2021-10-11, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerLoffe
Vet du att de körde i 160.km/h
Har du bildbevis?,från instrumenteringen Om inte, så hållkäften!

Du är allt en riktig looser va?
Citera
2021-10-11, 14:58
Medlem
Alexfoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag finner en sten nästan lika osannolik som ett pansarskott, det verkar vara cirka 500 meter från bron till olycksplatsen så det låter konstigt att det skulle ta sån tid att reagera ens om man kört extremt fort. Här är en karta med olycksplatsen utmarkerad https://maps.app.goo.gl/?link=https://www.google.com/maps/place/56.453963,13.618751/data%3D!4m6!3m5!1s0!7e2!8m2!3d56.4539626!4d13.6187 51?utm_source%3Dmstt_1%26entry%3Dgps%26lucs%3Dswa& apn=com.google.android.apps.maps&afl=https://www.google.com/maps/place/56.453963,13.618751/data%3D!4m6!3m5!1s0!7e2!8m2!3d56.4539626!4d13.6187 51?utm_source%3Dmstt_1%26entry%3Dgps%26lucs%3Dswa& isi=585027354&ibi=com.google.Maps&ius=comgooglemap surl&ifl=https://www.google.com/maps/place/56.453963,13.618751/data%3D!4m6!3m5!1s0!7e2!8m2!3d56.4539626!4d13.6187 51?utm_source%3Dmstt_1%26entry%3Dgps%26lucs%3Dswa& cid=4251676685575389923&_osl=https://maps.app.goo.gl/6RymaApgRJpRzUuG8&_icp=1

Det är gott om grönområden efter vägen där de kraschade enligt satellitfoton så en prickskytt kan mycket väl träffat bilen med pansarbrytande ammunition!
Visste någon rutten och har rekat ordentligt så är den delen inget problem OM det nu skulle visa sig vara ett attentat?
Kanske bara var meningen att slå ut föraren för att få en våldsam krasch i hög fart där stora skador hade åsamkats allihopa inne i bilen.
Att det sen blev en långtradare som de smällde med kanske bara blev en bonus och inget som var planerat🤔
Kanske så enkelt som att föraren slumrat till någon sekund och panikbromsat?
Citera
2021-10-11, 15:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexfoley
Det är gott om grönområden efter vägen där de kraschade enligt satellitfoton så en prickskytt kan mycket väl träffat bilen med pansarbrytande ammunition!
Ja fast nu diskuterade vi utifrån Tok-Frans idé om att det kunde stått nån uppe på bron och skjutit en "granat genom taket" (FB) Lars Vilks död, olycka eller mord?

Citat:
Visste någon rutten och har rekat ordentligt så är den delen inget problem OM det nu skulle visa sig vara ett attentat?
Kanske bara var meningen att slå ut föraren för att få en våldsam krasch i hög fart där stora skador hade åsamkats allihopa inne i bilen.
Att det sen blev en långtradare som de smällde med kanske bara blev en bonus och inget som var planerat🤔
Kanske så enkelt som att föraren slumrat till någon sekund och panikbromsat?

Ja ett vanligt mänskligt misstag eller sjukdomsfall känns nog bra mycket troligare än pansarskott och liknande.
Citera
2021-10-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag antar 180 km/tim med räkneexemplet att VIP-bilen håller 100 km/tim när den möter lastbilen som kan ha hållit 80-90 km/tim. 80 km/tim är lastbilens lagliga hastighet om den drar ett släp efter sig, annars får lastbilen hålla 90 km/tim som högst.
Det blir den sammanlagda relativa hastigheten på 180.
Lastbilen är så tung att ynka drygt 4 ton knappt rubbar lastbilen, det blir som en smäll mot en bergvägg.
Men vad vet vi, egentligen ?
Det kan ha pågått fler VIP-transporter samtidigt och funnits fler bilar ute i samma ärende.

Att Kenny Bräck överlevt så stora G-krafter är helt otroligt, men det beror också på hur länge den höga G-kraften varar.
Han var ju som Immelman skriver helt omsluten av en "kolfiber-puppa", där alla fibrer ligger i ordning för att ta upp G-krafterna så mycket det går. Och dessutom i regel har ett fyrpunktsbälte, där hjälmen också spänns fast.

Vad gäller Vilks bil, så först utsattes den för -127 G i inbromsning när den träffade lastbilen, men lastbilen tar ju VIP-bilen med sig så då blir + ett antal G som den accelereras med precis efter. Ja det blir som att man räknar på en (inelastisk) stöt med deformationszon på en meter. När G-krafterna växlar mellan - G och + G så blir skadorna desto värre.
Finns väl olika sätt att räkna detta på, men stora krafter blir det likväl.
Redan vid > 4 - 10 G kan man få blödningar i näthinnan i ögat, och det innebär då att man tillfälligt förlorar synen upp till några dagar.
Finns exempel på tex dragsterförare som åkt på sådant, inte så trevligt, nej...

I besöket hos Stina Dabrowski så hade Vilks skämtat om sin död, men han hade ju ändå upplevt allt i sitt liv, och kanske också fått tänka mycket på döden i och med Coronan, så kanske inte så konstigt då att skämta om döden, heller ?
Finns ju inte så mycket kvar att skämta om ju ?
Stina antydde ju inget om att Vilks skulle ha haft riktigt bråttom ner i graven heller...
Inte verkade de som att de hade bråttom därifrån, det var ju knappast rusningstrafik.

Riktigt bra justerade ABS-bromsar ger knappt några svarta gummispår annat än mycket otydliga sådana, meb kasar bilen på sidan blir det givetvis rejäla spår.

Så befriande med lite kompetenta människor med förmåga att tänka logiskt på Flashback. Det är nästan som för 10 år sen. Det finns 5-6 vettiga människor här som kan föra saken framåt heder åt er! Oavsett om man håller med eller inte.

Delar av Kenny Bräcks benstomme trycktes helt enkelt sönder och han fick ju leva länge som de facto invalid. Sen var ju G krafterna centrifugala eftersom de kom av att bilen snurrade efter initiala smällen i muren och staketet. F1 förare som kört av har klivit ur efter typ 30G rejält skakade.

I detta fall har G krafterna hur man än räknar varit tillräckliga för att ta livet av samtliga i bilen.

ABS spåren syns faktiskt på bilderna med tele. Väldigt svagt och med luckor där ABSen släppt lite. Kanske 50m före de svarta spåren som måste vara sladdspår även om ABS fortfarande kan jobba.
Citera
2021-10-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Ah, det förklarar 180 lite mer. Däremot så har ju inte bilen kommit rakt framifrån heller. Tror fortfarande det är för högt, även om det såklart inte går att beräkna utan alla vinklar osv.

Bilen väger 4,5 ton när den kommer farande. Men kraften blir 80 ton vid 65km/h av skyddsbilen, rakt in i lastbilen.
Dock så är lastbilens kraft (om den åker 80 och väger 40 ton) ca 1000 ton.
vet dock inte riktigt vad jag vill ha sagt med det.

Däremot, jag håller med dig i spårens utformning. Dock så har jag extremt svårt att se hur en bil med sladd, ska kunna hålla samma däcksspår efter att ha gått över ett vajerräcke. OM bilen hade haft sladd så borde spåren se helt annorlunda ut på andra sidan räcket, vilket de inte gör.
Jag menar, kommer du med rörelseenergi framåt/sidan utan att ha fäste, när du träffar vajerräcket så borde bilen snurrat, eller iaf ändrat position. Det gör den inte.

Det där sista har jag också funderat på.
Den ser ut att gå förvånansvärt rakt och parallellt för att vara under sladd.
Nu säger någon här vara säker på att Sentinel har ESP aktiverat. Vilket jag tycker är konstigt om man ska kunna göra manövrer man har sett att skyddsförare tillämpar.
Men om det nu är så kan den också vara modifierad för att tillåta en viss driftvinkel
Sen kan ju såklart fysiken ta över. Men då håller jag med om att den borde ha fortsatt sladda mer och mer eller kast åt andra hållet
Citera
2021-10-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Tung beskjutning från AK4 klarar en handgranat, dock inte en rpg
Tyvärr är det sällan man har 3 fordon i ett personskyddsteam team rekbil som åker före och en vipbil eskorterad av just eskortfordon. Eskort var ett följefordon i målad polisbil som jag förstått vilket tyder på att endast de som är utbildade satt i vip fordonet. Ja en tragisk olycka mest troligt om det är pga. fordonshaveri eller förarmisstag kommer tiden visa.
Jag tror man redan vet men man vill av hänsyn till familjen vänta med negativ info gentemot föraren.

Försöker igen. Det jag ville framföra är ett frågetecken kring polisens val av taktik och skydd.
Man skaffar alltså en bil som tål beskjutning av relativt kraftig karaktär.
Hur ofta har det hänt i Sverige att skyddspersoner blivit pepprade med Automateld?

Bilen är absolut inte lämpad att köra fort med. Rent olämplig ( tror det var din uppgift)

Vad gör man. JO.
Av trådens sakkunniga i ämnet så har man en taktik som går ut på att köra fort som tusen för att kunna urskilja andra bilar som har ett avvikande beteende. Alternativt omväxlande köra sakta och fort.
Då borde man ju haft en bil som lämpar sig att köra fort med. Rena dödsfällan visar det sig.

Nästa taktiska fråga är följebilen. Taktiken att ligga långt bakom är för mig obegriplig. Likaså att bli så förhindrad av annan trafik att man hamnar för långt bakom.
Hur långt bakom man bör ligga kan väl diskuteras.

Min huvudteori är fortfarande att det är en ren singelolycka pga fortkörning. En sådan uppkommer oftast inte endast pga den höga farten, utan nån ytterligare faktor. Men det är farten som dödar.
Jag tror inte på tekniska orsaker, utan nåt betydligt simplare.
Telefonsamtal. Kaffet spiller. Radiosnack med följebilen. Vilks stökar….osv
Ofarlig aktivitet i 110. Livsfarligt i 180.

Attentat är dock inte helt uteslutet.
Citera
2021-10-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Försöker igen. Det jag ville framföra är ett frågetecken kring polisens val av taktik och skydd.
Man skaffar alltså en bil som tål beskjutning av relativt kraftig karaktär.
Hur ofta har det hänt i Sverige att skyddspersoner blivit pepprade med Automateld?

Bilen är absolut inte lämpad att köra fort med. Rent olämplig ( tror det var din uppgift)

Vad gör man. JO.
Av trådens sakkunniga i ämnet så har man en taktik som går ut på att köra fort som tusen för att kunna urskilja andra bilar som har ett avvikande beteende. Alternativt omväxlande köra sakta och fort.
Då borde man ju haft en bil som lämpar sig att köra fort med. Rena dödsfällan visar det sig.

Nästa taktiska fråga är följebilen. Taktiken att ligga långt bakom är för mig obegriplig. Likaså att bli så förhindrad av annan trafik att man hamnar för långt bakom.
Hur långt bakom man bör ligga kan väl diskuteras.

Min huvudteori är fortfarande att det är en ren singelolycka pga fortkörning. En sådan uppkommer oftast inte endast pga den höga farten, utan nån ytterligare faktor. Men det är farten som dödar.
Jag tror inte på tekniska orsaker, utan nåt betydligt simplare.
Telefonsamtal. Kaffet spiller. Radiosnack med följebilen. Vilks stökar….osv
Ofarlig aktivitet i 110. Livsfarligt i 180.

Attentat är dock inte helt uteslutet.

Bilen är så bekväm att åka i att det i så fall mer är av uttråkning man kör av vägen i 180.
Korrekt är att farten är det som dödar när det väl går åt h-e
Men det hade säkert räckt med 60-70 att braka in i en 40 tons tradare snett från sidan utan krockkuddar med en så stum bil utan deformationszoner som matchar vikten.
Citera
2021-10-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Bilen är så bekväm att åka i att det i så fall mer är av uttråkning man kör av vägen i 180.
Men det hade säkert räckt med 60-70 att braka in i en 40 tons tradare snett från sidan utan krockkuddar med en så stum bil utan deformationszoner som matchar vikten.

Ja. Men i 110 hade man inte hamnat i mötande körriktning på Sveriges i princip bästa motorväg i perfekt väglag mitt på blanka dan.
Frontalkrock (i princip) på motorväg är extremt ovanligt.
Citera
2021-10-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Tung beskjutning från AK4 klarar en handgranat, dock inte en rpg
Tyvärr är det sällan man har 3 fordon i ett personskyddsteam team rekbil som åker före och en vipbil eskorterad av just eskortfordon. Eskort var ett följefordon i målad polisbil som jag förstått vilket tyder på att endast de som är utbildade satt i vip fordonet. Ja en tragisk olycka mest troligt om det är pga. fordonshaveri eller förarmisstag kommer tiden visa.
Jag tror man redan vet men man vill av hänsyn till familjen vänta med negativ info gentemot föraren.

Vad klarar vindrutan vid beskjutning, obs inte RPG och dylikt?

Om föraren slås ut, skadad eller död, finns dubbelkommando?

Bisittare, kartläsare, kan i så fall försökt ta över utan att ha lyckats.

RPG, Pansarskott och GRG tror jag inte på. Livvakterna kan inte gärna bromsa efter träff.

Kvarstår dock mycket låg sannolikhet att ensam skytt åstadkommer det resultat som faktiskt föreligger.
Citera
2021-10-11, 17:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Håller med, men varför påstås det att den inte hade krockkuddar? Den nya Sentinel (fr.o.m 2019) har det i alla fall.
https://www.landrover.com/Images/FBLR19_PRE_Sentinel_Brochure_tcm281-664731.pdf
Citera
2021-10-11, 17:32
Medlem
Citat:
Så befriande med lite kompetenta människor med förmåga att tänka logiskt på Flashback. Det är nästan som för 10 år sen. Det finns 5-6 vettiga människor här som kan föra saken framåt heder åt er! Oavsett om man håller med eller inte.

Delar av Kenny Bräcks benstomme trycktes helt enkelt sönder och han fick ju leva länge som de facto invalid. Sen var ju G krafterna centrifugala eftersom de kom av att bilen snurrade efter initiala smällen i muren och staketet. F1 förare som kört av har klivit ur efter typ 30G rejält skakade.

I detta fall har G krafterna hur man än räknar varit tillräckliga för att ta livet av samtliga i bilen.

ABS spåren syns faktiskt på bilderna med tele. Väldigt svagt och med luckor där ABSen släppt lite. Kanske 50m före de svarta spåren som måste vara sladdspår även om ABS fortfarande kan jobba.

Heder åt dig också, glöm inte att du bör räkna in dig själv bland de oerhört kunniga, kompetenta och kloka skribenter som bidrar med så mycket fakta och information ;-)

Jag läser alla inlägg, tar till mig och försöker förstå all den klokskap ni bidrar med!
En hel del är "rena grekiskan", men lärt mig mycket genom att läsa den här tråden och den andra
tråden om bilkraschen under Olyckor och katastrofer.
Citera
2021-10-11, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Håller med, men varför påstås det att den inte hade krockkuddar? Den nya Sentinel (fr.o.m 2019) har det i alla fall.
https://www.landrover.com/Images/FBLR19_PRE_Sentinel_Brochure_tcm281-664731.pdf

Därför att livvakter kan använda bilen för att forcera hinder eller som vapen. En utlöst krockkudde försvårar så att säga sikten och framförandet av fordonet i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in