Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-09, 02:03
Medlem
stockcocks avatar
Återkoppling till mitt inlägg ovan.

Hans Roslings agenda kan man diskutera som sagt. Låt oss ta upp "gamla" Kina som exempel. Det knullades på friskt där, kvinnor fick ställa upp, stor sexism rådde - även utan islamism. Populationen ökade drastiskt, men ekonomin gick det åt fanders med. Populationen ökade i alltför stor utsträckning, det fanns inte tillräckligt med jobb för att kunna bistå den ökade populationen. Att föda barn blev en ekonomisk påfrestning. Kina började då år 1979 att införa 1-child policy (s.k. ettbarnspolitik). Varje familj fick enbart föda ett barn. Stor sexism rådde självklart, och foster av kvinnligt kön aborterades tidigt, men högst troligen var det mer ekonomiskt för en familj att dränka dem jämfört med att könsbestämma via ultraljud o.s.v. På illegal väg såldes många spädbarn som fötts i hemlighet. Många sexslavar skapades här. Ekonomin började allt eftersom att bli bättre i Kina, år 2016 införde man "tvåbarnspolitik" och år 2021, "trebarnspolitik".

Koppling till tråden gällande detta är att Kina konstant har kapitaliserat på börsens rörelser. SÄPO klev in tidigt vid Corona-dyket efter att just Kina råkat släppa lös modern tids mest kraftfullaste flunsa. Man kunde se att flera större inköp bedrevs av kinesiska regeringen och Kina, i våra svenska storbolag. Kina köpte på sig DUKTIGT i dyken som sågs, och det räcker med att plotta upp en graf på vilket storbolag som helst. Återhämtningen efter dyket var MASSIV.

Får att återkoppla till Rosling och hans tafatta studier. Rosling ville gärna föra fram sin forskning ensidigt, och cherry-picka. Svenska staten, som är vänsterdriven rent politiskt, hoppade på direkt. Han blev Regeringens nya "Poster Boy". Han menade på att massiva populations-utvecklingen i U-länder och MENA berodde på fattigdom och att man såg en "avklingande" effekt, med mindre barn per "familj", i takt med ökat antal studerande i sig, specifikt att kvinnor började bedriva studier + skaffa karriärer. Något som självklart förekommer, men varierar STARKT beroende på vilket land inom MENA vi talar om. Syrien i sig, som ligger förhållandevis högt i snitt i utbildningsgrad, jämfört med andra länder inom MENA, ska självklart särskiljas. Om vi nu pratar flyktinginvandring till Sverige.

Rosling var troligen sexistisk, möjligen inte med vilja, vilket är vanligt hos gubbar från hans generation. Det talades aldrig om att männen från dessa regioner mer eller mindre har full kontroll över kvinnorna, och att kvinnorna agerar avelskossor + mjölkmaskiner, i att vidareproducera avkommor, dia dem, uppfostra dem + slava i köket. Det knullas inte med kondom, kvinnorna använder inte p-piller - allt detta är "haram". Det är även haram att kvinnan säger nej till mannen när mannen vill ha sex. Detta scenario fortsätter självklart när flyktingar ifrån dessa länder kommer till västerländsk miljö och bidragen "cashas" upp. Sexismen kommer alltid att fortsätta och detsamma gäller övergreppen emot dessa kvinnor, tills man erkänner det? Rosling gjorde det aldrig, utan snackade strunt. Hade han haft rätt i det han sagt så hade han stöttat Kina och deras 1-child policy gällande länder i MENA. Kina löste det. MENA har aldrig gjort det? Lösningen kunde aldrig stämma in med att västerländska länder importerade flyktingar, och att massproduktionen av avkommor sedan fortsatte här hos oss men samtidigt fortsatte i deras hemländer.

Jag är inte feminist, men problemet i överpopulation ligger i att män tar sig friheten till att knulla på sina kärringar frekvent. Att Rosling inte tog upp detta får honom att framstå som FEG.

För att återkoppla till trådens frågeställning. Smärre fina, men blygsamma uppgångar inom mina största innehav kring energisektorn. Har gått rätt bra där på sistone, så blygsamma kursökningar är fint att se. Sett några dyk tidigare i veckan som hämtat upp sig, alltid trevligt. Spridda skurar i mina smärre innehav annars, en del chansposter som får ligga på svenska börsen. Bottendraggade AegirBio, efter SVT:s hit piece igår, torsdag. Inväntade "morning panic" och handlade kring viss botten på 46 SEK, lite feeling, lite empiri. Följde sedan kursen upp och sålde på ca 64 SEK. Blev svintrött av att analysera orderdjupet och tog en nap. Vaknade upp EXTREMT sliten efter ett par timmar med träningsvärk i hela kroppen. Har börjat lyfta tungt igen på gymmet efter några veckors frånvaro. Upp på hästen igen och kötta inför 15:30-öppningen på andra sidan Atlanten. Höll också koll på CEI som rusade kraftigt efter fin handel i AH, men som sedan fick smaka på Rocco Siffredi i tvåan när jippot var över och vinsthemtagningar sågs.

Rosling är en pajas. Rekommenderar gärna blatten Tino Sanandaji, om man vill ha en mer nykter syn rent ekonomiskt kring "produkten" som skapas i att mass-importera människor som aldrig kommer att falla i arbete.
Senast redigerad av stockcock 2021-10-09 kl. 02:07.
Citera
2021-10-09, 02:05
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Fast är det inte lite att köpa en fallande kniv där igen, likt FUBO? Seriositeten vattnas ur hos förhoppningsbolag som pumpas, trots att dessa kanske i grunden har fin potential framöver. Men, ska man chansa då gäller det ju att köpa på en rejäl botten.

Det där kan jag inte argumentera emot, du har förstås rätt. FYFANBO, bra där, tack för påminnelsen. Precis, lugn och fin nu.
Citera
2021-10-09, 02:42
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Det där kan jag inte argumentera emot, du har förstås rätt. FYFANBO, bra där, tack för påminnelsen. Precis, lugn och fin nu.

Du vill in och köpa fallande knivar till rabatt, det är ett TUFFT tillvägagångssätt, men att vara hårdhudad och iskall i dessa lägen kan tyvärr skapa en dyster misär i portföljen. Se det alltid som en "dead cat bounce" och analysera. Det finns anledningar till att kursen har fallit massivt från maximipunkt, ökat sedan i viss mån kraftigt, och sedan dykt.

Kurser manipuleras ofta upp duktigt hos momentum-bolag, så att större aktörer sedan kan dumpa sina aktier. Ren och skär manipulation. Detta är vad som kallas för "bull trap". Kursen har dykt kraftigt och sticker sedan upp en del och verkar ha bullish momentum. FOMO infinnes, man vill hoppa på. WRONG!

Nu är scenariot litet annorlunda, man kan efterlikna det i viss mån kring WSB-hysterin och aktiebolag som GME och AMC. Men det "apstarka" flödet finns inte där. Volatila rörelser inbjuder snabbt en rädsla och många säljer ut sig, det finns ingen "ape strong-agenda", och vips så måste bolagets fundamentala värde sättas på tapeten igen för att de facto poängtera bolagets värde i sig.

Klart man kan köpa in sig på botten, men när svansen och pumpen lämnat, då återgår bolaget till att vara ett simpelt litet skit-bolag, med små, om ens några intäkter. Men jag tycker inte man ska göra detta, det fanns bra läge att köpa in sig tidigare i veckan, invänta ökning, sälja av. Det enda jag ser positivt i att hoppa in på bottennivå är om kursen handlas upp efter bra PM av någon bag-holdande större investor som vill lämna.
Citera
2021-10-09, 03:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Du vill in och köpa fallande knivar till rabatt, det är ett TUFFT tillvägagångssätt, men att vara hårdhudad och iskall i dessa lägen kan tyvärr skapa en dyster misär i portföljen. Se det alltid som en "dead cat bounce" och analysera. Det finns anledningar till att kursen har fallit massivt från maximipunkt, ökat sedan i viss mån kraftigt, och sedan dykt.

Kurser manipuleras ofta upp duktigt hos momentum-bolag, så att större aktörer sedan kan dumpa sina aktier. Ren och skär manipulation. Detta är vad som kallas för "bull trap". Kursen har dykt kraftigt och sticker sedan upp en del och verkar ha bullish momentum. FOMO infinnes, man vill hoppa på. WRONG!

Nu är scenariot litet annorlunda, man kan efterlikna det i viss mån kring WSB-hysterin och aktiebolag som GME och AMC. Men det "apstarka" flödet finns inte där. Volatila rörelser inbjuder snabbt en rädsla och många säljer ut sig, det finns ingen "ape strong-agenda", och vips så måste bolagets fundamentala värde sättas på tapeten igen för att de facto poängtera bolagets värde i sig.

Klart man kan köpa in sig på botten, men när svansen och pumpen lämnat, då återgår bolaget till att vara ett simpelt litet skit-bolag, med små, om ens några intäkter. Men jag tycker inte man ska göra detta, det fanns bra läge att köpa in sig tidigare i veckan, invänta ökning, sälja av. Det enda jag ser positivt i att hoppa in på bottennivå är om kursen handlas upp efter bra PM av någon bag-holdande större investor som vill lämna.

Yes, behöver ta ett steg tillbaka och överblicka detta fenomen en längre tid innan eller om jag lägger en köporder så man väljer rätt läge. Det blir inte seriöst annars. Jag var nära att ramla in i DATS idag, FOMO och drömmar om snabbt klipp men sansade mig och såg det som underhållning istället.

Det är nu även fascinerande att titta på vad hjärnan sysslar med under sådana här race när tåget redan gått. Trots det vill hjärnan rättfärdiga ett köp. Gäller att observera sig själv lika mycket som man observerar skärmen. Det är säkert lätt att utveckla ett spelberoende om det inte finns disciplin eller lyhördhet inför bra råd när man följer sådana forum/chattar/grupper.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2021-10-09 kl. 03:05. Anledning: Stavfel
Citera
2021-10-09, 03:08
Medlem
Citat:

Ett mycket informativt och bra inlägg återigen Stocken, sådant jag har lärt mig under det senaste året. Visst har jag bränt mig en del, men när jag väl lyckats så har det gått bra ( PRPO, RHE, BTX, SPRT mm) och visst fan är det kul att göra 50-100% på någon dag Det har aldrig blivit några fantasisummor dock, för erfarenheten säger att det lika gärna kan gå -50% så bara belopp jag är bekväm med att förlora. Det har dock hjälpt mig att komma från kraftigt minus till plus.

Jag har köpt in mig på pågående trender, aldrig före något har hänt men under tiden. Oftast har hypen lagt sig efter enstaka dagar så man får ta vinsten som blir och vara nöjd med det man åstadkommit. Visst nu önskar jag att man gått all in i samtliga case, då hade livet varit fint Men det är som att spela på roulette oftast
Citera
2021-10-11, 16:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Nu så, Vale och CLF driver, +1k sedan har det även trillat in 1,6k utdelning.
Citera
2021-10-11, 18:45
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Börsen kommer säkert fotsätta ned ett tag men TINA råder fortfarande. Några höjda räntor kommer vi nog inte se så mycket av, då fallerar hela ekonomin. Centralbankerna kommer vara mjuka mot inflationen så länge det är ekonomiskt och politiskt möjligt.
Citera
2021-10-11, 19:20
Medlem
Upp idag på fallande börs!!

Citera
2021-10-11, 19:25
Medlem
Kanondag.
Köpte unlimited turbos på både DAX och OMX med högsta hävstången. Träffade köpet nästan exakt när de var som lägst och sålde när de var som högst.
Får nog bli oxfilé i kväll.
Senast redigerad av tipsexperten 2021-10-11 kl. 19:28.
Citera
2021-10-12, 17:31
Medlem
MrLevaLivets avatar
Strålande! +2,5k, Altria, Bavarian, Cell Impact, Humble, telekom, CLF, Birchcliff, Copper Mountain Mining, kinder morgan, Lundin Gold etc etc. Tyvärr är jag sjuk med mancold, så tar en paus ett par dagar, ser typ tre mobilskärmar nu. Hoppas börsen håller sig lugn.
Citera
2021-10-12, 17:48
Medlem
kakburks avatar
Min enastående förvirring levererar. Jag råkade ju köpa NIBE förra veckan. Den hade dippat och jag köpte 60 st för 107,45/aktie. Sen blev jag omåttligt förbannad när den dippade de lux och köpte ytterligare 200 för 102 kr och fick ner GAV ordentligt. Idag gick den riktigt bra +3,84%, slutade på 108,25 kr. Hade stånd hela eftermiddagen när även mina andra poster spurtade. Har nog fan inte haft sån ribba sen jag tittade på Reine och Mimmi i fjällen.
Citera
2021-10-12, 17:51
Bannlyst
Börsen kommer ge negativa avkast de nästa 10 åren. Festen är definitivt över. Källa Deutsche Bank.

https://rikatillsammans.se/forum/t/gmo-prognos-for-de-kommande-sju-aren-ar-37-for-en-60-40-portfolj/22903
Senast redigerad av hinkfitta 2021-10-12 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in