2021-10-12, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har varit med ett tag, mer än 30 år med fastighetsaffärer. Det här fallet liknar inget jag någonsin kommit i kontakt med. Därför väldigt intressant att följa. En annan utgång hade varit förödande, men om det är något jag lärt mig i livet är att juridiken kan vara väldigt nyckfull. Så ja, jag såg att det faktiskt fanns en liten risk att Esbjörn kunnat ta hem processen.

Domstolens uppgift är aldrig att söka fastställa någon slags sanning. Utan den prövar endast det som går att bevisa och väger det mot lagtexten. De som inte förstår det här (t ex Esbjörn, Binninge m fl) brukar sluta som det vi kallar rättshaverister. Något annat än vad som domstolen fastställt kan alltså vara den äkta sanningen, men det är som sagt inte det som juridiken går ut på. Jag har själv deltagit i några rättsprocesser (som käranden) och ”vunnit” alla gånger, men jag kan lova dig att jag är väldigt ödmjuk inför juridiken. Den kan nämligen spela en en massa spratt vilka man minst anade.

Jag kan förstå och respektera ditt engagemang i frågan.

Jag ser dock att denna affär hade kunnat hanteras på ett betydligt bättre sätt av båda parter, om de inte hade varit så styvnackade. Styvnackade av lite olika skäl, Ebba för att jag helt enkelt tror att hon är sådan och är van att få som hon vill. Något som kan vara väl så bra i politiken och för karriären, men sämre i delikat känsliga frågor. Esbjörn för att han har mycket starka känslor för ett hus han vistats i sedan unga år, att Ebba betedde sig fel mot honom under affären vilket lämnade honom med en känsla av att ha blivit pressad, manipulerad och lurad samt att han hade dåliga strategier att hantera dessa känslor och därför blev trulig och trotsig. Kanske pga av funktionshinder och åldersstigenhet, kanske i kombination med att han alltid varit lite egen?

Jag kan tycka att det är rimligt att detta fall inte skapade en Lex Esbjörn och att huset tillföll Ebba. Jag kan också tycka att det är rimligt att Ebba fick sig en näsbränna för sitt hjärtlösa förfaringssätt mot en skör ensam äldre man. En näsbränna som hon sent kommer att glömma, särskilt som den varar in i framtiden. Jag är glad för Esbjörns skull att han nu fått ro och nöjt kan njuta av pengar och nyttjanderätt.
Senast redigerad av Krmkr 2021-10-12 kl. 16:31.
2021-10-12, 16:37
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
"På västfronten intet nytt" märker jag, tråden genomsyras av samma gamla tjafs som vanligt.

För att försöka tillföra något till tråden i alla fall så gjorde jag ett nytt studiebesök på ort och ställe och kunde konstatera att absolut ingenting hade hänt med tomt och hus, möjligen kanske huset hade förfallit lite till men eftersom det inte fått någon form av kärlek de senaste trettio åren så spelar nog inte det förfallet någon roll.

Möget efter den beryktade "trädfällningen" låg fortfarande kvar, presenningen över uthuset såg lite sliten ut m.m, men hur som haver, stället har en stor potential till att kunna bli riktigt vackert så om bara Ebba Busch får lagfarten i sin ägo kan hon börja sanera fram områdets skamfläck till vad jag tror grannskapets stora lättnad.

Kostnaden kommer givetvis bli hög men som sagt det finns potential för något riktigt bra.
Tack för infon.
Inte förvånande att det gått i stå, intressant att se om det kommer igång snart, eller om Esbjörns dispositionsrätt sätter käppar i hjulet.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-10-12 kl. 17:12.
2021-10-12, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tack för infon.
Inte förvånande att det gått i stå, intressant att se om det kommer igång snart, eller om Esbjörns besittningsrätt sätter käppar i hjulet.
En annan sak som kan ställa till det är bilarna som står på tomten. Jag såg ingen punkt om skrotning av dessa i förlikningsdokumentet...
2021-10-12, 17:01
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
En annan sak som kan ställa till det är bilarna som står på tomten. Jag såg ingen punkt om skrotning av dessa i förlikningsdokumentet...
Antingen ingår de i orginal dealen, att Ebba tar på sig att göra sig av med dem, dvs sanering av tomten som hon fick dra av på priset, eller så är herr Esb skyldig att göra sig av med dem till tillträdesdagen. Så enkelt är det.

Skulle han mot all förmodan inte göra det så begår han ett brott. Egenmäktigt förfarande.
2021-10-12, 17:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Borde gå att lösa med lite god vilja, vi får hoppas att den goda viljan finns.
2021-10-12, 17:09
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Funderar en del på om våra spyflugor kan ha rätt.
Kort sagt, skjuter Ebba upp renoveringen till efter valet? I så fall kommer gubben kunna lalla runt på egendomen till dess.

Ja det vet vi inte hur länge den tidsbegränsade dispositionsrätten kommer vara eller ens när.
Men det finns nog klausuler om att endast Esbjörn har rätt att beträda fastigheten.
Binningejuristen och Brännvinström med reportageteam och fotografer är portade.
Det räknas som olaga intrång på privat fastighet om dom smyger innanför tomtgränsen.
Då försvinner nog allt vad tidsbegränsad dispositionsrätt heter.
2021-10-12, 17:11
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Eftergifter gör vi när vi tycker att vi har något att förlora på att inte göra det och/eller när vi har dåligt samvete för hur vi hanterat något.

Livet består inte bara av Sveriges rikes lag som några har försökt att låta påskina i denna tråd. Det finns även annan litteratur att bli inspirerad och växa av.

Så din tes bevisar att Esbjörn hade dåligt samvete, vek sig och medgav att pacta sunt servanda gäller?
2021-10-12, 17:18
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Man kan även fundera på om Ebba verkligen skulle vilja flytta in i en by, där hon precis har stöveltrampat över en av byns äldsta invånare. Kan ju kännas sådär, när folk i byn tittar snett på en när man möter dem när man är ute och promenerar.
Kanske då smartare att låta konflikten svalna och stövelavtrycken läka lite..

Du är medveten om att Ebba bott och fortfarande bor i Marielund?
Hon har bott där mer än dubbelt så lång tid som Esbjörn och ”hör till byn”.
Det tittas inte snett på en bybo som gjort rätt för sig och ändå råkat illa ut.
Esbjörn som är en utböling på kursgården har däremot fått många sneda blickar…..
2021-10-12, 17:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tack för infon.
Inte förvånande att det gått i stå, intressant att se om det kommer igång snart, eller om Esbjörns dispositionsrätt sätter käppar i hjulet.

Njema problema!

Jag kommer att hålla lite koll sporadiskt, tror ju att absolut inget kommer att hända förrän Ebba Busch har lagfarten i sin ägo, av skadan blir man vis och lär sig något så innan en pinal flyttas eller något träd fälls så kommer Ebba Busch se till att hon har lagfarten.

Tattaren E*björn lärde henne en dyrköpt läxa om vad som händer om man inte har klara papper när man gör affärer med tattare och hästskojare.

Det borde inte ta så lång tid för Ebba Busch att få sin välförtjänta lagfart nu så min gissning är att inom två veckor så kommer det att börjas så smått, den där famösa dispositionsrätten tror jag på när jag får se E*björn i huset, inte förr.
2021-10-12, 17:22
Bannlyst
Citat:
Borde gå att lösa med lite god vilja, vi får hoppas att den goda viljan finns.
Ja, hoppet ligger till att Esbjörn är så nöjd med de eftergifter Ebba gjorde för honom, som advokat Berg berättade om i radiointervjun. I annat fall skulle han kunna ställa till det rätt rejält för Ebba.
2021-10-12, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Han behöver pengar för betala skadestånd till sitt offer och sina juridiska ombud.

Synd att en som bete sig fel inte blev straffad. Troligen gjort att ingen kommer lita på köpa hus av äldre och införa nya lagar för skydda köpare från säljare som bara ångrar sig utan anledning.
Det är tragisk esb blev dement förklarad av sitt fd ombud och tvingats ut i media.

Om han hade bara pratat med Busch som en vuxen människa och dykt upp på tillträdesdagen hade allt varit löst.

Fast jag tycker nog ändå att hon blev det. Advokatkostnader, tvingas ge Esb dispositionsrätt, utdragen husaffär, kritik från KD-rävar, böter, skadestånd, tvåårig villkorlig dom, avgift till brottsofferfonden, upptagen i brottsregistret i fem år, minskat förtroende, uthängd i media och minskat stöd för KD, får man nog ändå se som straff för de klumpiga fel hon gjorde i fastighetsbråket.

Men som kungen säger, nu vänder jag blad. Frågan är dock om alla kan göra det?
2021-10-12, 17:39
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Det finns en detalj som kom fram i förlikningen som är intressant att kolla upp.
Ett konto-nr angavs till Länsstyrelsen där ESB:s ombud placerat handpenningen.
Den stora knäckfrågan är - när gjordes denna inbetalning.....

I maj 2021 när de nya ombuden som var riktiga advokater tagit över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in