Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-12, 20:57
  #16093
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Har du en link/referanse til dette?
Jag har postat det tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag googlade och det verkar som svensk anti-doping rekommenderat att använda ett annat p-piller redan 2010 för att inte fastna i test.

https://www.danssport.se/NYHETER/Akt...ingforp-piller

Edit:Fixade länk
Citera
2021-10-12, 21:08
  #16094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag har postat det tidigare i tråden.
Takk for link.

Uansett så står følgende på den grønne-røde listen hos Antidoping Sverige - Detta preparat är INTE förbjudet enligt dopingreglerna.
https://rodgronalistan.antidoping.se...molut-N&page=1
Citera
2021-10-12, 21:13
  #16095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Takk for link.

Uansett så står følgende på den grønne-røde listen hos Antidoping Sverige - Detta preparat är INTE förbjudet enligt dopingreglerna.
https://rodgronalistan.antidoping.se...molut-N&page=1
Självklart är det tillåtet, Björgen fick ju inget straff. Det är väl det som blir lustigt när spårämnet både kan komma från en godkänd medicin och ett förbjudet ämne. Jag är inte bevandrad i om det går att särskilja. Om inte innebär det ju i praktiken att nandrolondoping bland kvinnor inte kan spåras.
Citera
2021-10-12, 21:35
  #16096
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Självklart är det tillåtet, Björgen fick ju inget straff. Det är väl det som blir lustigt när spårämnet både kan komma från en godkänd medicin och ett förbjudet ämne. Jag är inte bevandrad i om det går att särskilja. Om inte innebär det ju i praktiken att nandrolondoping bland kvinnor inte kan spåras.
Exakt hur de gör har jag inte kollat. Men kanske går det att mäta andra metaboliter än norandrosterone för att kolla upp att de inte tagit nandrolone utan bara p-piller. Det hänger ju också ihop med hur länge metaboliterna finns kvar och i vilka mängder. Jag såg att WADA 2004 sänkte gränsvärdet för 19-NA hos kvinnor. Med det nya gränsvärdet hade 1 kvinna av 38 på denna typ av p-piller i en studie fallit utanför.

Men om Björgen hade deklarerat sina p-piller inför testen så måste man självklart frikänna henne.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-12 kl. 21:41.
Citera
2021-10-12, 21:40
  #16097
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Självklart är det tillåtet, Björgen fick ju inget straff. Det är väl det som blir lustigt när spårämnet både kan komma från en godkänd medicin och ett förbjudet ämne. Jag är inte bevandrad i om det går att särskilja. Om inte innebär det ju i praktiken att nandrolondoping bland kvinnor inte kan spåras.

Sitat;
Metabolittene kan ha en annen opprinnelse, noe denne artikkelen vil belyse. Forbedring av analyseteknikker og stadig lavere deteksjonsgrenser har ført til kjennskap om kroppens naturlige produksjon av nandrolon i konsentrasjoner man tidligere ikke kunne detektere. Derfor er det etablert en grenseverdi for NA i dopingsammenheng.

Hvilket er belyst i saken. Virkestoffet noretisteron kan omdannes og skilles ut i urinen som små mengder av steroidet 19-norandrosteron.
Dopingmengder er flere tusen ganger større enn den mikroskopiske mengden som kan detekteres med dagens analyseteknikker. Nå må du også huske på at Bjørgen hadde tatt 3 gull tidligere i mesterskapet uten anmerkninger.
Citera
2021-10-12, 21:40
  #16098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Förstår inte alls din kommentar.

Johaug & Björgen har testat positivt, har du hört något snack om anabola när det gäller Haag, Kalla & Stina?

Nä, tänkte väl det..
Citera
2021-10-12, 21:44
  #16099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Verkar ju varit ganska obehagligt för Björgen att få det positiva testet. Varför rekommenderar inte de norska läkarna att hon tar ett annat p-piller som inte ger utslag i test?

Fruktansvärt, två veckor där hon måste mått skit och tänk vad Johaug fått utstå.. Jag tror inte på att de norska läkarna kan vara så inkompetenta, som det verkar utåt..
Citera
2021-10-12, 22:01
  #16100
Medlem
Intervallstarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Johaug & Björgen har testat positivt, har du hört något snack om anabola när det gäller Haag, Kalla & Stina?

Nä, tänkte väl det..

Det vet du ingenting om.
Instrumentene i dag er så fintfølende at det er derfor det er innført grenseverdier. Selvsagt forekommer "uregelmessigheter".
Ellers så er jo all svensk medisinering konfidensiell for omverden. Dessuten testes dem som ikke vinner sporadisk, dvs. bare stikkprøver.
Citera
2021-10-12, 22:33
  #16101
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Takk for link.

Uansett så står følgende på den grønne-røde listen hos Antidoping Sverige - Detta preparat är INTE förbjudet enligt dopingreglerna.
https://rodgronalistan.antidoping.se...molut-N&page=1

Men herregud. På den här nivån borde man veta betydligt bättre än så.
Ett preparat som de gått ut med flera år tidigare kan ge positivt utslag på dopingtester.
Tar man det ändå och sen är förvånad när det ger utslag så vet jag inte hur man tänker.

Det är sånt här som får tittare och utövare att tappa intresse för sporten.
Lägg ner hela skiten eller inför mer strikta regler är min åsikt.
Citera
2021-10-12, 22:57
  #16102
Medlem
Snacka om att jag kan dra till med ett:
-Vad var det jag sa?

Tror man att Björgen varit ren hela sin karriär är man sannolikt efterbliven.
Citera
2021-10-12, 23:26
  #16103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men herregud. På den här nivån borde man veta betydligt bättre än så.
Ett preparat som de gått ut med flera år tidigare kan ge positivt utslag på dopingtester.
Tar man det ändå och sen är förvånad när det ger utslag så vet jag inte hur man tänker.

Det är sånt här som får tittare och utövare att tappa intresse för sporten.
Lägg ner hela skiten eller inför mer strikta regler är min åsikt.

Håller med, det är redan på gränsen med vallan (som vid damernas VM-stafett i år), redan då undrar man vad det är man följer.. Kanonlag på papperet, alla i toppform, men man får inte ens chansen p.g.a. valla..

Sedan har du konkurrensen som jämfört med t.ex. friidrotten är oerhört bristfällig, det är mycket roligare när hela världen är med och tävlar, som i fotboll, friidrott och på Sommar-OS..

Dessutom har man det här myspyset där allt ska vara så trevligt hela tiden, i fotboll och ishockey upplever jag att man kan vara mer rak, tuff och ärlig i sin kritik..

Elitidrott handlar om att vinna, men det ska vara rent spel, annars kan man lika gärna lägga ner..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2021-10-12 kl. 23:30.
Citera
2021-10-13, 07:04
  #16104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intervallstart
Les en gang til.
Det er en lovlig pille for å utsette menstruasjon. Dvs ikke på WADAs liste.
Forklaringen som er grundig sjekket står å lese. Men vil man tro noe annet, så gjør det.
Visst men man kan ju fråga sig varför man ens tog risken att använda läkemedel som var kända att kunna ge utslag på dopingtester, borde ju funnits alternativ kan man tycka. Som sagt när tre av toppåkarna åker dit på liknande grejer börjar man ju fundera på hur norska lagläkarna tänkte... framförallt borde man väl inte ens vågat ta risken efter Johaug och Sundby med att låta Björgen ta läkemedel som en kunde ge utslag.
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Har du en link/referanse til dette?
Står så här i Aftenpostens artikel:
"– Var det kjent at Primolut-N kunne slå ut i en dopingprøve?

– Nei, jeg var ikke forberedt på det. Nå var det en annen lege som skrev ut den resepten, men jeg satt sammen med henne på alle dopingkontroller i Lahti og så at hun hadde skrevet det opp. Men jeg hadde ikke hørt at det hadde gitt utslag på prøver tidligere."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback