2021-10-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det finns ingen normal människa idag som inte har BankID. Bara bakåtsträvare, troligen samma klick av människor som har kontanter under madrassen hemma.
Jodå, här har du en. Visserligen har jag bankID men använder den inte för den är inte personlig såsom pass, körkort, etc. Vem som helst kan gå in med mitt bankID, därför skyr jag den som pesten, kalla mig bakåtsträvare om du vill, jag bryr mig inte.. Pengar under madrassen har jag inte heller, ändra din attityd lite höörru..
Citera
2021-10-11, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Jodå, här har du en. Visserligen har jag bankID men använder den inte för den är inte personlig såsom pass, körkort, etc. Vem som helst kan gå in med mitt bankID, därför skyr jag den som pesten, kalla mig bakåtsträvare om du vill, jag bryr mig inte.. Pengar under madrassen har jag inte heller, ändra din attityd lite höörru..

Som sagt, bakåtsträvare.
Citera
2021-10-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy

Såvitt jag vet är Bank-ID personligt så länge man inte lämnar ut sin personliga kod!
Citera
2021-10-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Såvitt jag vet är Bank-ID personligt så länge man inte lämnar ut sin personliga kod!
Tillochmed bankerna erkänner att bankID:n borde förändras pga av att andra kan använda den, kanske med foto eller tumavtryck, personlig signatur?
Citera
2021-10-12, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det beror på vem man är och vad man behöver tjänsten till. Använder till:

• Bank 1
  • Bank 2
  • Aktiemäklare 1
  • Aktiemäklare 2
  • Klarna
  • Kivra
  • 1177
  • Apoteket (recept)
  • Internetköp
  • Bostadsbolaget (uppdatera bostadskö)

Klart man kan klara sig utan, det gick ju bra förr när man använde skriftligt Bankgiro och då och då besökte ett bankkontor, men visst tusan underlättar det, enormt för min del.

Bra lista, några fler förslag på vad man kan logga in med bankid:
* minpension.se för att se pensionsprognos.
* ppm.nu för att placera om sin allmänna pension och även göra en pensionsprognos
* transportstyrelsen.se för att se fordonsuppgifter
* lantmateriet.se för att få se din tomtgräns
* 1177.se för att få se journalanteckningar, vilka som har har läst din journal, och förnya recept.
* Swish-betalningar. I Coronatider i somras krävde vissa marknadsstånd (torghandel och basarer) att man betalade med Swish eller kort, och inte med kontanter. I föreningslivet betalas fika, gåvor, lotterier, mm, i allmänhet med swish. Insamling till födelsedagspresenter och liknande på jobbbet betalas normalt med swish. Klippte mig hos en frisör som ett tag endast tog emot swish eller kontanter.
Senast redigerad av guru1966 2021-10-12 kl. 10:28.
Citera
2021-10-12, 12:57
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Som sagt, bakåtsträvare.

Kan ju också vara personer som bankerna inte acceptetar som kunder, ex, de med betalningsanmärkningar eller 0 kr inkomst, de kan ibland inte få bankid.

Det finns ingen skyldighet för en bank att erbjuda bankid.

Några får även sitt bankid spärrat då de blir över 80 år, då banken anser att de finns risk för senilitet.
Citera
2021-10-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kan ju också vara personer som bankerna inte acceptetar som kunder, ex, de med betalningsanmärkningar eller 0 kr inkomst, de kan ibland inte få bankid.

Det finns ingen skyldighet för en bank att erbjuda bankid.

Några får även sitt bankid spärrat då de blir över 80 år, då banken anser att de finns risk för senilitet.
Det är konstigt egentligen att det inte finns något alternativ till bank-id som inte kräver bank. Eller har jag missat något? En digital legitimation är numera viktigare än en fysisk. Tänk efter själva vilken ni använder mest. Jag vill se en statlig e-legitimation från Skatteverket.

Tillägg: Skatteverket har tydligen en e-legitimation men den fungerar just nu bara på Skatteverkets hemsida. Det finns också en som heter Freja eID men den hjälper föga om sidan man vill logga in på bara har stöd för bank-id vilket ofta är fallet.
Senast redigerad av Sexuritas 2021-10-12 kl. 21:41.
Citera
2021-10-13, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Huvudet på spiken. Det är klart att man kan klara sig utan (mobilt) bank-ID. Om du får alla räkningarna på papper i brevlådan, skickar in betalningar på papper till Sveddbank, och aldrig har någon ambition att använda t ex någon annan bank.

Med mobilt bank-ID kan jag vara bortrest när räkningarna kommer, och enkelt göra alla betalningar varifrån i världen som helst. Jag kan öppna konton i vilken ny bank som helst som har bäst villkor, utan att ens behöva lyfta på ändan. Jag kan legitimera mig hos en massa myndigheter och få service direkt.

Alternativet? Bakåtsträvare!

Jag känner de som av vänsterideologiska skäl inte använder bank-id. För att inte ge bankerna mer makt över oss.

De finns ett par statliga alternativ till bank-ID:
* Freja eID Plus (utgiven av Freja eID Group AB)
* AB Svenska Pass (utgiven av Skatteverket).

Nån som testat dem?
Senast redigerad av guru1966 2021-10-13 kl. 14:55.
Citera
2021-10-13, 15:43
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

Man måste ingenting.
Citera
2021-10-14, 23:04
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Det är konstigt egentligen att det inte finns något alternativ till bank-id som inte kräver bank. Eller har jag missat något? En digital legitimation är numera viktigare än en fysisk. Tänk efter själva vilken ni använder mest. Jag vill se en statlig e-legitimation från Skatteverket.

Tillägg: Skatteverket har tydligen en e-legitimation men den fungerar just nu bara på Skatteverkets hemsida. Det finns också en som heter Freja eID men den hjälper föga om sidan man vill logga in på bara har stöd för bank-id vilket ofta är fallet.

Det är nog möjligt att det kommer en statlig e-legitimation när det statliga ID-kortet som har tänkt att ersätta körkort kommer.

Men frågan är ju vilka typer av e-legitimationer som butikerna tillåter. Idag så accepteras mest bankID.

Skatteverkets fungerar ju konstigt nog endast vid Skatteverket. Andra myndigheter kräver BankID eller möjligen Freja eID+.

Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag känner de som av vänsterideologiska skäl inte använder bank-id. För att inte ge bankerna mer makt över oss.

De finns ett par statliga alternativ till bank-ID:
* Freja eID Plus (utgiven av Freja eID Group AB)
* AB Svenska Pass (utgiven av Skatteverket).

Nån som testat dem?

Freja eID Plus är inte statlig, utan privat.

Brukar använda den för 1177 ex.

Tycker Freja eID Plus fungerar bra. Kan ju typ vara ett måste om en 17-årig vill skriva med vårdcentralen utan att be föräldrarna logga in. BankID kräver ju man är 18 år. Men Freja eID kräver inte att man är 18, det är inget man kan låna pengar på.
Citera
2021-10-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är nog möjligt att det kommer en statlig e-legitimation när det statliga ID-kortet som har tänkt att ersätta körkort kommer.

Men frågan är ju vilka typer av e-legitimationer som butikerna tillåter. Idag så accepteras mest bankID.

Skatteverkets fungerar ju konstigt nog endast vid Skatteverket. Andra myndigheter kräver BankID eller möjligen Freja eID+.

Freja eID Plus är inte statlig, utan privat.

Brukar använda den för 1177 ex.

Tycker Freja eID Plus fungerar bra. Kan ju typ vara ett måste om en 17-årig vill skriva med vårdcentralen utan att be föräldrarna logga in. BankID kräver ju man är 18 år. Men Freja eID kräver inte att man är 18, det är inget man kan låna pengar på.

Finland testade ett e-ID-kort (kombinerat fysiskt ID-kort och e-legitimation) men gav upp. Sverige har jobbat med att utveckla en statlig lösning, se Svensk e-legitimation , sedan 2011. Istället blev det ett kvalitetsmärke för vilka e-ID-kort som uppfyller svenska myndigheters villkor. Men så länge som bankid är så stort, och krävs för att swisha är det svårt för andra lösningar att slå sig in.

Det största problemet med bankid är att personer utan personnummer men som bara har samordningsnummer eller som ahr personnummer i annat europeiskt land inte får använda bank-id. T.ex. utbytesstudenter, asylsökanden, papperslösa flyktingar, EU-migranter, nasare, osv. Dom kan ta emot swish-betalningar, men inte själva betala. Många av dem har jobb i Sverige och har bankkonto, så det är nog inte bankernas fel utan statens. I Norge och Danmark kan man betala med deras motsvarighet till Swish utan personnummer.

Ett annat problem med bankid är att du inte kan använda det för att logga in på antagning.se, därför att kommer du in på en utbildning så får du ett konto eller ett europeiskt edu-id av universitetet. Denna typ av id-växling tillåter inte Swedbank.

Det som kan förändra läget är kravet på att alla myndigheter inom EU ska acceptera eleg från alla EU-länder. Det kanske kan komma europeiska lösningar på sikt. Dock är risken större för mer bedrägerier med en större lösning, och med personer utan personnummer i Sverige.
Citera
2021-10-19, 14:39
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det största problemet med bankid är att personer utan personnummer men som bara har samordningsnummer eller som ahr personnummer i annat europeiskt land inte får använda bank-id. T.ex. utbytesstudenter, asylsökanden, papperslösa flyktingar, EU-migranter, nasare, osv. Dom kan ta emot swish-betalningar, men inte själva betala. Många av dem har jobb i Sverige och har bankkonto, så det är nog inte bankernas fel utan statens. I Norge och Danmark kan man betala med deras motsvarighet till Swish utan personnummer.

Det är ju bankerna som äger BankID, inte staten, så jag har svårt att förstå varför just detta skulle vara staten som orsakat. Om bankerna bara ville fixa det, skulle de kunna göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in