2021-10-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Alla experter är, aldrig, eniga om någonting. Jag förstår ditt resonemang om att låta SARS-COV2 Delta-varianten bränna igenom befolkningen, förutom gamla och riskgrupper,för att skapa en bra och långvarig immunitet. Men priset för det är, ändå, för högt. Redan vid 40 år och äldre ökar risken för svår sjukdom och död dramatiskt!

Så rekommenderar jag då vaccinering bara för 40 plusare och övriga riskgrupper? Nej, jag vill att så många som möjligt vaccinerar som är 12 år eller äldre. Orsaken är att risk-nytta balansen, fortfarande, väger över till vaccinets fördel, låt vara att skillnaden för såväl risk som nytta inte är speciellt stor för de som är under 40 år, under förutsättning att de inte bär på dolda risker som genetiska svagheter, hål i immunförsvaret eller t.ex dold diabetes.

Men hur är det för dem som redan haft, konstaterad, covid-19? De vet ju att deras immunsystem klarar av en SARS-COV2 infektion, och de har ett bra och långvarigt skydd emot en återinfektion. Jo men, om, de blir återinfekterade i alla fall så kan det bli ett svårare förlopp den andra gången. Mot det skall vägas att, även, vaccinering kan orsaka mer besvär för de i denna grupp jämfört med icke tidigare infekterade. Men då talar vi om besvär under några dagar.

Så det är bättre att alla 12 plusare, (förutom de som inte tål vaccin), blir vaccinerade. Sedan kommer, ändå, SARS-COV2 att bränna igenom befolkningen, men ytterst långsamt, samtidigt som dödsfall, svår sjukdom, lidande och besvär, samt konsekvenser för folkhälsan, sjukvården och samhället som helhet, minimeras.

En av många helt irrelevanta spekulationer ( var fick du det ifrån?). Det "kan" bli en svårare förkylning, vänligen ange mer exakta siffror, eller ta tillbaka det ignoranta påståendet genast.

Vad de flesta, inklusive du, inte verkar ta in, är att C19 är en helt vanlig förkylningsinfluensa, och det finns ingen total rättvisa i världen, några miljondelar råkar mer illa ut, det finns medicinska förklaringar, det är något fel i immunförsvaret, hur svårt kan det vara.

Alla oroliga, spring iväg och ta injektionerna, om ni tror på dem, men tvinga inte alla övriga, långt mer än 99%, att injicera försökspreparat!!
Citera
2021-10-12, 14:26
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Antingen testar man färre totalt eller så testar man färre som har covid.
Ja, superspridarna (dubbelvaccinerade) märker ju inte att de är smittade så de lär inte gå och testa sig.
Citera
2021-10-12, 14:27
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Skit inte ner dig nu av ogrundad rädsla.
Förra tisdagen rapporterades 1894 fall, idag 1759. En minskning alltså.
I alla fall om man går på covidstatistik.se som tar rakt av från Fohm.

Varför är smittotalen fortfarande intressant?
Verkar råda viss förrvirring just idag, känns som att det är olika siffror var man än tittar.

Hursomhelst så skulle väl en ökning i det här skedet mer eller mindre vara enligt planen, med tanke restriktionerna som släppts. Så länge det inte exploderar är det inte någon oväntad utveckling.
Citera
2021-10-12, 14:28
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Har ni sett detta ?

Ju fler vaccinationer > ju sämre immunförsvar mot Covid-19 !

Källa: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.12.21261952v2
Cred till "saundra" som snappade upp detta i annan tråd: (FB) 70 % av de coronadöda är fullvaccinerade (under 1-24 september /mod)
Låter fullt rimligt. Det är vansinne och en otjänst till sitt framtida jag att vaccinera bort sitt immunförsvar och göra en förkylning till något potentiellt riskabelt. Som att ta bromsmediciner trots att man inte har AIDS, och sedan bli förvånad när kroppen blir skröplig av vinterkräksjukan.
Citera
2021-10-12, 14:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Skit inte ner dig nu av ogrundad rädsla.
Förra tisdagen rapporterades 1894 fall, idag 1759. En minskning alltså.
I alla fall om man går på covidstatistik.se som tar rakt av från Fohm.

Varför är smittotalen fortfarande intressant?
Tack Beaver, du har helt rätt. Såg på fel ställe, kollade på bekräftelsedatum. Vilket pinsamt misstag.

Jag fick också siffran till att bli 1700 något när jag räknade. Men sedan tittade jag på SVT och tänkte att de nog kunde räkna bättre en jag.
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
räknar jag rätt eller?
1738 ny smittade.

Citat:

SVT skriver:
Totalt har 1 159 560 personer i Sverige nu bekräftats smittade med covid-19. Det är en ökning med 2 272 fall sedan i fredags.

Men jag ser att SVT nu har ändrat sina siffror, nu skriver de.
Totalt har 1 159 560 personer i Sverige nu bekräftats smittade med covid-19. Det är en ökning med 1738 fall sedan i fredags.
Men vad schyst då är det ju till och med en minskning. Kanske det går vägen ändå!
Citera
2021-10-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ingen som reagerar på det sjukt höga antal ny smittade i dag?

Förra tisdagen registrerades det typ hälften så många. Vi får ju backa 6 veckor till toppen av våg 4 eller slutet av sommar puckeln som jag vill kalla den för att komma upp till samma tisdags siffra.

Är det något med rapporteringen, SmiNet som trasslat och därför ger en så förhållandevis hög siffra?

Edit: platz ger inte alls en speciellt hög siffra. Kan det vara FoHM som skrivit fel?

Vad är problemet? MSM har försökt hjälpa myndigheter och regering att hålla skräck i människor i 1,5 år nu, till slut kommer fårskocken människor att förstå; det finns ingen "pandemi"!!

Många yngre smittas, säkert också ett antal injicerade, men de får väldigt lindriga symptom, några mycket gamla och multisjuka dör, vad är skillnaden mot det "normala"?
Citera
2021-10-12, 14:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad är problemet? MSM har försökt hjälpa myndigheter och regering att hålla skräck i människor i 1,5 år nu, till slut kommer fårskocken människor att förstå; det finns ingen "pandemi"!!

Många yngre smittas, säkert också ett antal injicerade, men det blir väldigt lindriga symptom, några mycket gamla och multisjuka dör, vad är skillnaden mot det "normala"?
Jag dumt nog lyckades jämföra bekräftelsedatum och inte rapportdatum.

Sådana misstag gjorde inte otrolig. Vi skulle fått tillbaka vår trådrapporterar. Men otrolig har inte varit aktiv på FB sedan slutet av juli.

Kan ingen annan ta över och då inte en så förvirrad person som mig?
Citera
2021-10-12, 14:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du, vi slutar att tvista om injektionernas nytta, vi låter tiden gå, så får vi se var det landar. Det är dock klart, hittills, att dessa injektioner har gett mer bivärkningar och död, än alla tidigare givna vaccin tillsammans, det kommer att bli klarlagt innan denna stolleresa är över ( C19 blir kvar, men kanske folk förstår mer när det är uppenbart vilken total överreaktion som följt i förkylningens spår.......)

Vad är det där för trams? Är ju knappt några biverkningar alls med detta vaccin. Betänk hur många som tagit det. I Sverige har väl över 70% låtit vaccinera sig. Jämför antalet döda och intagna på sjukhus med covid19.
Citera
2021-10-12, 14:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid.Costner
Det är ointressant ifall det ligger 1 eller 10 000 på intensiven?

Ja, när vi diskuterar vaccin är det ganska ointressant var i smittvågen vi befinner oss. Är du av annan åsikt?
Citera
2021-10-12, 14:41
Medlem
Pethuglins avatar
Två kvinnor i samma fotbollslag har drabbats av hjärtproblem som troligen orsakats av hjärtproblem.

"IFK har haft en väldigt tunn trupp under säsongen och dessutom fått en rad spelare skadade. Lägg där till två chockerande händelser där först Emma Widén och sedan Hanna Helg båda kollapsade på planen med samma konstaterade hjärtproblem.

– Vi har två spelare som svimmat av under säsongen, en under match i somras och en under träning nu får någon månad sedan. De föll ihop och det visade sig att de drabbats av precis samma hjärtproblem. Nu på senare tid har vi fått höra att de här problemen är något som kan komma av coronasprutorna, jag vet inte. Men de blir i alla fall borta i minst ett halvår båda två, säger Mangs."

https://www.vlt.se/artikel/dramatiken-kring-bottenlaget-tva-spelare-har-svimmat-med-hjartproblem
Citera
2021-10-12, 14:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Var fick du hitta experterna som hade rätt angående:
- Apatiska flyktingbarn
- Klimathysterin
- De fantastiskt välutbildade invandrarna som skulle berika Sverige

Fatta bara att när politiker och media har bestämt sig för ett narrativ så är det bara det som får komma fram, precis oavsett hur fel de har.
Det finns precis hur många välrenommerade läkare och vaccinforskare som helst som tycker denna massvaccination med ett exprimentvaccin är vansinne.

Är väl inga experter som uttalat sig om de ämnena du nämner ovan. Bara politiker, möjligen med undantag av klimatfrågan.
Citera
2021-10-12, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Verkar som även gammelmedia nu helt slutat rapportera om siffror. Det är bra och sunt - siffrorna är irrelevanta nu när Covid är ett förkylningsvirus i mängden.

Jag ser att det på dansk och norsk media inte finns ett pip om Covid. Ej heller på brittiska tabloider. Det går snabbt nu.
Gammalmedia har hittat något nytt att skapa hysteri runt, RS-säsongen! "Håll barn borta från offentliga miljöer", "god handhygien" osv. Låter bekant, snart kommer väl kartor över RS smittläget i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in