2021-10-11, 20:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hm.
Har svårt att se att hon skulle kunna vara så korkad, hon har ju även fått hjälp av sin advokat.
Esbjörn kan utan problem leva tio år till, hade varit bättre att ta rättegången som skulle börjat om två veckor och fått huset denna månad.
Jag tror att avtalet ger en begränsad tillgång i tid och rum;
Han kommer inte få klampa in i huset efter det att dess renovering påbörjats.
Han kommer inte få dyka upp objuden när hon eller barnen är där.
Tror mer på teorin, om att kunna vanka omkring på tomten på egen hand, när Ebba inte är på plats.

Absolut men det skulle ju lösa den gordiska knuten om säkerheten runt Ebba Busch på ett enkelt sätt.

Nu tror jag inte att Ebba Busch och Katrin Björklund är så korkade att de skulle köpa en sådan lösning, då skulle de ju lika gärna låta köpet gå tillbaka eller dra det till rätten, om de hade tagit det till rätten så skulle de ha vunnit men skitspridaren Brännström hade begått lustmord på Ebba Busch i Expressen.
2021-10-11, 20:54
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att den lösning som efterfrågas är den som Jeanne Calment fick för sin lägenhet av en advokat som tänkte tjäna fett med pengar på lägenheten, oturligt nog för honom övelevde Jeanne Calment både honom och nästan hans fru

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment

Dvs. Ebba Busch får lagfarten mot att E*björn får leva i/med huset tills han dör, jag hoppas innerligt att de inte har gjort en sådan korkad lösning.

Med tanke på att det råder tvivel om det var Jeanne eller hennes dotter Yvonne som hade tagit moderns identitet så får vi hoppas att de tar DNA prov på Esbjörn så att inte brorsonen Matz dyker upp och påstår att han är Esbjörn 😂
2021-10-11, 20:59
Medlem
Larasofts avatar
Gubben har väl fått en time share. Nu har Ebba räddat sin heder, ganska genialiskt.
2021-10-11, 21:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Med tanke på att det råder tvivel om det var Jeanne eller hennes dotter Yvonne som hade tagit moderns identitet så får vi hoppas att de tar DNA prov på Esbjörn så att inte brorsonen Matz dyker upp och påstår att han är Esbjörn 😂

Det är nog bäst det, men jag hoppas Ebba Busch har lärt sig något, gör aldrig affärer med tattare om du inte är en sådan själv.
2021-10-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om jag förstår dig rätt så tänker du dig att SÄPO skulle behöva bli involverad för att Esbjörn skulle få tillgång till huset?

Efter att Ebba flyttat in, så lär SÄPO vara involverad och intresserad av alla som har nyckel och går som dom vill i hennes bostad.

eftersom det står "viss tidsbegränsad..." kan det vara på tomten tills renoveringen är klar, eller gå in på tomten efter att han frågat om lov under några få tillfällen på sommaren....

för att det inte ska bli media-storm och fotografer i buskarna så är det inte meningen vi ska får reda på när/hur/var han besöker fastigheten....
2021-10-11, 21:54
Medlem
Ganonitos avatar
Väldigt märkligt att förlikningen sekretessbeläggs. Är detta vanligt vid förlikningar eller är det bara för att Ebba är en hög politiker? Vad fick gubben att ge med sig nu, efter att ha stridit så många månader+
2021-10-11, 22:04
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Väldigt märkligt att förlikningen sekretessbeläggs. Är detta vanligt vid förlikningar eller är det bara för att Ebba är en hög politiker? Vad fick gubben att ge med sig nu, efter att ha stridit så många månader+
Det är vanligt med sekretess i samband med förlikning.
https://bostadsjuristerna.se/10-tips-avseende-forlikning-i-tvistemal/
Se t.ex punkt 3 i bifogad länk som exempel
2021-10-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Du försöker göra det till en sanning att han får tillgång till huset. DET VET DU INTE! Inte jag heller.
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Efter det att Ebba flyttat in, får han inte tillgång till huset.
Easy Peasy Japanesey.
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Att media är fyllda med felaktiga tolkningar pga att många journalister har en dålig allmänbildning är allmänt känt.

Vad som står i avtalet är inte allmänt känt men vi kan utgå ifrån att han inte har tillträde till huset utan att bli inbjuden.
Citat:
Ursprungligen postat av WestleyRichards
Ohederlig argumentation hjälper inte när du inte har fakta för dina påstående att Esbjörn skulle få tillgång till huset.

SÄPO tillåter inte att det springer glömska gamla gubbar in och ut ifrån deras skyddsobjekts hus. Esbjörn får möjligtvis tillåtelse att vistas på tomten under övervakning.

Deras kollegor på polisen har redan misslyckats med ett skyddsobjekt, SÄPO vill nog inte göra ett liknande misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Jag läser innantill vad det står i förlikningsöverenskommelsen i punkt fyra:
Ibland har jag fel, men i det här fallet har jag inte så. Det står inte någonting om något hus och huruvida Esbjörn har tillträde till det. Jag har med andra ord inte vantolkat, utan du min gode herre har inte torrt på fötterna även i detta fall.

Att det ska vara så svårt att erkänna att du blandat ihop hus och fastighet :-)

[/i] Överenskommelsen: Säljaren får vistas i huset – ibland.

82-åringen får en viss rätt att vistas i fastigheten vid vissa tillfällen, något som varit viktigt för mannen, säger hans advokat Per-Hans Berg till Ekot.
https://sverigesradio.se/artikel/busch-far-ta-over-huset-i-omtalade-tvisten

I en annan intervju svarade adv, HB Berg på den direkta frågan om Esbjörn Bolins nyttjanderätt även innefattade huset vilket han tydligt svarade ja på innan avböjde gå in på tider och omfattning vilket var sekretessat. Att advokaten hävdade Esb,s tillgång till huset (och inte bara fastigheten) indikerar att det var noga med i avtalet eftersom av särskild vikt för Esbjörn och ingick i förlikningen.
Senast redigerad av 90510 2021-10-11 kl. 22:30.
2021-10-11, 22:13
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hur skulle man kunna lösa det så att man uppfyller avtalet att Esbjörn ska få tillgång till huset, utan att han utgör en säkerhetsrisk?

Det du suktar efter, är säkert att Ebba avgår, så att hon inte behöver oroa sig för sin säkerhet. Men med instabila Esbjörn som har en nyckel och får komma och gå som han vill, då skulle jag inte sova där, det är ett som är klart.
2021-10-11, 22:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Överenskommelsen: Säljaren får vistas i huset – ibland.

82-åringen får en viss rätt att vistas i fastigheten vid vissa tillfällen, något som varit viktigt för mannen, säger hans advokat Per-Hans Berg till Ekot.

https://sverigesradio.se/artikel/busch-far-ta-over-huset-i-omtalade-tvisten

I en annan intervju svarade adv, HB Berg på den direkta frågan om Esbjörn Bolins nyttjanderätt även innefattade huset vilket han tydligt svarade ja på innan avböjde gå in på tider och omfattning vilket var sekretessat. Att advokaten hävdade Esb,s tillgång till huset (och inte bara fastigheten) indikerar att det var noga med i avtalet eftersom av särskild vikt för Esbjörn och ingick i förlikningen.

Detta hade Esb säkert kunna förhandlat till sig utan att dra på sig dyra processkostnader. Dessutom med en glad Ebba som serverat honom nybryggt kaffe med sockerkaka vid besöken.
2021-10-11, 22:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det du suktar efter, är säkert att Ebba avgår, så att hon inte behöver oroa sig för sin säkerhet. Men med instabila Esbjörn som har en nyckel och får komma och gå som han vill, då skulle jag inte sova där, det är ett som är klart.

Oavsett om Ebba Busch avgår så lär hon få ha personskydd kvar åtminstone några år fram så det skulle knappast vara någon lösning.

Jag tror att t.ex Fredrik Reinfeldt har kvar sitt personskydd, har svårt att tro att han skulle behöva förlita sig på den polis som aldrig kommer om något skulle hända.
2021-10-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Detta hade Esb säkert kunna förhandlat till sig utan att dra på sig dyra processkostnader. Dessutom med en glad Ebba som serverat honom nybryggt kaffe med sockerkaka vid besöken.
Ebba får väl gå ut och plocka svamp eller något sådant när Esbjörn & Binninge kommer med en pirra bira och ska kolla fotboll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in