2021-10-12, 00:19
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Ja AG 90 är nästan dubbelt så kraftig som 7.62
Det är 12.7 mm och det finns benstativ för dessa vapen vilket innebär att den kan ställas in i förväg och siktat på bilarna som passerar före polisbilen. När den sedan är mitt i siktet så är det bara att trycka av.
Hur många år har dessa människor som vill se vilks död haft på sig att förbereda ett attentat. Att bilen skulle fått däcksprängning är uteslutet med tanke på att det finns fyra spår från däck med gummi på. Glöm inte att det sas att Estonia tappade bogvisiret. Nu är det bevisat att det blev bortsprängt.
Samma sak med detta.
Bilen blev utsatt för ett attentat.

Så jihadistislamer har kommit över en Svensk AG 90 ja de låter ju troligt.
Viss skillnad på Estonia där man vet att militärt materiell transporterades och Lars Vilks som hade hotbild av just sandfolk. Jag önskar jag kunde skriva ut Stesolid och certifiera idioter men eftersom jag inte kan det så får jag skylla på månlandningen som aldrig hänt, eller att jorden är platt och att kungligheter världen över egentligen kommer från mars och är ödlor. Ungefär så låter ditt inlägg.
Citera
2021-10-12, 00:25
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Försöker igen. Det jag ville framföra är ett frågetecken kring polisens val av taktik och skydd.
Man skaffar alltså en bil som tål beskjutning av relativt kraftig karaktär.
Hur ofta har det hänt i Sverige att skyddspersoner blivit pepprade med Automateld?

Bilen är absolut inte lämpad att köra fort med. Rent olämplig ( tror det var din uppgift)

Vad gör man. JO.
Av trådens sakkunniga i ämnet så har man en taktik som går ut på att köra fort som tusen för att kunna urskilja andra bilar som har ett avvikande beteende. Alternativt omväxlande köra sakta och fort.
Då borde man ju haft en bil som lämpar sig att köra fort med. Rena dödsfällan visar det sig.

Nästa taktiska fråga är följebilen. Taktiken att ligga långt bakom är för mig obegriplig. Likaså att bli så förhindrad av annan trafik att man hamnar för långt bakom.
Hur långt bakom man bör ligga kan väl diskuteras.

Min huvudteori är fortfarande att det är en ren singelolycka pga fortkörning. En sådan uppkommer oftast inte endast pga den höga farten, utan nån ytterligare faktor. Men det är farten som dödar.
Jag tror inte på tekniska orsaker, utan nåt betydligt simplare.
Telefonsamtal. Kaffet spiller. Radiosnack med följebilen. Vilks stökar….osv
Ofarlig aktivitet i 110. Livsfarligt i 180.

Attentat är dock inte helt uteslutet.

Har tidigare förklarat hur en eskort bil ska fungera och hur nära den ska ligga beroende på hotbild och hur och var man kör. Gummibandsprincipen där man har längre avstånd på motorväg så att inte båda fordonen slås ut vid olycka eller attentat samt vid lägre hastighet och i städer korsningar och rondeller krypa upp nära.
Normalt har man ett lågt, snabbt fordon som VIP bil och en tung stor bil som eskort. Nu fanns ingen riktig eskort därav har man säkert valt en SUV. Följebilen var en målad polisbil vad jag har förstått dvs vanliga poliser som saknar utbildning och erfarenhet i skyddsformationer men det är vad jag tror.
Citera
2021-10-12, 00:28
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Eskorten ska ha varit en likadan RR Sentinel som olycksbilen, den syns även på bilder strax efter olyckan.

Ok de uppfattade jag som att man kört dit sen. Att följebilen var en vanlig polisbil hörde jag. Men då bör de haft utbildad personal kan då inte förstå varför de inget sett de borde ha legat väl inom synhåll.

Ps. Angående airbags så brukar de vara urkopplade fram då de ska gå att ramma ett fordon utan att airbags löser ut.
Citera
2021-10-12, 06:18
Medlem
https://we.tl/t-IGoq7Ufu3U
Ljudet från olykan halvägs in i klippet.
Citera
2021-10-12, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag bara funderar på varför ni tror att enbart för att man kör i 160 så måste man hamna på fel sida på motorvägen och omvänt att man är säker på att inte göra det om man kör i 110.

Olyckor på 120 väg skördar ca 3 döda per år. (Inklusive i halt väglag och i mörker) Det är väldigt litet statistiskt underlag.
Helt otroligt..en sån olycka mitt på dagen..lite trafik fint väder och på sveriges säkraste motorväg och säker bil med specialutbildade förare.
Får det inte att gå ihop helt enkelt.
Citera
2021-10-12, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clareren

Vart kommer det där ljudet ifrån?
Vem är det som lagt upp det från början?
Citera
2021-10-12, 06:48
Medlem
I ljudklippet hör man en dubbel smäll sen en smäll till och sedan tjutande däck och sen tyst..skumt.
Ingen annan trafik hörs.
Citera
2021-10-12, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I ljudklippet hör man en dubbel smäll sen en smäll till och sedan tjutande däck och sen tyst..skumt.
Ingen annan trafik hörs.

Det låter faktiskt som skott av något slag.
Citera
2021-10-12, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clareren
Kan nån med bättre högtalare analysera dessa smällarna och däcktjutet?
Citera
2021-10-12, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Vart kommer det där ljudet ifrån?
Vem är det som lagt upp det från början?

Fick det från en vän, originalet är från en kamera men tog bort videon för att skydda och det bara filmar hans tomt.
Citera
2021-10-12, 07:08
Medlem
Mullrets avatar
Vem spelade in det? Vore ju nästan osannolikt ifall någon hade mobilen på inspelning samtidigt som olyckan.

Eller en Gopro i framrutan.
Citera
2021-10-12, 07:09
Medlem
De nya bilderna från bromsspåren får en att tänka om. Ett helt skuret framhjulslager kan väl inte låsa så.

Jag har varit med om att bilen autobromsat utan anledning. En chockerande upplevelse som kunde blivit en dödsfälla i fel situation. Men det kan väl inte vara i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in