2021-10-11, 22:25
Medlem
Jag kollade lite mer på Aftonbladets nya bilder nu.
Jag får fram följande.
Vänstersidans däck är intakta. Vänster framdäck har varit helt låst. Detta syns pga kraftigare spår samt att man ser räfflorna från däcket i spåret. Framdäcket får kraftigare spår än bak pga vikt och bromsfördelning

På höger sida så saknar vi ett tydligt spår. Av detta så kan man anta att endast 3 däck var hela.

Tittar man på högra spåret noga precis innan diket så ser det ut som att det viker av aningen vänster precis innan räcket.
Detta får mig att tro att det är framdäcket som gjort dessa spår.
Anledningen är att när vänster fram tar i räcket så frå bilen en rörelse åt vänster. Hade det varit bakdäckets märke så borde spåret istället vikt åt höger vid kollisionen.

Att ABS inte fungerat beror som jag sagt tidigare, att något har hänt med ett däck. I detta fall höger bak.

Att bilen dragit åt vänster är heller ej märkligt.
Föraren har fått panik och låst hjulen. Då mer gummi fanns på vänster sida så bromsas hastigheten upp mer på den sidan och bilen viker av vänster.

Summa summarum är att bilen fick punka/däckexplosion/sönderskjutet däck eller whatever. Det fanns iaf enbart 3 hela däck på bilen när avåkningen skedde. Det som inte var helt var höger bak.
Citera
2021-10-11, 22:33
Medlem
Lars hade antagligen suttit säkrare i en roderstyrd Trabant än i den här muskelbilen.

Fanns det verkligen en reell fara för hans liv stor nog att leka rally som om han var konstant förföljd?
Citera
2021-10-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Om man tittar på bilderna som aftonslaskan publicerat ser man att vänsterspåren är tyngre, MEN .. I början rent logiskt är alla bromsspår detsamma men man verkar har värjt för något i höger körfält och svängt åt vänster, varvid bilens tyngd hamnar på vänsterhjulen därav mer bromsspår från vänster hjul.

https://ibb.co/Kqdh1Vh
När du svänger vänster hamnar bilens tyngd på höger sida - däremot låser sig hjulen lättare på vänster sida.
Citera
2021-10-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Njae. Inte tror jag det är nödvändigt att hamna fel pga 160. Men risken ökar.

Av de 3 döda, hur många har varit över i mötande körfält. Rätt sällsynt va.

Motorväg är rätt säkert. Här smäller Sveriges mest skyddade person. Märkligt.

Med så litet statistiskt underlag är alla olycksorsaker sällsynta. OBS att de alltså som i detta fall vara 3 döda i en enda olycka per år.

Det är så sällsynt att det nästan är omöjligt att det kan hända
Citera
2021-10-11, 23:25
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Dom forensiska proffsen i USA verkar tveksamma inför "oturs-spåret". Det var nog inte bara otur, utan den som mekade bilen sist bör noggrant förhöras.

Länk till info.......
Citera
2021-10-11, 23:32
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Ja AG 90 är nästan dubbelt så kraftig som 7.62
Det är 12.7 mm och det finns benstativ för dessa vapen vilket innebär att den kan ställas in i förväg och siktat på bilarna som passerar före polisbilen. När den sedan är mitt i siktet så är det bara att trycka av.
Hur många år har dessa människor som vill se vilks död haft på sig att förbereda ett attentat. Att bilen skulle fått däcksprängning är uteslutet med tanke på att det finns fyra spår från däck med gummi på. Glöm inte att det sas att Estonia tappade bogvisiret. Nu är det bevisat att det blev bortsprängt.
Samma sak med detta.
Bilen blev utsatt för ett attentat.

12.7x99 har ca 5x högre anslagsenergi.
Citera
2021-10-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Jag kollade lite mer på Aftonbladets nya bilder nu.
Jag får fram följande.
Vänstersidans däck är intakta. Vänster framdäck har varit helt låst. Detta syns pga kraftigare spår samt att man ser räfflorna från däcket i spåret. Framdäcket får kraftigare spår än bak pga vikt och bromsfördelning

På höger sida så saknar vi ett tydligt spår. Av detta så kan man anta att endast 3 däck var hela.

Tittar man på högra spåret noga precis innan diket så ser det ut som att det viker av aningen vänster precis innan räcket.
Detta får mig att tro att det är framdäcket som gjort dessa spår.
Anledningen är att när vänster fram tar i räcket så frå bilen en rörelse åt vänster. Hade det varit bakdäckets märke så borde spåret istället vikt åt höger vid kollisionen.

Att ABS inte fungerat beror som jag sagt tidigare, att något har hänt med ett däck. I detta fall höger bak.

Att bilen dragit åt vänster är heller ej märkligt.
Föraren har fått panik och låst hjulen. Då mer gummi fanns på vänster sida så bromsas hastigheten upp mer på den sidan och bilen viker av vänster.

Summa summarum är att bilen fick punka/däckexplosion/sönderskjutet däck eller whatever. Det fanns iaf enbart 3 hela däck på bilen när avåkningen skedde. Det som inte var helt var höger bak.

Om ni läser tråden från början och även andra tråden om vilks så har detta med däckspåren avhandlats flera ggr. Läs bakåt så slipper ni gå igenom samma saker igen.
Citera
2021-10-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartDenLelle
Lars hade antagligen suttit säkrare i en roderstyrd Trabant än i den här muskelbilen.

Fanns det verkligen en reell fara för hans liv stor nog att leka rally som om han var konstant förföljd?

Bevisligen eftersom han är död. Han har haft skydd i många år och ändå blev han dödad i något som för många ser ut som en olycka.
Citera
2021-10-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
12.7x99 har ca 5x högre anslagsenergi.

Ja exakt, jag relaterade bara till storleken.
Citera
2021-10-11, 23:53
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Länk till info.......

Men snälla ...någon...det sunda förnuftet har inga länkar. Vi använder vår höga intelligens (som vi har papper på) och sedan drar vi korrekta slutsatser. Det behövs inga länkar för att besitta detektivbegåvning - det är något man föds med !
Citera
2021-10-11, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Om ni läser tråden från början och även andra tråden om vilks så har detta med däckspåren avhandlats flera ggr. Läs bakåt så slipper ni gå igenom samma saker igen.

Jag har läst. Jag har läst massor.
Nu har nya bilder dykt upp och därav krävs det nya ögon.

Om du håller dig uppdaterad så slipper vi diskussioner som den här.
Citera
2021-10-12, 00:13
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad klarar vindrutan vid beskjutning, obs inte RPG och dylikt?
klarar ak 47, men max ca 25-30 skott i samma område sen tar de sig igenom. Som sagt en bepansrad skyddsbil är enbart tänkt att ge extra skydd i 15 sek, att ta sig ur killzone inget annat.

Om föraren slås ut, skadad eller död, finns dubbelkommando? NEJ

Bisittare, kartläsare, kan i så fall försökt ta över utan att ha lyckats. Möjligt men man dör inte direkt och samtidigt drar fullt åt vänster man brukar rulla rakt fram och då finns möjlighet att livvakt 1 som sitter fram tar över styrningen

RPG, Pansarskott och GRG tror jag inte på. Livvakterna kan inte gärna bromsa efter träff.

Kvarstår dock mycket låg sannolikhet att ensam skytt åstadkommer det resultat som faktiskt föreligger.
Ja osannolikt en olycka beroende på förare fel eller fordonshaveri är min gissning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in