Citat:
Ursprungligen postat av
MrLevaLivet
Yes, behöver ta ett steg tillbaka och överblicka detta fenomen en längre tid innan eller om jag lägger en köporder så man väljer rätt läge. Det blir inte seriöst annars. Jag var nära att ramla in i DATS idag, FOMO och drömmar om snabbt klipp men sansade mig och såg det som underhållning istället.
Det är nu även fascinerande att titta på vad hjärnan sysslar med under sådana här race när tåget redan gått. Trots det vill hjärnan rättfärdiga ett köp. Gäller att observera sig själv lika mycket som man observerar skärmen. Det är säkert lätt att utveckla ett spelberoende om det inte finns disciplin eller lyhördhet inför bra råd när man följer sådana forum/chattar/grupper.
Börspsykologi är ytterst viktigt att vara medveten om, samt att lära sig av sina misstag. När man hamnat i flera snedgungor och tagit lärdom, så gör man inte om misstagen. Vissa har det naturligt, men för oss mer normala behöver man ju träna sig till det. Man ska aldrig bedriva sina investeringar i affekt, och där särskilt FOMO, även om man definitivt kan göra en hacka på att hoppa in i hypade bolag som har en rusning. Jag tror mer på att bevaka en 5-20 bolag och följa deras kurser och utveckling, när större nedgångar setts som inte kan förklaras av negativa nyheter så kan det vara bra läge in.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mash08
Ett mycket informativt och bra inlägg återigen Stocken, sådant jag har lärt mig under det senaste året. Visst har jag bränt mig en del, men när jag väl lyckats så har det gått bra ( PRPO, RHE, BTX, SPRT mm) och visst fan är det kul att göra 50-100% på någon dag

Det har aldrig blivit några fantasisummor dock, för erfarenheten säger att det lika gärna kan gå -50% så bara belopp jag är bekväm med att förlora. Det har dock hjälpt mig att komma från kraftigt minus till plus.
Jag har köpt in mig på pågående trender, aldrig före något har hänt men under tiden. Oftast har hypen lagt sig efter enstaka dagar så man får ta vinsten som blir och vara nöjd med det man åstadkommit. Visst nu önskar jag att man gått all in i samtliga case, då hade livet varit fint

Men det är som att spela på roulette oftast
Kul att det uppskattades. Ja, alltså man måste se det som en läroprocess. Det är viktigt att bränna sig, och då gärna i början när man börjar pula med aktiehandel och då gärna med mindre summor investerade. Pengar som man har råd att förlora. Man kan läsa sig till mycket i böcker men du kommer aldrig att bli en luttrad OG, typ Biggie Smalls inom börsen, om du inte via egen erfarenhet och empiri från upp & nedgångar per SE utvecklar just din börspsykologi och de psykologiska svagheter som finns hos dig och alla normala människor. Psykopater har ju alltid fördelen här, men man kan träna upp sig. En klassiker är ju rädsla. Du hoppar in i ett nytt bolag och kursen sjunker 5 %, du fegar ur och säljer med förlust. Ett par timmar går och kursen är nu på +5 % istället. Man blir härdad med tiden och agerar inte i affekt.
För övrigt rekommenderar jag att man bevakar ett gäng bolag och försöker hitta mönster i deras upp & nedgångar. Detta är särskilt viktigt hos momentum-aktier där vinsthemtagnings-dyk i regel ses. Man kan göra fina pengar genom att swinga sådana här pjäser. Att helt hoppa in och investera i ett nytt bolag är att ge sig ut på djupt vatten.