2021-10-08, 16:09
Medlem
Ja på tal om popcorn. Majs är upp 0.4%, bomull 0.6%, kaffe 2.3%(!) hittills idag. Jag har sagt det förr, aktier är för bögar dessa dagar. Det är fysiska tillgångar som gäller. Önskar att jag insett det tidigare. Men 3% upp på en vecka medans börsen gått ner är inte fy skam. Och då har jag knappt räknat in olja och naturgas.
Citera
2021-10-08, 17:06
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Var ju en bra återhämtning, klart popcornen ska fram. Men förvånar mig inte om det var en massiv bulltrap.

Ja, det finns en gigantisk float, och knappast intresse med diamond hands som AMC och framförallt GME. Även jag tror att det blir krasch bom bang nästa vecka med nya bag holders. Intressant att följa dock, sticker den ned till 0,50 lägger jag nog en bet.

Dagen då, +1k, olja, gas och stål som driver. Annars suger en hel del.
Citera
2021-10-08, 17:15
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja på tal om popcorn. Majs är upp 0.4%, bomull 0.6%, kaffe 2.3%(!) hittills idag. Jag har sagt det förr, aktier är för bögar dessa dagar. Det är fysiska tillgångar som gäller. Önskar att jag insett det tidigare. Men 3% upp på en vecka medans börsen gått ner är inte fy skam. Och då har jag knappt räknat in olja och naturgas.

Hur köper man fysiska tillgångar?
Citera
2021-10-08, 17:52
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Han har knallat in på ICA och köpt en lastpall Green Giant majsburkar, 500 paket Gevalia och några storrutiga skjortor från klädavdelningen....

Han menar väl att det ligger i s k underliggande tillgångar via certifikat.
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/622186/majs-ava
Citera
2021-10-08, 20:20
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, det finns en gigantisk float, och knappast intresse med diamond hands som AMC och framförallt GME. Även jag tror att det blir krasch bom bang nästa vecka med nya bag holders. Intressant att följa dock, sticker den ned till 0,50 lägger jag nog en bet.

Dagen då, +1k, olja, gas och stål som driver. Annars suger en hel del.

Fast är det inte lite att köpa en fallande kniv där igen, likt FUBO? Seriositeten vattnas ur hos förhoppningsbolag som pumpas, trots att dessa kanske i grunden har fin potential framöver. Men, ska man chansa då gäller det ju att köpa på en rejäl botten.
Citera
2021-10-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88

Jag har hittat några ETF:er med commodities på USA-börsen och även en ETF med olja och gas. Funderar nu på att köpa lite oljebolag.

Är kanske sen på bollen med olja men jag misstänker att fittmösse-finansfolket i väst köpt grön energi och ESG-trenden med hull och hår. Så de har sålt oljebolag och dömt ut dem. Men tror vi på allvar att befolkningen i Indien, Kina, Afrika och alla skithålsländer i världen kommer köra Tesla??

Nej, jag tror att underklassen i dessa länder börjar tjäna tillräckligt mycket pengar för att nu i hög grad önska sig en gammal bensinbil från 1980. Dessutom ynglar de av sig som kaniner. Så oljekonsumtionen kommer nog gå upp framöver.

Men detta är bara min magkänsla. Har inte läst på om det. Så rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2021-10-08, 21:56
Medlem
Citat:
Jag har hittat några ETF:er med commodities på USA-börsen och även en ETF med olja och gas. Funderar nu på att köpa lite oljebolag.

Är kanske sen på bollen med olja men jag misstänker att fittmösse-finansfolket i väst köpt grön energi och ESG-trenden med hull och hår. Så de har sålt oljebolag och dömt ut dem. Men tror vi på allvar att befolkningen i Indien, Kina, Afrika och alla skithålsländer i världen kommer köra Tesla??

Nej, jag tror att underklassen i dessa länder börjar tjäna tillräckligt mycket pengar för att nu i hög grad önska sig en gammal bensinbil från 1980. Dessutom ynglar de av sig som kaniner. Så oljekonsumtionen kommer nog gå upp framöver.

Men detta är bara min magkänsla. Har inte läst på om det. Så rätta mig gärna om jag har fel.
Intressant teori. Det kan mycket väl bli så att oljekonsumtionen ökar i u-länderna när västvärlden förbjuder fossila bränslen "för en bättre värld", överflödig olja måste ta vägen någonstans så varför inte till u-länderna med 1kr/liter och en hederlig Volvo 240.

För övrigt ser det ut att bli ca -1,5k back. Helvete vad röd börsen är idag, det är som dessa dagar jag är glad att jag är dumdristig att inte ha en diversiferad portfölj . Räddade upp det en del dock med nytt spännande innehav CCXI, får se om det blir ännu en SPRT, eller ett bottennapp
Citera
2021-10-08, 22:02
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ja på tal om popcorn. Majs är upp 0.4%, bomull 0.6%, kaffe 2.3%(!) hittills idag. Jag har sagt det förr, aktier är för bögar dessa dagar. Det är fysiska tillgångar som gäller.
Kärringar och bögar kan inte räkna och därför dras de till råvaror som över tid går ner lika mycket som de går upp.

Straighta CIS-män ackumulerar aktiekapital.
Citera
2021-10-08, 22:10
Medlem
jnilssons avatar
Citat:

Jag spelar för fullt på att ESG-skiten kör huvudet i väggen, iom att man försöker elektrifiera allt och samtidigt avvecklar kärnkraft. Både olja, kärnkraft och naturgas är bra spel.

3:e världen kommer slutkonsumera olja till sista droppen medan fittmössegänget i väst blir ännu mer perverst.
Citera
2021-10-08, 22:50
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mash08
Intressant teori. Det kan mycket väl bli så att oljekonsumtionen ökar i u-länderna när västvärlden förbjuder fossila bränslen "för en bättre värld", överflödig olja måste ta vägen någonstans så varför inte till u-länderna med 1kr/liter och en hederlig Volvo 240.

För övrigt ser det ut att bli ca -1,5k back. Helvete vad röd börsen är idag, det är som dessa dagar jag är glad att jag är dumdristig att inte ha en diversiferad portfölj . Räddade upp det en del dock med nytt spännande innehav CCXI, får se om det blir ännu en SPRT, eller ett bottennapp

Det är kul att skoja om, men stämmer. Bill Gates snackar om detta "fenomen" i sin senaste bok. Intressant läsning, alla som är sugna på att göra pengar ska läsa boken. Det är även logiskt, som du är inne på. Bror-duktig-länderna ska casha upp och få bekosta "revolutionen" över till gröna bränslen (med all rätt), där ska vi inte sticka under stolen med att ökad kärnkraft är en stark pjäs att räkna med. Stor fokus i boken läggs på sol- och vindkraft samt kraftigt utökad kärnkraft.

U-länder kommer ligga kvar under lång tid gällande bruket av fossila bränslen. Deras miljöpåverkan är och kommer att vara en bra bit under snittet ändå. Man snackar om fossila/ekologiska avtryck. Gemene man i dessa länder bidrar mer till negativ klimatpåverkan genom att fisa, sett till hur deras livsstil annars påverkar miljön. Majoriteten här flyger inte, kör inte fossilbilar, man äter sand till middag, men man kopulerar i stor frekvens och skaffar multipla avkommor - vilket inte är bra. Rosling var för övrigt alltid en korrupt pajas som cherry-pickade sin tes inom forskning. Det är bra att han är död.

Större fabriker och kraftverk ska dock reformeras om till gröna alternativ, även i dessa länder. Men hos fattiga privatpersoner, glöm det. En reformering skulle bidra till ännu större misär än den som ses nu.
Senast redigerad av stockcock 2021-10-08 kl. 22:54.
Citera
2021-10-08, 23:53
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Bror-duktig-länderna ska casha upp och få bekosta "revolutionen" över till gröna bränslen (med all rätt)
Japp, länderna som gett världen civilisation och välstånd måste få sitt straff...

Hur som helst är de i sin ambition av självdestruktion i full färd med att ge sig själva sitt straff. Detta går att tjäna pengar på när de upptäcker att det inte är så trevligt att dö även om man gjorde det med målet att bli "grön".

Citat:
U-länder kommer ligga kvar under lång tid gällande bruket av fossila bränslen. Deras miljöpåverkan är och kommer att vara en bra bit under snittet ändå. Man snackar om fossila/ekologiska avtryck. Gemene man i dessa länder bidrar mer till negativ klimatpåverkan genom att fisa, sett till hur deras livsstil annars påverkar miljön. Majoriteten här flyger inte, kör inte fossilbilar, man äter sand till middag, men man kopulerar i stor frekvens och skaffar multipla avkommor - vilket inte är bra.
Befolkningsexplosionen knäcker alla "kalkyler". Det komiska är att klimathysterikerna har total beröringsskräck i frågan.

Bill Gates tror jag är ett undantag som både talat om både barnbegränsning i 3:e världen och stopp för migration.

Citat:
Rosling var för övrigt alltid en korrupt pajas som cherry-pickade sin tes inom forskning. Det är bra att han är död.
Han hade sina förtjänster iom att han lyckades förmedla världens verkliga tillstånd genom nyhetsbruset. På vilket sätt skulle han vara korrupt? Effektsökare var han tidvis och pajas när han hade fel, bl.a. om peak children runt 2008.
Citera
2021-10-09, 00:10
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Japp, länderna som gett världen civilisation och välstånd måste få sitt straff...

Hur som helst är de i sin ambition av självdestruktion i full färd med att ge sig själva sitt straff. Detta går att tjäna pengar på när de upptäcker att det inte är så trevligt att dö även om man gjorde det med målet att bli "grön".

Befolkningsexplosionen knäcker alla "kalkyler". Det komiska är att klimathysterikerna har total beröringsskräck i frågan.

Bill Gates tror jag är ett undantag som både talat om både barnbegränsning i 3:e världen och stopp för migration.

Han hade sina förtjänster iom att han lyckades förmedla världens verkliga tillstånd genom nyhetsbruset. På vilket sätt skulle han vara korrupt? Effektsökare var han tidvis och pajas när han hade fel, bl.a. om peak children runt 2008.

Håller med i det ovan.

Gällande Rosling så var han antingen högst inkompetent, eller sexistisk. Han utelämnade i sin forskning ofta kutym och islamistisk agenda i att kvinnan i hemmet agerade avelsko - men man ville gärna föra fram att flera avkommor föddes p.g.a. att öka "familjers" generella inkomster. Mer avkommor = fler som arbetar = större ekonomisk tillväxt till familjen. Det här låter ju logiskt, men så är det inte, vilket vi sett när flyktingar kommit till västerländska länder. Vi ser inte att "produktionen" gällande avkommor mattats av, vi ser inte att kvinnor börjar studera och skaffa sig karriärer, vilket Rosling ofta använde som tes.

Vi ser snarare motsatsen, barnbidrag och andra sociala bidrag (hjälpt med hyra, etableringsbidrag m.m.), leder till att människor från dessa regioner fortsätter att producera en djävla massa barn, och nu får man bidrag till det. Varför då sluta? Den största anledningen till "varför" är att män från dessa kulturer tar sig friheten i att ha sex med "sin" kvinna dag som natt. Preventivmedel är haram, och kvinnan agerar mer eller mindre avelsko med 2-5 barn. Ställer inte kvinnan upp så spöas hon upp. Det är detta PK-feminister ska fokusera på, inte att någon kändis klämt dem på häcken när man varit på nattklubb, för att sedan gråta ut i media. Vilket trams.

Svenskar i snitt landar på ca 1,5 barn i regel.
Senast redigerad av stockcock 2021-10-09 kl. 00:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in