• 1
  • 2
2021-10-12, 22:09
Medlem
foxxis avatar
Detta är kanske en konstig fråga men jag funderar på hur förekommande är det att folk köper en bostad med ett bolån på 3% amortering? Finns det några här på forumet som kan ge sina erfarenheter?
3% amortering känns väldigt avskräckande även om amortering kan ses som ett sparande. Det låser ens ekonomi lite.

Är ganska nära på att köpa ett hus och flyttar från lägenhet. Vi står i valet om vi ska köpa ett hus som är mer i en by på landet och hamnar på 2% amortering, 20 min bilväg till Gbg eller i Storgbg och hamna på 3% amortering i ett större samhälle. Ekonomi går runt i båda men det blir såklart inte lika mycket över varje månad med 3% amortering. Mindre bra läge i en liten by eller ett hus bra med läge i ett etablerat samhälle.

Har 2% idag på vårt lån och det ger oss bra marginaler under sommar, jul osv att kunna spendera och ändå få runt allt. 3% blir mer att hålla ännu mer koll på våra utgifter.
Citera
2021-10-12, 22:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Detta är kanske en konstig fråga men jag funderar på hur förekommande är det att folk köper en bostad med ett bolån på 3% amortering? Finns det några här på forumet som kan ge sina erfarenheter?
3% amortering känns väldigt avskräckande även om amortering kan ses som ett sparande. Det låser ens ekonomi lite.

Är ganska nära på att köpa ett hus och flyttar från lägenhet. Vi står i valet om vi ska köpa ett hus som är mer i en by på landet och hamnar på 2% amortering, 20 min bilväg till Gbg eller i Storgbg och hamna på 3% amortering i ett större samhälle. Ekonomi går runt i båda men det blir såklart inte lika mycket över varje månad med 3% amortering. Mindre bra läge i en liten by eller ett hus bra med läge i ett etablerat samhälle.

Har 2% idag på vårt lån och det ger oss bra marginaler under sommar, jul osv att kunna spendera och ändå få runt allt. 3% blir mer att hålla ännu mer koll på våra utgifter.

Jag avundas inte er ungdomar. Det du ska räkna på är om ni hamnar på det historiska snittet 28% av er inkomst vad gäller boendekostnader. Hamnar ni där eller under så är ni på god fot. Jag misstänker att ni inte hamnar där. Sen finns det en tjusning i att ha ett eget boende, avsides från kreti och pleti.
Citera
2021-10-12, 22:32
Medlem
Duerfs avatar
Det är relativt vanligt vid köp av bostäder i storstäderna. Eftersom man måste låna över 4.5 gånger bruttoårsinkomsten för att få den sista procenten blir det naturligtvis en relativt stor del av den disponibla inkomsten som läggs på amortering.

Det hjälper att inte betrakta amortering som en kostnad utan mer som ett räntesparande med låg ränta.
Citera
2021-10-12, 22:42
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag avundas inte er ungdomar. Det du ska räkna på är om ni hamnar på det historiska snittet 28% av er inkomst vad gäller boendekostnader. Hamnar ni där eller under så är ni på god fot. Jag misstänker att ni inte hamnar där. Sen finns det en tjusning i att ha ett eget boende, avsides från kreti och pleti.

28% var intressant. Bra riktmärke! Vi hamnar på 27,8% med allt kring bostadskostnader mot våra inkomster. Gällande huset på landet då.

3% amortering och räntan går upp.. Blir en kämpig sits.
Citera
2021-10-12, 22:44
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
28% var intressant. Bra riktmärke! Vi hamnar på 27,8% med allt kring bostadskostnader mot våra inkomster. Gällande huset på landet då.

Amortering är en utgift, men inte en kostnad.
Citera
2021-10-12, 22:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag tror ni klarar det. Eventuellt får ni dra in på fredagsmyset i ett par tre månader, det överlever ni.

Edit:
Man kan poppa popcorn hemma och äta sockerkaka med mjölk.
Citera
2021-10-12, 22:49
Medlem
Jag amorterar 3% trots att jag inte riktigt behöver. Lånet är nu på mindre än 4,5x årsinkomsten vilket gör att jag skulle kunna dra ner det till 2%. Men kör på med 3% i ett par månader till så jag kommer under nästa gräns också och planerar att då gå ner direkt på 1% istället.

Men vad är det för erfarenheter mer specifikt du undrar över? Jag anser inte att de 3 procenten belastar mig mycket mer än att det blir mindre pengar som åker in på Avanza jämfört med om jag bara hade amorterat 1%.

Så återkom gärna med lite mer specifika frågor. Om ni konstant måste åka in till stan för att jobba eller liknande lär bilkostnaderna överstiga eller bli lika med vad som ”sparas” med lägre amortering. Och då kan man i min mening bosätta sig mer centralt för samma totala utgifter. Men det är min personliga åsikt.
Citera
2021-10-12, 23:00
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Jag anser inte att de 3 procenten belastar mig mycket mer än att det blir mindre pengar som åker in på Avanza jämfört med om jag bara hade amorterat 1%.
Skillnaden mellan 2 och 3 % för ett 6 miljonerslån är 5000/månad.

Det går ju även att då tänka:
Billigare boende och en leasingbil.
Dyrare boende och cykel.
Senast redigerad av D45K 2021-10-12 kl. 23:03.
Citera
2021-10-12, 23:17
Avstängd
bithaxs avatar
Har man inte råd kanske man inte ska köpa.
Citera
2021-10-12, 23:22
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Skillnaden mellan 2 och 3 % för ett 6 miljonerslån är 5000/månad.

Det går ju även att då tänka:
Billigare boende och en leasingbil.
Dyrare boende och cykel.

Beror iof på värdeökningen också.
Om en bostad kostar 5000 mer i månaden, men har en värdeökning pga inflation mm som överstiger detta med råge, då spelar det ju ingen roll. Lånet amorterar sig självt så att säga.
Citera
2021-10-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Om en bostad kostar 5000 mer i månaden, men har en värdeökning pga inflation mm som överstiger detta med råge, då spelar det ju ingen roll. Lånet amorterar sig självt så att säga.
Och om värdet sjunker i samma takt som man amorterar fortsätter man vara belånad ända upp till skorstenen.
Citera
2021-10-12, 23:44
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du får ändå betala 5000. Så även om din totala vinst ökar ger det mindre semester och konsumption i vardagen, vilket lät som en viktig faktor hos TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in