polisen gick ut med under natten gällde två helt olika personer. SE i lång mörk rock resp. mannen med den mörkblå täckjackan.

Vad är det du säger? "Helt klart" att det är på detta sättet?
Varför är detta klart?
Citera
2021-10-13, 12:59
Bannlyst
Citat:
En annan sak som är aningens irriterande i SE sammanhang är det slarviga uttrycket att han varit ute och druckit middag och hans efterföljande berusning i sådant fall har bäring för dådets genomförande.

Det finns ingenting i materialet överhuvudtaget som pekar emot att SE varit berusad överhuvudtaget klockan 23.21.30
En lätt så kallad salongsberusning kan naturligtvis inte uteslutas,men det är maximalt vad vi kan sträcka oss till plus att alla bör ha i minne att inte ens denna salongsberusning kan påvisas på något som helst sätt.

Ingen av alla de som SE träffar på och pratar med från den exakta tiden för hans utstämpling tills dess att SE slutligen beger sig hem till Täby,ingen av dem påpekar överhuvudtaget att SE verkar det minsta berusad eller att han luktar sponken eller att han på något annat sätt skulle påvisa intag av alkoholhaltiga drycker tidigare under kvällen den 28 Februari.

Det är naturligtvis fortfarande möjligt att Stig under kvällen unnat sig en stänkare eller två..men knappast mera än detta.Vidare så påverkar detta eventuella lilla intag inte honom alls eller får någon annan person att reagera överhuvudtaget.Skälet till att SE troligen intar maximalt en mycket liten mängd alkohol kvällen den 28 Februari finns dessutom i materialet.Han skall ju tidigt iväg till Idre påföljande morgon och jag utgår ifrån att SE med fru ämnar bila dit.Att han håller igen kvällen den 28 Februari gällande alkoholintag är därför naturligt och logiskt.

Jag blir irriterad på debatt där det låter som det brunnit till i huvudet på full SE och att han därför skjuter OP.

Allt talar för att han inte på något som helst avgörande sätt var alkoholpåverkad i sådan omfattning klockan 23.21.30 att detta har någon som helst inverkan på dådets genomförande.

Jag tycker man ska vara öppensinnad kring att förloppet faktiskt kan ha sett ut enligt nedan, det känns (från min vy) troligare, om man ska få det till att SE är GM. Men, det är bara spekulation. Och jag vill vara tydlig med att jag själv har mina tvivel om SE.

- SE ser LOP utanför biografen omkring 21. Kanske hör han dem samtala om filmen rent av.
- Tillbaka på kontoret bläddrar han i tidningar ang biografens filmvisningar. Inte omöjligt att han räknar fel när filmen ska sluta, alternativt ser en annons där filmen börjar 21, etc.
- SE utgår ifrån att filmen ska sluts vid 23, eller strax därefter.
- Han beger sig via baksidan till biografen ca 22:35
- Han stryker omkring utanför eller i närheten av biografen fram till 23, han ser inte LOP
- Omkring 23:05 till 23:10 blir han desperat och spejar in i foajén, det är i det närmaste folktomt, de enda som släntrar ut är de unga kvinnorna Storhök/Korhonen (vilka iakttar en mansperson, som man i ärlighetens namn kan tro är just SE, man behöver inte pressa särskilt hårt för att signalementet ska stämma på honom, Korhonen säger sommaren 2010 att hon är säker på att det var SE hon såg, men det kan man bortse ifrån egentligen)
- När Korhonen och Storhök går ut från biografen utgår nu SE ifrån att han missat LOP, att de redan lämnat biografen (filmen kanske slutade tidigare än han förstått, alternativt tror han att LOP gått ut via någon baksida/personalingång eller dylikt, blivit hämtade), eftersom han inte ser fler personer komma ut från någon salong bestämmer han sig för att återvända till Skandia, klockan är då ca 23:10 till 23:12 (alltså just innan folk börjar strömma ut från BM's salong).
- Stig är tillbaka på sitt rum ca 23:17, han släcker och låser, tar trappan ner och stämplar ut 23:19
- Han byter några korta fraser i steget med väktarna, kanske stannar till ända upp till 30-45 sekunder, att väktaren HO 13 veckor senare höftar med att samtalet varade i "ett par minuter", är inget konstigt.
- När han kommer ut på Sveavägen kikar han åt båda håll. Ser LOP stå borta vis Sari, alternativt vara på väg att ställa sig vid skyltfönstret. Han är osäker på om han verkligen ser rätt, även om han tycker sig känna igen deras karaktäristiska utseenden/profiler.
- Han ställer sig vid norra annonspelaren och blir varse att det faktiskt är LOP. När de börjar röra sig söder ut slår han dem följe på ett avstånd av 5-10 meter (blir sedd av NF)
- SE ser plötsligt vittnet AB ta ett steg ut från husfasaden, svaja/lufsa ett antal meter bakom LOP, för att AB inte ska notera honom, går han ut mot trottoarens ytterkant, och hinner på det viset obemärkt ikapp LOP, han väntar på dem vid södra annonspelaren intill Dekorima (placerad på dess västra sida).
- När LOP passerar annonspelaren sneddar han in och slår LOP följe (vittnet AB ser detta, de går nu så nära varandra att AB får uppfattningen att de är ett sällskap)

Jag vet inte om jag tror på detta. Men jag tycker att det är fullt möjligt. Jag har även för mig (men vill inte hugga det i sten), att det i någon tidning stod (eller om det var på någon affisch) att föreställningen BM började 21, och inte 21:15 (men detta kan jag ha fått om bakfoten). SE kan ha missuppfattat filmens början i stundens allvar, rört ihop det, därför lämnar han biografen innan LOP har kommit ut, eftersom det är rätt öde där inne och utanför.
Senast redigerad av papperslapp2021 2021-10-13 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in