2021-10-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför är det inget eko på den sista smällen då son var singelsmäll?

Det bör rimligen bero på skillnader i den omedelbara omgivningen för de båda "ljudkällornas" positioner. Kan även såklart bero på positionen där ljudupptagningen gjordes.
Senast redigerad av Beow 2021-10-12 kl. 08:40.
Citera
2021-10-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Bevisligen eftersom han är död. Han har haft skydd i många år och ändå blev han dödad i något som för många ser ut som en olycka.

Bevisligen? Så du menar att säkerhetstjänsten och deras usla körförmåga var hotet hela tiden?
Citera
2021-10-12, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Men om det sker framifrån så blir bilen som ett stillastående mål eftersom vinkeln är exakt rakt framifrån i ca 5-8 sekunder. Då är inte 400 meter speciellt svårt. Tänk på att tävlingsskytt som skjuter på 300 meter med diopter siktar på en rundprick som är mindre än 1 meter i diameter. Så med kikarsikte och stativ för ett vapen så är det inte det minsta svårt när alla bilar kommer på löpande band på exakt samma ställe.

Man måste vara på plats och reka en sådan eldställning om man skall få en fältmässigt korrekt bedömning.

Som exempel vet vi att långtradare korsar eldlinjen i stort sett samtidigt med att skottet skall avlossas. Om den skymmer sikten blir sannolikheten för träff noll.

Annars finns det tusentals som gjort militärtjänstgöring på skytte och legat på regementets 300-metersbana och skjutit AK. Skyttet med avseende på avstånd och mål (vindrutan) är inte svårt.
Citera
2021-10-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vilka nya bilder? Är det från någon på FB som filmade och la upp för 5 dagar sedan?

Ja det är en aning tröttsamt numera med Flashback att folk läser tidningarna och tror att de mest aktuella uppgifterna finns där när det oftast finns här. Lite kul är att AB använder bilder härifrån för att rätta deras tidigare usla bilder som missledde alla inklusive de själva som tjatade om 90 graderssladdar.

Men det går att förstå eftersom de flesta relevanta uppgifterna här drunknar i mängder av galna spekulationer.

Den nya ljudfilen här är det mest intressanta nu. Bilderna är som sagt gamla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Har tidigare förklarat hur en eskort bil ska fungera och hur nära den ska ligga beroende på hotbild och hur och var man kör. Gummibandsprincipen där man har längre avstånd på motorväg så att inte båda fordonen slås ut vid olycka eller attentat samt vid lägre hastighet och i städer korsningar och rondeller krypa upp nära.
Normalt har man ett lågt, snabbt fordon som VIP bil och en tung stor bil som eskort. Nu fanns ingen riktig eskort därav har man säkert valt en SUV. Följebilen var en målad polisbil vad jag har förstått dvs vanliga poliser som saknar utbildning och erfarenhet i skyddsformationer men det är vad jag tror.

Jo. Har läst dina beskrivningar av detta förut. Du bedyrar att systemet som används är det bästa som kan åstadkommas. Det är möjligt det är riktigt generellt.
Men i det här fallet, när VIP bilen dammade på, troligen, i 160 +, så var det inte optimalt att ligga långt (oklart hur lång, men långt) efter.
Att följebilen skulle vara en målad ( vilket jag utlöser som att det är en blåvit polisbil med stora bokstäver på) har jag inte hört från nån annan.
Om du menar att den hade en färg så stämmer det däremot med andra iakttagelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clareren
https://we.tl/t-IGoq7Ufu3U
Ljudet från olykan halvägs in i klippet.

Hur långt ifrån är ljudet inspelat?
Intressant...om det verkligen är från olyckan
Citera
2021-10-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ok de uppfattade jag som att man kört dit sen. Att följebilen var en vanlig polisbil hörde jag. Men då bör de haft utbildad personal kan då inte förstå varför de inget sett de borde ha legat väl inom synhåll.

Ps. Angående airbags så brukar de vara urkopplade fram då de ska gå att ramma ett fordon utan att airbags löser ut.

Taktiken att koppla ur airbag är ju också tveksam m man har för vana att kräma runt i 160.
Då är nog trafiken generellt betydligt farligare än lede fi.

Bilden av lekstuga framträder allt mer.
Citera
2021-10-12, 09:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ok de uppfattade jag som att man kört dit sen. Att följebilen var en vanlig polisbil hörde jag. Men då bör de haft utbildad personal kan då inte förstå varför de inget sett de borde ha legat väl inom synhåll.
Det kan faktiskt handla om ännu en trådsanning (dvs att det skulle vara den svarta range rover som syns på bilderna som var följebil).

Citat:
Ps. Angående airbags så brukar de vara urkopplade fram då de ska gå att ramma ett fordon utan att airbags löser ut.
Jo jag förstår det men RR skriver i broschyrer att Sentinel har samma airbags som standardbilarna så då skulle det handla om att svensk polis själva skulle ha kopplat ur dessa i efterhand vilket jag finner lite osannolikt. Alternativt att Sentinel fick airbags först i och med den nya modellen som lanserades 2019.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2021-10-12 kl. 09:48.
Citera
2021-10-12, 09:14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Taktiken att koppla ur airbag är ju också tveksam m man har för vana att kräma runt i 160.
Då är nog trafiken generellt betydligt farligare än lede fi.

Bilden av lekstuga framträder allt mer.
Vem körde i 160? Såg du hastighetsmätaren eller går du på uppgifterna som polishatande Aftonbladet lyckats dra ur ett vittne?
Citera
2021-10-12, 09:17
Medlem
Ljudfilen stämmer bra med det tidigare vittnet om hur det lät.
Verkar vara inspelat från några kilometers avstånd.
Citera
2021-10-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vem körde i 160? Såg du hastighetsmätaren eller går du på uppgifterna som polishatande Aftonbladet lyckats dra ur ett vittne?

I det inlägget syftades till polisens generella taktik att omväxlande köra fort och sakta, som beskrivits av flera trovärdiga skribenter.

I det aktuella fallet så vet inte du 100% att de körde sakta och jag vet inte 100 att de körde fort.
Låt var och ha sin egen bild, tills fakta ev framkommer
Citera
2021-10-12, 09:31
Medlem
Otroligt intressant ljudfil. Hoppas den är äkta, så ingen blåser oss.

Polisen och myndigheters tystnad har varit kompakt i över en vecka. Det är märkligt.
Det tyder i mina ögon på att man sitter på något man har svårt att hantera.
Annars finns inte så stor anledning att inte släppa lite info i ett så intressanta fall.

Nu är ljudfilen ute på FB. Media jobbar febrilt nu
Om en kort stund kommer media att följa upp detta.
Finns äkthet så kommer det att hända saker idag.

Bästa FB tråden på evigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in