2021-10-13, 08:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, vaccin till riskgrupperna är bra.
Till 12 åringar, inte lika bra..

Sverige tvekade länge över detta. Men tydligen så överväger nyttan med vaccinet riskerna även för dessa barn.
Citera
2021-10-13, 08:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som inte stämmer med verkligheten vare sig i Manaus, Brasilien och i Iran.

Det är liksom vitsen med mitt inlägg.

De där undersökningarna du hänvisar till har de begränsningar som jag tar upp i mitt inlägg. Argumentera mot dem.

Ett annat problem med dessa undersökningar och även när det gäller vacciner är att man inte kan utsätta någon för verklig smitta. Av förståeliga etiska skäl. Man har två problem når det gäller immunitet. Dels är det avtagande antikroppsnivåer, vilket man ser både vid vaccinering och vid genomgången sjukdom, dels nya varianter av viruset. Särskilt när det gäller det senare vet man inte med säkerhet om uppmätta antikroppar, t-celler eller Gud Fader och hans moster skyddar emot.

Försök ta in hela mitt inlägg om du kan.

Hur gick det med den engelska studien där man skulle göra just det? Hur nu den gick igenom etikprövningen?
Citera
2021-10-13, 08:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur gick det med den engelska studien där man skulle göra just det? Hur nu den gick igenom etikprövningen?
Det vore verkligen intressant att få veta. Så vet någon något?
Citera
2021-10-13, 08:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det vore verkligen intressant att få veta. Så vet någon något?

Hittade en länk:
https://www.the-scientist.com/news-opinion/q-a-human-challenge-studies-of-covid-19-underway-in-uk-68908
Citera
2021-10-13, 08:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Antikropparna verkar försvinna även vid naturlig infektion - men det tar längre tid.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/02/ny-studie-antikroppar-kvar-efter-nio-manader/

96% hade kvar sina antikroppar efter 9 månader - två tredjedelar har uppmätt T-cellsminne.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/07/studie-antikroppar-kvar-ett-ar-efter-lindrig-covid/

80% hade kvar sina antikroppar efter 12 månader.

Observera att man pratar om MÄTBARA NIVÅER.

När man mätt vaccinens effekt så mäter man ju hur många procents skydd det ger - inte hur många antikroppar som finns kvar.

Man kan ju fundera på hur många av dessa 80% som har kvar mätbara metoder verkligen är skyddade mot smitta. Ger minsta möjliga mätbara nivå av antikroppar ett lika bra skydd som 2-6 månader efter den naturliga infektionen?
"Mätbara nivåer" är försiktigt uttryckt. Hittills håller de, men då bör vi minnas att communityn är sjukvårdspersonal som utsätts för viruset mer och oftare än genomsnittet (vilket gör att antikroppsnivåerna hålls uppe). Genombrottsinfektion var inte speciellt vanligt efter 9 månader (senaste gången det studerades).

Nu handlade dock inte mitt inlägg om det. Ifrågasätter du datan om att 90% av infekterade utvecklar antikroppar? Arbetet ville nämligen såga ungefär samtliga immunitetsstudier som existerar med argumentet att dessa grundar sig på redan uppmätta antikroppar.
Citera
2021-10-13, 08:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men snälla du, har du inte läst mitt första inlägg? Förstår du inte frågeställningarna i det?

Försök en gång till.
Jag svarade på det jag citerade.

Ifrågasätter du att 90% av infekterade utvecklar antikroppar?
Citera
2021-10-13, 08:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
USA öppnar upp för fullvaccinerade turister!

Nice, nu kan jag åka och hälsa på en gammal polare i Split Rock!

Läste senast igår kväll på alla officiella sidor från USA jag kunde hitta (då jag håller på och bokar biljetter och inte är vaccinerad)

Ingen annan information än att det är PCR-test som gäller senast 3 dagar innan avresa, ingen skillnad på vaccinerad eller ovaccinerad.
Citera
2021-10-13, 09:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Läste senast igår kväll på alla officiella sidor från USA jag kunde hitta (då jag håller på och bokar biljetter och inte är vaccinerad)

Ingen annan information än att det är PCR-test som gäller senast 3 dagar innan avresa, ingen skillnad på vaccinerad eller ovaccinerad.

Om du inte är vaccinerad så får du stanna hemma.

https://www.schengenvisainfo.com/news/official-us-to-open-borders-for-vaccinated-travellers-from-eu-uk-in-november/

Citat:
Official: US to Open Borders for Vaccinated Travellers From EU & UK in November
Citera
2021-10-13, 09:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar lite på om antikroppsbehandling är något som diskuterats i tråden? Tydligen finns den möjligheten i USA, i vart fall i vissa delstater. Effektivt som sjutton verkar det dock vara.
Finns något liknande i Sverige? Används det för att behandla sjukdom? Finns det ens för riskgrupper?

https://www.houstonmethodist.org/blog/articles/2021/jan/what-is-monoclonal-antibody-therapy-and-who-is-eligible-to-receive-it/

Hörde från en amerikansk tjej som fått det nyligen att det var grymt effektivt. Att det var närmast som att stänga av sjukdomen. Ungefär som den känslan man får när man får antibiotika. Från jättesjuk till närmast frisk på 24 timmar. Hon tillhör inga av de riskgrupper som nämns i artikeln, men hon lyckades bli prioriterad ändå.

Ges något sådant i Sverige? Här pratar vi mest vaccin.
Citera
2021-10-13, 09:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Antikropparna verkar försvinna även vid naturlig infektion - men det tar längre tid.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/02/ny-studie-antikroppar-kvar-efter-nio-manader/

96% hade kvar sina antikroppar efter 9 månader - två tredjedelar har uppmätt T-cellsminne.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/07/studie-antikroppar-kvar-ett-ar-efter-lindrig-covid/

80% hade kvar sina antikroppar efter 12 månader.

Observera att man pratar om MÄTBARA NIVÅER.

När man mätt vaccinens effekt så mäter man ju hur många procents skydd det ger - inte hur många antikroppar som finns kvar.

Man kan ju fundera på hur många av dessa 80% som har kvar mätbara metoder verkligen är skyddade mot smitta. Ger minsta möjliga mätbara nivå av antikroppar ett lika bra skydd som 2-6 månader efter den naturliga infektionen?

Antikropparna försvinner till ej mätbara nivåer efter en tid efter alla infektioner. Det är inget nytt ..
Citera
2021-10-13, 09:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag svarade på det jag citerade.

Ifrågasätter du att 90% av infekterade utvecklar antikroppar?
Nej, jag ställer upp en rad frågeställningar att besvara.

Vilket du uppenbarligen saknar kognitiv förmåga att ens förstå utan glider OT.
Citera
2021-10-13, 09:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Antikropparna försvinner till ej mätbara nivåer efter en tid efter alla infektioner. Det är inget nytt ..
Och mätbart är inte detsamma som hur det funkar i verkligheten. Kortfattat de frågeställningar jag framfört idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in