2021-10-13, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Skillnaden mellan 2 och 3 % för ett 6 miljonerslån är 5000/månad.

Det går ju även att då tänka:
Billigare boende och en leasingbil.
Dyrare boende och cykel.

Absolut är det så. Jag talade av egen erfarenhet gällande treprocentaren. För transparens avser det ett ursprungligt lån på knappt 2,5 miljon som jag amorterar knappt 6000kr/månad med 3%. Så i dagsläget hade jag kunnat undvika att amortera cirka 2000kr/månad men skjuter som sagt lite på det.
Citera
2021-10-13, 07:56
Medlem
Nu är jag av den gamla skolan så jag anser att amortering i sig själv är något positivt, dvs. sparande inför framtiden.
Sen så givetvis påverkar den möjligheten till konsumtion eller annat sparande i dagsläget.
Men du betar av dina skulder så i ett läge i en framtid där du kanske har lägre lön(Pension) och högre ränta då kommer du att ha högre marginaler.
Själv amorterar jag en summa som jag har råd med(Har knappt 50% belåning och det är ca 1 årslön för mig och frugan). Men när vi köpte vårt första hus var kravet 3.3%(30 år) på bottenlånet(Max 75%) och 10% på topplånet så det ligger i kalkylen.
Sen som du skriver bedömmer du 2 olika boenden(Där får du nog själv göra ett antagande om framtida värdeutveckling.
Citera
2021-10-13, 08:26
Medlem
moderator-hatarens avatar
jag amorterar ca 10% men men sen är jag inte så korkad så jag köpt hus i nått av storstadsrövhålen utan i vackra Dalsland
Citera
2021-10-13, 08:55
Medlem
Ja du får snåla lite men bara under en begränsad tid.

Ni kan amortera 3% om året i två år. Sen tar ni ut det ni sparat genom att öka på lånet till den nivå där det låg för två år sedan. Denna summa räcker sedan till att amortera 3% om året i två år så pengarna till amortering behöver inte längre komma från din lön.

Just genom att man kan göra så är amorteringskravet nästan helt meningslöst.
Citera
2021-10-13, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Detta är kanske en konstig fråga men jag funderar på hur förekommande är det att folk köper en bostad med ett bolån på 3% amortering? Finns det några här på forumet som kan ge sina erfarenheter?
3% amortering känns väldigt avskräckande även om amortering kan ses som ett sparande. Det låser ens ekonomi lite.

Är ganska nära på att köpa ett hus och flyttar från lägenhet. Vi står i valet om vi ska köpa ett hus som är mer i en by på landet och hamnar på 2% amortering, 20 min bilväg till Gbg eller i Storgbg och hamna på 3% amortering i ett större samhälle. Ekonomi går runt i båda men det blir såklart inte lika mycket över varje månad med 3% amortering. Mindre bra läge i en liten by eller ett hus bra med läge i ett etablerat samhälle.

Har 2% idag på vårt lån och det ger oss bra marginaler under sommar, jul osv att kunna spendera och ändå få runt allt. 3% blir mer att hålla ännu mer koll på våra utgifter.

Jag blev lite förvånad att man numera anger amortering i procent.

Vanligt förr var väl 20 år eller 5%. Det är nog omöjligt för de flesta i de största tätorterna idag.

Själv kör jag 40 år, det var den längsta amorteringstiden när jag tog detta lånet 2012. Det är 2,5% då ju.

Det är inte för att ekonomin inte klarar mer, lånet var på ca 1 MSEK. Det är för att räntan är så låg och att sparpengarna lever bättre på börsen än att betala av ett lån.

Så jag amorterar så lite som möjligt.
Citera
2021-10-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är jag av den gamla skolan så jag anser att amortering i sig själv är något positivt, dvs. sparande inför framtiden.
Sen så givetvis påverkar den möjligheten till konsumtion eller annat sparande i dagsläget.
Men du betar av dina skulder så i ett läge i en framtid där du kanske har lägre lön(Pension) och högre ränta då kommer du att ha högre marginaler.
Själv amorterar jag en summa som jag har råd med(Har knappt 50% belåning och det är ca 1 årslön för mig och frugan). Men när vi köpte vårt första hus var kravet 3.3%(30 år) på bottenlånet(Max 75%) och 10% på topplånet så det ligger i kalkylen.
Sen som du skriver bedömmer du 2 olika boenden(Där får du nog själv göra ett antagande om framtida värdeutveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
jag amorterar ca 10% men men sen är jag inte så korkad så jag köpt hus i nått av storstadsrövhålen utan i vackra Dalsland

Det går inte att skryta med hög procentuell amortering om man bor i något vattenskadat vedhus ute i obygden. Så ni vet bara.
Citera
2021-10-13, 09:52
Medlem
Paris24s avatar
Jag tycker 3% verkar vara ett bra värde. Med den amorteringstakten/spartakten så tar det 23 år innan skulden halverats. Det verkar väl rimligt att man bara har kvar halva lånet när man är 53 år (om man köpte vid 30). Sedan är det bara 14 år tills man är pensionär och då har man inte råd att amortera en enda krona.

Dvs den som inte har råd att amortera 3% köper för stort och för fint.

I en budget för en villa måste man räkna med att villan i princip byggs om vart 30-35e år i form av renoveringar. Jag kan tänka mig att unga lättlurade sätter 0 på renovering och köper för dyrt och fint. Om man inte amorterat av en stor del av skulden kan man då inte låna mer till ett nytt kök eller bad t.ex.
Citera
2021-10-13, 09:59
Medlem
Vi amorterar 3% om året. Det är kanske ekonomiskt inte det absolut smartaste, men jag ser det som en riskspridning. Pengar på börsen och på krypto finns det tillräckligt av.
Citera
2021-10-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Det går inte att skryta med hög procentuell amortering om man bor i något vattenskadat vedhus ute i obygden. Så ni vet bara.

Nu vet jag inte vad du menar med obyggd? Att man skaffar ett boende som man inte har råd så har man bekymmer. Bor man i dalsland och köpt ett hus för 1 mille eller om man gör det i centrala Stockholm för 50 mille, så spelar det ingen större roll förutom att man behöver en högre inkomst och större förmögenhet om man köper i Stockolm.
Så det handlar inte om att "Skryta" det handlar om att ha marginaler att klara sitt uppehälle.
Äger man ett boende så behöver man ta höjd för avskrivningar/Reparationer och belåning. Nu har vi haft en längre period där värdeökningen på fastigheter urholkat belåningen, nu är det nog inget vi kan förutsätta i all framtid. Så har man hög belåning bör man säkerställa att försöka minska denna.
Ser vi ur ett "Historiskt" perspektiv så är det i princip bara några år runt 2000 som det inte funnits krav på att amortera.
Citera
2021-10-13, 11:03
Medlem
Zengas avatar
Att amortera 3% när räntan är under 1.5% ska väl inte vara några konstigheter? Har man svårt med det bör man se över sin ekonomi. Även om det inte är inom en överskådlig framtid så kommer räntorna någon gång att dessutom vara högre. Tänk på att banken innan ni fick lånet har räknat på 6% ränta och minst 2% amortering. Och om banken gett godkänt och man ändå tycker att det är kämpigt när räntan är under 1.5%, då är det jäkligt illa.
Citera
2021-10-13, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag avundas inte er ungdomar. Det du ska räkna på är om ni hamnar på det historiska snittet 28% av er inkomst vad gäller boendekostnader. Hamnar ni där eller under så är ni på god fot. Jag misstänker att ni inte hamnar där. Sen finns det en tjusning i att ha ett eget boende, avsides från kreti och pleti.

Vad är det exakt som skall ingå i de 28% i boendekostnader ?

Kan vara lite kul göra en egen beräkning.
Citera
2021-10-13, 11:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Vad är det exakt som skall ingå i de 28% i boendekostnader ?

Kan vara lite kul göra en egen beräkning.

Om man bor i villa exempelvis:
Vatten och avlopp
El
Uppvärmning (kan ingå i el)
Husförsäkring
Samfällighetsavgift om det finns.
Ränta (netto)
Sophämtning
Sotning
Larm
Skatt

Finns kanske fler poster. Man kan ju fundera på vilket behov som finns för reparationer och eventuellt sätta av någon schablon för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in