2021-10-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Om man tittar på bilderna som aftonslaskan publicerat ser man att vänsterspåren är tyngre, MEN .. I början rent logiskt är alla bromsspår detsamma men man verkar har värjt för något i höger körfält och svängt åt vänster, varvid bilens tyngd hamnar på vänsterhjulen därav mer bromsspår från vänster hjul.

https://ibb.co/Kqdh1Vh
Precis, en väjning till vänster, föraren tvärbromsar, varvid hjulen/hjulet på vänster sida låser sig och bilen fortsätter i den påbörjade vänstersvängen. Ser ut som om alla hjulen gått på full broms så kanske ett totalt haveri i bilens bromssystem?

En oerfaren förare kanske? Vars enda reaktion på en oväntad situation är att tokbromsa?
Citera
2021-10-11, 20:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Ingen länk. Enbart diskussioner med law enforcement folk. Ingen vill gå emot den svenska regeringens uppmaning "att ligga lågt" med fallet Lars Vilks.
Har du personlig kontakt med "dom forensiska proffsen i USA"?
Citera
2021-10-11, 20:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Precis, en väjning till vänster, föraren tvärbromsar, varvid hjulen/hjulet på vänster sida låser sig och bilen fortsätter i den påbörjade vänstersvängen. Ser ut som om alla hjulen gått på full broms så kanske ett totalt haveri i bilens bromssystem?

En oerfaren förare kanske? Vars enda reaktion på en oväntad situation är att tokbromsa?

Det här låter ju inte alltför kul, vet dock inte alls hur vanligt det verkligen är, eller om systemet skiljer sig på RR (Sentinel) från LR (om det nu är defender de avser):

One issue that can be especially frightening to encounter in your Land Rover is ABS (anti-lock braking system) failure.

There are a number of different things that can go wrong with your ABS in your Land Rover

Other more sinister signs of trouble might include your brakes locking or not responding all together.

https://www.baydiagnostic.com/services-offered/how-to-recognize-and-fix-abs-failure-in-your-land-rover?__cf_chl_jschl_tk__=pmd_WLYug.ud2pHwKV76l813 .GTKh3DZVDDEErQ9xe2oCWw-1633977340-0-gqNtZGzNAlCjcnBszQfR
Citera
2021-10-11, 20:43
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har du personlig kontakt med "dom forensiska proffsen i USA"?

Nej, och det skulle aldrig falla mig att hänvisa till internetdiskussioner i ett seriöst sammanhang. Det sunda förnuftet säger som bekant EN sak, medan den offentliga "sanningen" brukar säga något annat.
Citera
2021-10-11, 20:45
Medlem
space1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sviskonboll
Intressant tanke 👍
Men hur förklarar du då livvakterna? offrades dem för det högre syftet då eller?
Pratar vi ett nytt konstverk av självaste Lars?
Senast redigerad av space1 2021-10-11 kl. 20:48.
Citera
2021-10-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det här låter ju inte alltför kul, vet dock inte alls hur vanligt det verkligen är, eller om systemet skiljer sig på RR (Sentinel) från LR (om det nu är defender de avser):

One issue that can be especially frightening to encounter in your Land Rover is ABS (anti-lock braking system) failure.

There are a number of different things that can go wrong with your ABS in your Land Rover

Other more sinister signs of trouble might include your brakes locking or not responding all together.

https://www.baydiagnostic.com/services-offered/how-to-recognize-and-fix-abs-failure-in-your-land-rover?__cf_chl_jschl_tk__=pmd_WLYug.ud2pHwKV76l813 .GTKh3DZVDDEErQ9xe2oCWw-1633977340-0-gqNtZGzNAlCjcnBszQfR
Ruskig läsning.

Undrar om de byter hela systemet eller bara sätter dit större bromsar, för att kompensera för den enorma viktökningen...
Här i ligger nog den tragiska förklaringen. Inget planerat dåd således.
Citera
2021-10-11, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Din beskrivning ger upphov till fler frågor än de den besvarar.

Om det har gått till såsom du beskriver är det en god skytt med tillgång till ett kraftfullt vapen och logistiskt understöd. Redan här talar vi om yrkesmän, tidigare eller aktiva "soldater".

Nästa fråga är vem var målet? Lars Vilks eller någon av livvakterna?

Vad gjorde Lars Vilks i Stockholm utöver en middag och besök på en utställning som var så viktigt att hans livspartner manövrerades bort och Lars bestämde sig/såg sig tvungen att resa ensam?

Ja AG 90 är nästan dubbelt så kraftig som 7.62
Det är 12.7 mm och det finns benstativ för dessa vapen vilket innebär att den kan ställas in i förväg och siktat på bilarna som passerar före polisbilen. När den sedan är mitt i siktet så är det bara att trycka av.
Hur många år har dessa människor som vill se vilks död haft på sig att förbereda ett attentat. Att bilen skulle fått däcksprängning är uteslutet med tanke på att det finns fyra spår från däck med gummi på. Glöm inte att det sas att Estonia tappade bogvisiret. Nu är det bevisat att det blev bortsprängt.
Samma sak med detta.
Bilen blev utsatt för ett attentat.
Citera
2021-10-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Försöker igen. Det jag ville framföra är ett frågetecken kring polisens val av taktik och skydd.
Man skaffar alltså en bil som tål beskjutning av relativt kraftig karaktär.
Hur ofta har det hänt i Sverige att skyddspersoner blivit pepprade med Automateld?

Bilen är absolut inte lämpad att köra fort med. Rent olämplig ( tror det var din uppgift)

Vad gör man. JO.
Av trådens sakkunniga i ämnet så har man en taktik som går ut på att köra fort som tusen för att kunna urskilja andra bilar som har ett avvikande beteende. Alternativt omväxlande köra sakta och fort.
Då borde man ju haft en bil som lämpar sig att köra fort med. Rena dödsfällan visar det sig.

Nästa taktiska fråga är följebilen. Taktiken att ligga långt bakom är för mig obegriplig. Likaså att bli så förhindrad av annan trafik att man hamnar för långt bakom.
Hur långt bakom man bör ligga kan väl diskuteras.

Min huvudteori är fortfarande att det är en ren singelolycka pga fortkörning. En sådan uppkommer oftast inte endast pga den höga farten, utan nån ytterligare faktor. Men det är farten som dödar.
Jag tror inte på tekniska orsaker, utan nåt betydligt simplare.
Telefonsamtal. Kaffet spiller. Radiosnack med följebilen. Vilks stökar….osv
Ofarlig aktivitet i 110. Livsfarligt i 180.

Attentat är dock inte helt uteslutet.

Jag gillar inlägget. Håller med i det mesta... Men många faktorer i det vi kan se har hänt, har så liten teoretisk chans att hända. Men ibland går det bara åt h...vete utan rimlig förklaring.
Citera
2021-10-11, 21:58
Medlem
Det här med felande ABS system kan ni glömma.
Det sitter en kuggkrans runt varje drivaxel som en sensor läser av konstant. Om en kuggkrans skulle vara skadad eller att en sensor slutar fungera så lyser en varningslampa i instrumentet samt ABS systemet slutar fungera helt.
Att därför enbart vänster hjul skulle låsa sig ter sig därför helt orimligt. Att föraren skulle köra extremt fort med ABS frånkopplad skulle vara möjligt, men med tanke på riskerna som ökas så skulle jag tro att de tar det mer piano.

Nä, ABS systemet fungerade.
Enda alternativet är att något hände med något däck som gjorde att bilen blev instabil samtidigt som systemet slogs ut. Men det skulle aldrig få ABS systemet att enbart fungera på en sida. Antingen är det på eller av.
Citera
2021-10-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ja. Men i 110 hade man inte hamnat i mötande körriktning på Sveriges i princip bästa motorväg i perfekt väglag mitt på blanka dan.
Frontalkrock (i princip) på motorväg är extremt ovanligt.

Jag bara funderar på varför ni tror att enbart för att man kör i 160 så måste man hamna på fel sida på motorvägen och omvänt att man är säker på att inte göra det om man kör i 110.

Olyckor på 120 väg skördar ca 3 döda per år. (Inklusive i halt väglag och i mörker) Det är väldigt litet statistiskt underlag.
Citera
2021-10-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag bara funderar på varför ni tror att enbart för att man kör i 160 så måste man hamna på fel sida på motorvägen och omvänt att man är säker på att inte göra det om man kör i 110.

Olyckor på 120 väg skördar ca 3 döda per år. (Inklusive i halt väglag och i mörker) Det är väldigt litet statistiskt underlag.

Njae. Inte tror jag det är nödvändigt att hamna fel pga 160. Men risken ökar.

Av de 3 döda, hur många har varit över i mötande körfält. Rätt sällsynt va.

Motorväg är rätt säkert. Här smäller Sveriges mest skyddade person. Märkligt.
Citera
2021-10-11, 22:15
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Knepigt ..utveckla gärna ... om man tittar på den andra bilden
syns 4 spår vilka hör till vilka hjul ?? om man får sladd och bilen kränger i färdriktningen är det vänster bak som lättar Är det inte det däcket som ger mest svarta spår pga minst friktion pga lägre last på det hjulet --- tänker jag fel ????
Vill minnas jag hört att personvagn som reser med endast föraren sliter höger bak fortare.
Kan det vara från vänster 1 +3 framhjulen 3 +4 bakhjulen ?? lite mörkare bak pga av krängning + bromsning ??? Jag Kan ha helt fel ..
Jag har fyllt i lite riktningar på däckspåren här:
https://imgur.com/a/a5HvwYJ

En observation som jag samtidigt gjorde är att det ser ut som att däckspåren faktiskt går i raka linjer som byter riktning, vid olika punkter.

Närmare bestämt nästan direkt efter att dom kraftiga spåren uppstår och sedan i samband med att hjul lämnar asfalten och får kontakt med den igen.

För en tekniker på plats så borde det dock vara trivialt att mäta avståndet mellan spåren för att åtminstone avgöra om avståndet motsvarar hjulavstånd på bredden eller längden.

Den skenbara bristen på åttor eller cirklar både vid olycksplatsen eller tidigare på sträckan gör att det är väldigt svårt att föreställa sig att bilen skulle ha gjort någon form av helomvändning.

Exakt hur den var vriden och varför den rörde sig som den gjorde blir jag just nu inte klok på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in