2021-10-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Många tycks ju missa att den genomsnittliga användaren är en total idiot som har svårigheter med att avinstallera ett program själv. Underbart att se.

För någon vecka sedan chockade jag en tjej som fortfarande använder IE att ja, man kan faktiskt ta bort reklamen på YouTube.

Precis. Jag tror många här missar det. Att den genomsnittliga användaren är en total idiot kan ju dock även vara positivt, då det inte finns speciellt mycket att lära om.
Citera
2021-10-10, 16:50
Avslutad
Citat:
Om det är en sak jag lärt mig av mina år här (brukar hoppa konton ofta) är att du alltid har en klump idioter som absolut inte läser en enda rad i trådarna de postar i.

Men ja, på kontor, förutsatt att användarna inte är utvecklingsstörda AKA gamla så fungerar Linux perfekt, speciellt med en IT-avdelning som är kompetent. Problemet är att Linux fortfarande har barnsjukdomar. Mitt Linux Mint la av häromdagen. Anledningen? Antagligen för att hårddiskutrymmet tog slut. Trodde inte mina ögon.

Hur menar du med barnsjukdomar då både Facebook och Google kör linux i sina servermiljöer och de kräver väl en viss driftsäkerhet ändå?

edit : alltså ja visst. Datorer handlar om kunskapströsklar och att man måste lära sig saker. Jag tycker inte det är orimliga krav om man ska jobba som tjänsteman inom skattefinansierad förvaltning. Men där har ju teknikerna ett ansvar att förenkla och dokumentera och vara hjälpsamma och inte göra det svårt för slutanvändarna.

Samtidigt tycker jag att rekryteringarna inte borde ha gjorts av "Maggans son som är bra på data" på 90-talet när digitaliseringen började och Maggans son gick vidare för länge sen efter millenieskifte och 2008 och har bara lämnat skit efter sig.

Rekrytera från högskolan och inte gamers så ska ni se att de människor som ansvarat för stordatordriften i det här landet vet precis vad man talar om när man talar om att följa allmäna standarder och inte förlita sig på vad företag försöker sälja på en.

Inte ens IBM klarade sig undan den lien.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-10 kl. 17:09.
Citera
2021-10-11, 06:51
Avslutad
Måndag så tänkte bara släppa den här tanken innan kaffet och sluta hogga tråden.

Men hur vore det om man satte upp en Crowdfund och drev projektet att sälja in opensource i kommunerna på allvar? Det är ju ingen brist på genier med tid här på Flashback och flera verkar ju oerhört kunniga även de autodidakta som oftast är själva basen i Open Source communityt?

Det kommer nämligen visa sig att när alla får vara med och forma så kommer de flesta köpa en färdig produkt därför att de orkar inte options. De fattar dock alltid hur man byter färg på temat så man blir helt desorienterad och hur man får igång Spotify.

Det jag påpekar är att det svenskaste som finns är att beställa en pizza med extra ananas för ingenstans visar sig svenskens personlighet så tydligt som när de väljer pizza. Självständigheten hos tjugo generationer vikingar med rimfrost i skägget de väljer sin custom pizza toppings på den där degbiten med smält ost. Ingen väljer något alls på donken trots pekskärm och allt konstnärligt är ett skämt och alla inblandade är förödmjukade.

Ska vi behålla kompetens i Sverige eller inte? Man måste ha mål och mening med vad man håller på med? Kommunen kan ju skapa lite arbetstillfällen om inte annat. Konsult kurtisan jobbtorg whatever. Det handlar väl mer om att sälja en produkt.

Nä men nu måste jag agera min ålder igen. Hoppas på en rolig tråd som leder till något.

Calzone med ananas. Eller Inbakad Hawaii. Det är frågan för alla utom grossisten som är glad så länge kunden är glad.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-11 kl. 07:45.
Citera
2021-10-11, 09:06
Avslutad
Nu fick jag nått konstigt skit från Krisinfo om en olycka på E18 och då tänker jag som så att tänk om maoisterna atombombar Taiwan och Kim spårar ur och sarinförgiftar dricksvattnet i Redmond så Mario dör och Nintendo America slutar släppa updates så BLM bränner ner rubbet and everything goes silent over there. What then?

Det är klart vi ska ha en svensk myndighetsdistro någon av sveriges 290 kommuner måste ju gå att få att satsa på ett sånt projekt även inom dagverksamheten? Kommunen använder community based open source software. Jag tycker det borde sälja sig självt? Låter som en jingel nästan.

Jag vill dock inte bli inblandad i sån skit. F*ck The Man bränn skatteverket och lägg LSD i kaffeautomaten. Nä men nu har jag tänkt färdigt på det här.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-11 kl. 09:09.
Citera
2021-10-11, 11:36
Avslutad
Citat:
Kommer för det första aldrig hända, för det andra så kanske du borde hålla tillbaka på rökat?

Det var väl inget otrevligt jag skrev så istället för ad hominem som är en vahettere argumentation fallacy bör du göra ett argument för att Sverige inte ska vara oberoende utländsk storfinans i sin förvaltning i så stor utsträckning som möjligt samt tänka på CO2 målen.

Jag har tänkt färdigt på det här nu det där var ett onödigt påhopp. Jag har radat upp massor med argument och hur man skulle kunna göra ett experiment kring detta i den här tråden och försökt bidra. Om vi inte kommer längre än ad hominem varför deltar du i tråden?

Vad är det här för forum egentligen?

Vi försöker diskutera något här. Frankrike har redan linux överallt i sin förvaltning jag fattar att det är svårt med dvorak och fransoser men de har vissa principer i sin republik som är intressanta. Eftersom kommunen inte är ett vinstdrivande företag utan har ett helt annat mandat så finns det ingenting konstigt att frågan ställs.

https://opensource.org/personas/government

"WhiteHouse.gov runs on open source" tänka sig.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-11 kl. 12:13.
Citera
2021-10-11, 12:43
Avslutad
Alla större plattformar driftar linux Amazon Facebook Google det är rätt många kundkonton och transaktioner och pengar som passerar genom deras verksamhet dagligen.

Att drifta Sverige på 10 miljoner invånare är inte en så stor grej i datakraft räknat idag. Man kan se den kommunala verksamheten som skogsbruk som en gång sysselsatte hela Sverige och idag sköter en skogsbruksmaskin hela avverkningen.

Det är ett helt ointressant IT vem f-n vill bli kommunanställd då kan man lika gärna börja med modelltåg. Sitt där med Windows då men gnäll inte på skatten och gnäll inte på säkerhetspolitik.

Kommunens behov av datakraft går mot oändligheten. Det är en naturlag. Jag ber alla om ursäkt.

Nä alltså tack för mig.
Senast redigerad av RX-78-2Gundam 2021-10-11 kl. 12:58.
Citera
2021-10-11, 19:43
Medlem
handtralalas avatar
Skulle tro att många kommuner kör linux på servernivå. På användarnivå är det alldeles för dåligt stöd från hårdvarutillverkare för att det ska bli annat är katastrof och skenande supportkostnader. Alldeles bortsett från de enorma kostnaderna för att få användarna att lära sig ett nytt system. Man prövade det i provinsen Extremadura i Spanien i början av 2000-talet och även i Tyskland under samma tid, men man man la ner projekten pga för stora totalkostnader jämfört med Windows.
Citera
2021-10-12, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
De flesta verktygen är väl ändå webbaserade så användarvänligheten behöver väl inte vara särskilt mycket sämre? Vad är det i Linux som är så mycket svårare än andra os? (Har själv inte använt linux särskilt mycket). För visst är det så att Linux bygger på Unix precis som Mac?
/ I det stora hela JA och det finns inga virus till Linux heller
Citera
2021-10-12, 23:30
Medlem
En sak jag tror att vi alla har underskattat är bristen på anledning att byta: varför skall någon kommun/landsting/stat byta till ett nytt OS om det inte erbjuder något som de saknar? Det är lite "Man vet vad man har, men inte vad man får" över det. Jag tror att innan våra offentliga förvaltningar har en väldigt bra anledning att byta så kommer de inte att byta. Men när de väl gör det så kan det tänkas gå snabbt, se tex hur fort världens 500 snabbaste datorer gick från att köra främst Unix (med några få som körde Windows/iOS) till att bara köra Linux: välj "Operating system family" i drop-down-listan under "Category" och dra sedan i båda sliderna så du ser grafen från 1993 fram till idag. Linux dyker upp cirka 1998 och redan efter sju år har Linux 50% av världens snabbaste datorer. 90% av marknaden tog till 2010, och 2017 eller däromkring hade linux tagit över 100% (!!) av marknaden.

När kommun/landsting/stat får en tillräckligt bra anledning att byta till Linux kan det gå lika fort där.
Citera
2021-10-13, 04:20
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord

Det finns, men de är inte vanliga och de har svårare att få fäste pga sättet som linux hanterar adminrättigheterna på systemet.

https://www.unixmen.com/meet-linux-viruses/
https://www.makeuseof.com/tag/linux-virus-malware-truth/
Senast redigerad av Amiron 2021-10-13 kl. 04:23.
Citera
2021-10-13, 09:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Det beror på att man skippar "virus-tänket" och går direkt på att utnyttja opatchade sårbarheter istället..
Citera
2021-10-13, 15:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Desto fler som går över till Linux, desto fler kommer att börja skriva virus till Linux. Hackers programmerar virus och malware till de operativsystem som flest kör vilket gör att det är mera lönsamt att skriva spyware och virus till Windows än till Linux och MacOS. Hade flest kört Linux så hade Linux haft flest virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in