Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Du beskriver det väldigt bra här, tycker jag - det är ANVÄNDNINGEN som är nödgad, inte godkännandet. Således inte nödgodkänt. Tack för att du klargör detta.
Ditt tjafs om vad du tycker är irrelevant. Vaccinet godkändes i en
nödsituation. Det är såväl handlingen att godkänna, pga av brådskan med handlingen att använda vaccinet, som är akut. De två är sammankopplade med hänsyn till situationen som helhet.
Nödgodkänt är därför ett utmärkt ord att sammanfatta vad det handlar om, och alla förstår vad det betyder, även du. Om du inte vill använda det ordet så är det fritt att låta bli. Media använder ordet. Finns både hos SVT Nyheter och Svenska Dagbladet med flera. Har även sett flertal läkare använda ordet i diskussioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Vilka är dessa "experimentella vaccin" som du talar om? Mig veterligen finns inga experimentella vaccin tillgängliga för användning eller försäljning. Däremot finns ett antal vaccin som genomgått kliniska försök och befunnits säkra. Det är av den anledningen de erhållit tillstånd att användas under rådande pandemi. Kände du inte till detta?
Vaccinen är baserade på mRNA-tekniken som aldrig någonsin tidigare använts i vaccin. De ÄR experimentella. Punkt slut. Vaccinen är inte godkända, de är nödgodkända. Inga långsiktiga biverkningar eller systemeffekter är kända ännu. Det står t.o.m. i vaccintillverkarnas kontrakt. Har du inte läst dem? Därmed kan vaccinen inte bedömas som säkra, och de som gör detta gör sig skyldiga till brott. Det tar normalt 10 år för ett vaccin att bli godkänt inräknat långsiktig bedömning påverkan, det har t.o.m. Fauci sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Subtilt? Nog tycker jag att mitt påpekande, gällande upplevd magentisms uppenbara irrelevans i diskussionen gällande terminologi och definition avseende de vacciner som erhållit tillstånd att användas i en nödsituation, var ganska rätt fram.
Vad du inte förstod och förstår är, att ämnet för denna tråd är vaccinen och dess biverkningar, inte semantik eller allmän språkvård, och att trolla sönder en tråd med nämnda sidodiskussion. Du har gjort ditt bästa för att åstadkomma just detta.
Magnetism av vaccinen = tillhör ämnet för trådstart
Diskussion om vad ett ord betyder = tillhör egentligen inte tråden.