Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Tung beskjutning från AK4 klarar en handgranat, dock inte en rpg
Tyvärr är det sällan man har 3 fordon i ett personskyddsteam team rekbil som åker före och en vipbil eskorterad av just eskortfordon. Eskort var ett följefordon i målad polisbil som jag förstått vilket tyder på att endast de som är utbildade satt i vip fordonet. Ja en tragisk olycka mest troligt om det är pga. fordonshaveri eller förarmisstag kommer tiden visa.
Jag tror man redan vet men man vill av hänsyn till familjen vänta med negativ info gentemot föraren.
Försöker igen. Det jag ville framföra är ett frågetecken kring polisens val av taktik och skydd.
Man skaffar alltså en bil som tål beskjutning av relativt kraftig karaktär.
Hur ofta har det hänt i Sverige att skyddspersoner blivit pepprade med Automateld?
Bilen är absolut inte lämpad att köra fort med. Rent olämplig ( tror det var din uppgift)
Vad gör man. JO.
Av trådens sakkunniga i ämnet så har man en taktik som går ut på att köra fort som tusen för att kunna urskilja andra bilar som har ett avvikande beteende. Alternativt omväxlande köra sakta och fort.
Då borde man ju haft en bil som lämpar sig att köra fort med. Rena dödsfällan visar det sig.
Nästa taktiska fråga är följebilen. Taktiken att ligga långt bakom är för mig obegriplig. Likaså att bli så förhindrad av annan trafik att man hamnar för långt bakom.
Hur långt bakom man bör ligga kan väl diskuteras.
Min huvudteori är fortfarande att det är en ren singelolycka pga fortkörning. En sådan uppkommer oftast inte endast pga den höga farten, utan nån ytterligare faktor. Men det är farten som dödar.
Jag tror inte på tekniska orsaker, utan nåt betydligt simplare.
Telefonsamtal. Kaffet spiller. Radiosnack med följebilen. Vilks stökar….osv
Ofarlig aktivitet i 110. Livsfarligt i 180.
Attentat är dock inte helt uteslutet.