2021-10-12, 19:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Jag får det till att rakt är rakt vid båda ändar och passet följer lodräta och vågräta, kalla det lagar.

Få siffran från en kurs i hur vattenpass fungerar istället.

Sorry, trodde du ville veta hur det skulle bli i verkligheten.
Citera
2021-10-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Fast nu råkar vi veta att det är just det som densitet inte har.

Densitet definieras som massa, alltså mängden materia, per volymsenhet. Varken massa eller volym är vektorer utan s.k. skalärer. Det betyder att de inte bidrar med någon information om riktning, utan bara representerar ett storleksvärde. Så det är matematiskt omöjligt för densitet att veta något om riktning.

Undantaget skulle vara om du menar något annat med ordet densitet. Men då kan du förstås inte använda det vedertagna begreppet, utan måste förklara vad du menar och gärna också varför. Annars blir diskussion liksom helt omöjlig...

Citat:
Jag menar såklart inte att en sten besitter kunskap om riktning..
Men att leta det klockverket utav ouppnåelig förtsståelse kring hur det bakomliggande verkligen fungerar. Undantag storhetsvansinne. Det verkar var den nya sortens synska folk det här globarana.. dem har luckrats upp verkligheten och blottat byggsatsan bakom för oss andra.

Den kallas grvitataion. Saker faller så

Hmm nä det räcker inte..gravitation..

Brukar du röka en jätteholk med hasch innan du postar dina svar? Jag har aldrig läst något sådant meningslöst nonsens som det du svarade tror jag... fanns det någon tanke eller mening bakom det?
Citera
2021-10-12, 20:19
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Brukar du röka en jätteholk med hasch innan du postar dina svar? Jag har aldrig läst något sådant meningslöst nonsens som det du svarade tror jag... fanns det någon tanke eller mening bakom det?

Andemeningen var att man måste lida av storhetsvansinne om man tror man vet exakt hur allt fungerar.

Speciellt nåt så komplicerat som en design för en hel värld.
Citera
2021-10-12, 20:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Andemeningen var att man måste lida av storhetsvansinne om man tror man vet exakt hur allt fungerar.
Att veta hur allt fungerar utan att verkligen veta, är väl precis så som plattjordare fungerar.
Citera
2021-10-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att veta hur allt fungerar utan att verkligen veta, är väl precis så som plattjordare fungerar.

Nej. Det är ni som vill ha bevis på allt och vi spekulerar och svarar på frågorna för att det är kul att diskutera.

Har bara sagt jag vet hur vatten fungerar. Det är allt jag kräver för att ifrågasätta det ni säger ni är säker på..
Citera
2021-10-12, 20:28
Medlem
Citat:
Nej men laser Är väl det jag använt som kommer nära.
Om du menar att en ljusstråle böjer sig utan inverkan av glasfiber vill jag gärna ha lite exempel..

Refraktion är ett välkänt fenomen.
Läs på om https://sv.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A4risk_refraktion

Citat:
Jag får det till att rakt är rakt vid båda ändar och passet följer lodräta och vågräta, kalla det lagar.

Få siffran från en kurs i hur vattenpass fungerar istället.

Lodrätt är på den sfäriska jorden "innåt mitten". Dvs lodrätt och därmed vågrätt följer jordens kurvatur, i runda slängar så förändras vågrätt med en grad per 11 mil.

Vad du inte riktigt verkar greppa är att vattenpassets funktion bygger på den nedåtriktade kraften som kallas gravitation. Och gravitationen är riktad mot masscentrum, dvs rakt in mot sfärens centrum.
Citera
2021-10-12, 20:32
Medlem
Citat:
Har bara sagt jag vet hur vatten fungerar. Det är allt jag kräver för att ifrågasätta det ni säger ni är säker på..

Fast du har ju ingen som helst aning om hur "vatten fungerar". Du bara slänger ur dig "platt" utan att kunna förklara hur "platt" uppstår. Du kan ju inte ens visa att vattnet är platt, det är bara ett löst antagande du gör.

Men visst, förklara för oss hur denna "platthet" uppstår. Varför faller vattnet nedåt och hur vet vattnet vad som är "platt"? Hur kan vattnet utanför Göteborg veta höjden på vattnet utanför Danmark?
Citera
2021-10-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vattenpass bygger på gravitation, så i din värld skulle det inte fungera alls.

Ja du säger det. och det funkar både på platt och rund jord då.
Jag säger att världen är uppbyggd på vågräta och lodräta riktningar som balanserar allt.
Citera
2021-10-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast du har ju ingen som helst aning om hur "vatten fungerar". Du bara slänger ur dig "platt" utan att kunna förklara hur "platt" uppstår. Du kan ju inte ens visa att vattnet är platt, det är bara ett löst antagande du gör.

Men visst, förklara för oss hur denna "platthet" uppstår. Varför faller vattnet nedåt och hur vet vattnet vad som är "platt"? Hur kan vattnet utanför Göteborg veta höjden på vattnet utanför Danmark?

Inget vatten hänger ihop i samma höjd men allt vatten lägger sig platt.
En fjällsjö är lika platt som havet.
Lodrät och vågrät är överallt. Inte bara där vatten är.
Vatten visar bara just det
Citera
2021-10-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Refraktion är ett välkänt fenomen.
Läs på om https://sv.wikipedia.org/wiki/Atmosf%C3%A4risk_refraktion

Lodrätt är på den sfäriska jorden "innåt mitten". Dvs lodrätt och därmed vågrätt följer jordens kurvatur, i runda slängar så förändras vågrätt med en grad per 11 mil.

Vad du inte riktigt verkar greppa är att vattenpassets funktion bygger på den nedåtriktade kraften som kallas gravitation. Och gravitationen är riktad mot masscentrum, dvs rakt in mot sfärens centrum.

Jag har också gått i skolan så jag vet väl att det är förklaringen.

Jag förklarar det med lodrät och vågrät som universala krafter/axel.
Och tror det vi lärt oss är fel.
Citera
2021-10-12, 20:39
Medlem
Citat:

Eller så är man totalt tappad om man inte tror att någon känner till hur ens de enklast saker fungerar. Jorden, dess form och fysik har studerats i tusentals år av miljontals människor. Vi har ett ganska gott hum om allt från varför saker faller till marken till avstånd och riktningar på jorden.

Citat:
Speciellt nåt så komplicerat som en design för en hel värld.

Aha! Intelligent Design. Det förklarar var du får dina förvirrade tankar ifrån. Mitt tips är att slänga bort de religiösa pamfletterna och öppna en fysikbok om du vill lära dig hur fysik fungerar.
Citera
2021-10-12, 20:44
Medlem
Citat:
Ja du säger det. och det funkar både på platt och rund jord då.

Det är ingen, inklusive dig, som kan förklara hur vattenpasset fungerar på en platt jord.

Prova ska du få se.

Citat:
Jag säger att världen är uppbyggd på vågräta och lodräta riktningar som balanserar allt.

Det är bara tomma ord som inte förklarar ett endaste dugg.

Hur uppstår dessa "riktningar"? Hur uppstår ned och upp?

Citat:
Jag förklarar det med lodrät och vågrät som universala krafter/axel.

Universella? Verkligen?

Och du begriper verkligen inte vad förklara betyder. Ovan är ingen förklaring.

Citat:
Och tror det vi lärt oss är fel.

Ja du kan få fortsätta att tro om du känner för det. Men du är helt värdelös på att visa vad som är fel och varför det är fel.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-12 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in