Citat:
Jag har varit med ett tag, mer än 30 år med fastighetsaffärer. Det här fallet liknar inget jag någonsin kommit i kontakt med. Därför väldigt intressant att följa. En annan utgång hade varit förödande, men om det är något jag lärt mig i livet är att juridiken kan vara väldigt nyckfull. Så ja, jag såg att det faktiskt fanns en liten risk att Esbjörn kunnat ta hem processen.
Domstolens uppgift är aldrig att söka fastställa någon slags sanning. Utan den prövar endast det som går att bevisa och väger det mot lagtexten. De som inte förstår det här (t ex Esbjörn, Binninge m fl) brukar sluta som det vi kallar rättshaverister. Något annat än vad som domstolen fastställt kan alltså vara den äkta sanningen, men det är som sagt inte det som juridiken går ut på. Jag har själv deltagit i några rättsprocesser (som käranden) och ”vunnit” alla gånger, men jag kan lova dig att jag är väldigt ödmjuk inför juridiken. Den kan nämligen spela en en massa spratt vilka man minst anade.
Domstolens uppgift är aldrig att söka fastställa någon slags sanning. Utan den prövar endast det som går att bevisa och väger det mot lagtexten. De som inte förstår det här (t ex Esbjörn, Binninge m fl) brukar sluta som det vi kallar rättshaverister. Något annat än vad som domstolen fastställt kan alltså vara den äkta sanningen, men det är som sagt inte det som juridiken går ut på. Jag har själv deltagit i några rättsprocesser (som käranden) och ”vunnit” alla gånger, men jag kan lova dig att jag är väldigt ödmjuk inför juridiken. Den kan nämligen spela en en massa spratt vilka man minst anade.
Jag kan förstå och respektera ditt engagemang i frågan.
Jag ser dock att denna affär hade kunnat hanteras på ett betydligt bättre sätt av båda parter, om de inte hade varit så styvnackade. Styvnackade av lite olika skäl, Ebba för att jag helt enkelt tror att hon är sådan och är van att få som hon vill. Något som kan vara väl så bra i politiken och för karriären, men sämre i delikat känsliga frågor. Esbjörn för att han har mycket starka känslor för ett hus han vistats i sedan unga år, att Ebba betedde sig fel mot honom under affären vilket lämnade honom med en känsla av att ha blivit pressad, manipulerad och lurad samt att han hade dåliga strategier att hantera dessa känslor och därför blev trulig och trotsig. Kanske pga av funktionshinder och åldersstigenhet, kanske i kombination med att han alltid varit lite egen?
Jag kan tycka att det är rimligt att detta fall inte skapade en Lex Esbjörn och att huset tillföll Ebba. Jag kan också tycka att det är rimligt att Ebba fick sig en näsbränna för sitt hjärtlösa förfaringssätt mot en skör ensam äldre man. En näsbränna som hon sent kommer att glömma, särskilt som den varar in i framtiden. Jag är glad för Esbjörns skull att han nu fått ro och nöjt kan njuta av pengar och nyttjanderätt.
Senast redigerad av Krmkr 2021-10-12 kl. 16:31.
Senast redigerad av Krmkr 2021-10-12 kl. 16:31.