2021-03-20, 18:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ska komma från den person som har gjort det som sport att tjafsa om begrepp och metadiskussioner istället för att någonsin uttrycka en åsikt. Vad tror du själv? Du säger ju bara att det är synd att inte fis klagade
Mer.

Ja det ska komma från mig och vad du i övrigt anser om det ena eller andra är oväsentligt.

Nåväl:

Okej, jag tror inte på någon medveten organiserad dopning med anabola steroider i Norge. Däremot är det ju helt klart att de valt att ligga på gränsen, och ibland trampat över, avseende det som har varit möjligt med astmamedicinering.

Jag tycker, som jag skrivit tidigare, att förklaringen som lämnas från läkaren och Johaug är för usel för att vara professionellt fabricerad. Det talar för två möjligheter: 1. Den är sann eller 2. Det är bara läkaren och Johaug som varit inblandade i en avgränsad mikrodopning som bara handlat om henne.

Att FIS ograverat väljer att acceptera Johaugs förklaring kan bara tolkas som att de upplever att ett misstroende skulle uppfattas som ett bevis på att sporten är ohederlig. De antar att det i sin tur skulle kasta misstänksamhetens ljus på många fler, framför allt framgångsrika norska, åkare och väljer därför den enkla vägen ut. De överklagar, men endast avseende strafflängden.

Jag kan väl lägga till att om förklaringen var fabricerad tror Bendiksen kallt räknade med att instanserna skulle acceptera vilken som helst historia som bara satt ihop tidsmässigt och framför allt när han anspelade på att han var pressad och stressad.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-03-20 kl. 18:49.
Citera
2021-03-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det ska komma från mig och vad du i övrigt anser om det ena eller andra är oväsentligt.

Nåväl:

Okej, jag tror inte på någon medveten organiserad dopning med anabola steroider i Norge. Däremot är det ju helt klart att de valt att ligga på gränsen, och ibland trampat över, avseende det som har varit möjligt med astmamedicinering.

Jag tycker, som jag skrivit tidigare, att förklaringen som lämnas från läkaren och Johaug är för usel för att vara professionellt fabricerad. Det talar för två möjligheter: 1. Den är sann eller 2. Det är bara läkaren och Johaug som varit inblandade i en avgränsad mikrodopning som bara handlat om henne.

Att FIS ograverat väljer att acceptera Johaugs förklaring kan bara tolkas som att de upplever att ett misstroende skulle uppfattas som ett bevis på att sporten är ohederlig. De antar att det i sin tur skulle kasta misstänksamhetens ljus på många fler, framför allt framgångsrika norska, åkare och väljer därför den enkla vägen ut. De överklagar, men endast avseende strafflängden.

Jag kan väl lägga till att om förklaringen var fabricerad tror Bendiksen kallt räknade med att instanserna skulle acceptera vilken som helst historia som bara satt ihop tidsmässigt och framför allt när han anspelade på att han var pressad och stressad.

Ja visst det kan ha varit avgränsad mikrodoping och ja FIS vill ju skydda sporten. Enig...
Citera
2021-04-13, 15:21
Medlem
Det er noen "fine" naboer vi har øst for oss....
Når GRU er involvert så går dette selvsagt helt til tops i Russland.

Bekräftat: Rysk cyberattack för att svartmåla svenska idrottare.

– Förundersökningen visar att det är den ryska militära underrättelsetjänsten GRU som har planerat och genomfört det grova dataintrånget mot Riksidrottsförbundet. Vi kan vidare konstatera att intrånget varit en del i en rysk kampanj riktad mot nationella och internationella antidopningsorganisationer som bland annat WADA och USADA samt mot Internationella fotbollförbundet FIFA.

https://www.svt.se/sport/riksidrotts...nska-idrottare
Citera
2021-09-29, 20:44
Medlem
Discgears avatar
Northug som äntligen verkar ha fått ordning på sitt drogberoende siktar på comeback i långloppscupen. Tyvärr tycks både han och Antidoping Norge missat att anmäla honom på listan över de som har rapporteringsplikt för dopningskontroller. Precis som med Björgen ifjol. Inget nytt under solen.
Citera
2021-09-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Northug som äntligen verkar ha fått ordning på sitt drogberoende siktar på comeback i långloppscupen. Tyvärr tycks både han och Antidoping Norge missat att anmäla honom på listan över de som har rapporteringsplikt för dopningskontroller. Precis som med Björgen ifjol. Inget nytt under solen.
Helt otroligt att ingen i deras närhet har haft koll på det här…
Citera
2021-10-11, 20:51
Medlem
Marit Björgen avslöjar att hon testat positivt för doping. Känns rätt korkat att berätta det. Verkar ju onekligen vara som i gamla Sovjet att åkarna inte fattar att läkarna dopar dem

https://www.expressen.se/sport/langd...ngdrama-panik/
Senast redigerad av Ahmed945 2021-10-11 kl. 21:04.
Citera
2021-10-11, 20:52
Medlem
Så Björgen testade positivt för en anabol steroid under skid-VM i Lahtis 2017. Fick inget straff då hennes förklaring, att det var p-piller som orsakat det positiva resultatet, godtogs.
Citera
2021-10-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Så Björgen testade positivt för en anabol steroid under skid-VM i Lahtis 2017. Fick inget straff då hennes förklaring, att det var p-piller som orsakat det positiva resultatet, godtogs.
Jag googlade och det verkar som svensk anti-doping rekommenderat att använda ett annat p-piller redan 2010 för att inte fastna i test.

https://www.danssport.se/NYHETER/Akt...ingforp-piller

Edit:Fixade länk
Citera
2021-10-11, 21:51
Medlem
Citat:
Oj! Det var för mig nya och ganska uppseendeväckande nyheter.
Citera
2021-10-11, 22:23
Medlem
Discgears avatar
"Marit Björgens okända dopingdrama: ”Panik” • Avslöjar allt i ny bok" https://www.expressen.se/sport/langd...ngdrama-panik/

Så skönt att hon friades. Både Martin och Terese hade ju redan åkt fast...
Citera
2021-10-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Marit Björgen avslöjar att hon testat positivt för doping. Känns rätt korkat att berätta det. Verkar ju onekligen vara som i gamla Sovjet att åkarna inte fattar att läkarna dopar dem

https://www.expressen.se/sport/langd...ngdrama-panik/

Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
"Marit Björgens okända dopingdrama: ”Panik” • Avslöjar allt i ny bok" https://www.expressen.se/sport/langd...ngdrama-panik/

Så skönt att hon friades. Både Martin och Terese hade ju redan åkt fast...

Vilken otur att Sundby, Johaug & Björgen alla testar positivt för doping inom en kortare period..
Citera
2021-10-11, 23:01
Medlem
Citat:

Det är väl hennes egna ansvar att ta p-piller som inte innehåller dopingspreparat?

Blir löjligt när Johaug redan åkt fast för anabola och sedan Björgen, förstår väl vem som helst att det inte är tillåtet att åka med anabola i kroppen under ett VM, där hon dessutom plockar hem 4 guld..
Senast redigerad av sportnorden12345 2021-10-11 kl. 23:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback