Citat:
Ursprungligen postat av
Onlyplaydanuts
NEJ!
Alla experter är absolut inte eniga, speciellt inte om vi ser på lång sikt.
Det absolut bästa är naturligtvis att vaccinera gamla och riskgrupper och låta alla andra grupper (speciellt barn och ungdomar) bygga upp en långvarig hållbar immunitet.
Det som sker nu är total idioti och det är MÅNGA experter som tycker det trots att du inte ser det på SvT eller läser om det i Aftonbladet.
Alla experter är, aldrig, eniga om någonting. Jag förstår ditt resonemang om att låta SARS-COV2 Delta-varianten bränna igenom befolkningen, förutom gamla och riskgrupper,för att skapa en bra och långvarig immunitet. Men priset för det är, ändå, för högt. Redan vid 40 år och äldre ökar risken för svår sjukdom och död dramatiskt!
Så rekommenderar jag då vaccinering bara för 40 plusare och övriga riskgrupper? Nej, jag vill att så många som möjligt vaccinerar som är 12 år eller äldre. Orsaken är att risk-nytta balansen, fortfarande, väger över till vaccinets fördel, låt vara att skillnaden för såväl risk som nytta inte är speciellt stor för de som är under 40 år, under förutsättning att de inte bär på dolda risker som genetiska svagheter, hål i immunförsvaret eller t.ex dold diabetes.
Men hur är det för dem som redan haft, konstaterad, covid-19? De vet ju att deras immunsystem klarar av en SARS-COV2 infektion, och de har ett bra och långvarigt skydd emot en återinfektion. Jo men, om, de blir återinfekterade i alla fall så kan det bli ett svårare förlopp den andra gången. Mot det skall vägas att, även, vaccinering kan orsaka mer besvär för de i denna grupp jämfört med icke tidigare infekterade. Men då talar vi om besvär under några dagar.
Så det är bättre att alla 12 plusare, (förutom de som inte tål vaccin), blir vaccinerade. Sedan kommer, ändå, SARS-COV2 att bränna igenom befolkningen,
men ytterst långsamt, samtidigt som dödsfall, svår sjukdom, lidande och besvär, samt konsekvenser för folkhälsan, sjukvården och samhället som helhet, minimeras.